Як зареєструвати торгову марку (ТМ) у країнах ЄС?

Як зареєструвати торгову марку в ЄС

Час читання: 12 хвилин

Торгова марка – один із ключових активів бізнесу, адже дозволяє будувати тривалі відносини з клієнтами, це фундамент довгострокової стратегії та важливий інструмент захисту від конкурентів. Особливо на таких висококонкурентних ринках як ЄС. Як зареєструвати ТМ та отримати юридичний захист на всій території Євросоюзу ми розповідаємо у цій статті.

Переваги реєстрації торгової марки ЄС

Головна перевага зареєстрованих торгових марок (ТМ) – це юридичний захист та унікальні права на її використання на тій території, де вона зареєстрований. У цьому плані ЄС – особливо привабливий ринок, на якому на вас чекають 500 мільйонів споживачів.

ТМ, зареєстровані на території Євросоюзу, діють 10 років із можливістю необмеженого продовження цього періоду (по 10 років за один раз). І поки діє реєстрація саме власник марки вирішує, хто може продавати товар під цим брендом, на яких умовах. Може в судовому порядку переслідувати копіювання, підробку, незаконне поширення. Навіть обмежувати використання ТМ у рекламі.

Крім того, ТМ – важливий фундамент репутації, впізнаваності та довіри споживачів. А також додаткова страховка для тих, у кого основний канал продажів – маркетплейси. Адже завжди є ризик втратити обліковий запис. Наявність впізнаваного бренду – можливість продовжити справу на власному майданчику та розвивати додаткові канали продажів.

Також знаки, зареєстровані в ЄС до 31 грудня 2020 (до кінця перехідного періоду після Brexita) діють також і на території Великобританії. Після цієї дати ТМ необхідно буде реєструвати там окремо або скористатися Мадридською процедурою.

Для тих, хто працює через маркетплейси, зокрема через Амазон, така реєстрація крім захисту в судовому порядку відкриває додаткові інструменти. Особливо це актуально для тих, хто працює за моделлю Private Label. А це, за даними звіту компанії Jungle Scout, 54% продавців, адже ця модель дає безліч переваг:

  • Власник бренду сам призначає ціну своїм товарам, а не залежить як дистриб’ютори від волі виробника.
  • Вище прибуток, оскільки менше ланок від виробника до кінцевого покупця, без посередників.
  • Ви можете вносити зміни до продукту на основі практики та відгуків.
  • Можливість створити власний лістинг без конкурентів.

Власники зареєстрованих ТМ можуть стати учасниками програми Brand Registry, яка відкриває безліч додаткових можливостей у сфері просування товарів, аналітиці та обмеження інших продавців.

Так, учасники Brand Registry можуть блокувати хайджекерів – якщо ви надасте сертифікат про реєстрацію ТМ, то зможете поскаржитися адміністрації платформи на тих продавців, які продають товар під вашим брендом або листингом. Після цього його обліковий запис буде заблоковано.

Стають доступними і два нові рекламні інструменти:

  • Sponsored Brands – демонстрація вашого бренду та портфоліо продукту на сторінках результатів видачі. Вона дозволяє оптимізувати контент на лістингу та відстежувати статистику переходів та покупок.
  • Sponsored Display – медійна реклама, яка може розміщуватися безпосередньо на маркетплейсі або за його межами, залежно від налаштувань таргетингу.
  • Можливість додати на сторінку свого магазину мультимедійний контент (відео, вітрину для демонстрації товарів та реклами бренду, отримати власну URL-адресу);
  • Лістинги будуть прив’язані до Brands Dashboard, що дозволить відстежувати конверсію, загальний стан облікового запису та аналітику трафіку на Amazon в одному місці.

Друга програма, доступна власникам зареєстрованих ТМ на Амазоні – це Project Zero. Нею можуть скористатися досвідчені користувачі, які вже мають досвід роботи з іншими програмами. Це можливість миттєво, без необхідності зв’язуватися з адміністрацією, видалити листинги, які використовують вашу ТМ без дозволу. Причому є варіант як ручної, так і автоматичної перевірки: достатньо надати платформі детальну інформацію про асортимент – Амазон перевірятиме листинги автоматично на наявність підробок.

Третій інструмент – Amazon Transparency. Це присвоєння унікальних кодів кожній одиниці продукції, щоб додатково захистити покупців від ризику отримати підробку. Для того, щоб скористатися цією можливістю, необхідно:

  • бути учасником програми Brand Registry;
  • Наявність унікального глобального номера (GTIN) для вашого продукту, наприклад, UPC, ISBN або EAN;
  • Мати технічну можливість використовувати цей унікальний код до кожної одиниці продукції незалежно від місця продажу.

Хто може зареєструвати торговельну марку у ЄС?

Зареєструвати свою торгову марку та отримати захист на території ЄС може будь-яка людина чи будь-яка компанія незалежно від громадянства чи місця реєстрації. Ця процедура повністю відкрита для всіх бажаючих. Резиденти Європейської Економічної зони (до якої окрім усіх країн ЄС входять також Норвегія, Ісландія та Ліхтенштейн) можуть пройти весь процес повністю самостійно.

А ось резиденти інших країн подати заявку можуть самостійно, проте надалі для спілкування з EUIPO знадобляться послуги представника на території ЄС. Ним може стати:

  • Юрист, компанія якого зареєстрована в ЄС та має право представляти резидентів третіх країн у Відомствах інтелектуальної власності.
  • Співробітник фізичної чи юридичної особи, чиє постійне місце життя чи діяльності знаходиться у Європейській економічній зоні.
  • Професійний представник, який спеціалізується на супроводі реєстрацій ТМ.

Види торгових марок у Європейському союзі

Як і в усьому світі, в ЄС допустимі для реєстрації та захисту: комбінації літер, цифр, слів, кольору, форма товарів чи упаковки та навіть звук. Хоча найчастіше, звісно, захищають словесні та графічні знаки.

Важливо! Для участі у програмі Brand registre обов’язково потрібно зареєструвати словесний знак. Словесний знак складається виключно зі слів, літер, цифр або інших стандартних типографських символів або їхньої комбінації.

Образний знак – товарний знак, у якому використовуються нестандартні символи, стилізація чи макет, графічний елемент чи колір. До них можуть належати знаки, що складаються виключно з образотворчих елементів або комбінації словесних і образотворчих елементів.

Зареєстрована форма – є тривимірною фігурою або розширюється до неї. Це може бути тара, упаковка, продукт або його зовнішній вигляд.

Знак положення – досить унікальний варіант захисту, який показує конкретний спосіб розміщення чи прикріплення до продукту.

Паттерн (візерунок) – варіант торгової марки, який складається виключно з набору елементів, що регулярно повторюються.

Зареєстрований колір – один або комбінація кольорів (без контурів), який може використовувати тільки конкретна торгова марка. Наприклад, колір Тіффані – зареєстрований за ювелірним будинком Тіффані як фірмовий колір їхньої коробочки для прикрас.

Також у ЄС є додаткова класифікація за типами марок, залежно від організаційної форми заявника чи потреб бізнесу:

  • Індивідуальний знак відрізняє товари та послуги одного конкретного бізнесу від товарів та послуг іншого.
  • Колективний знак відрізняє товари та послуги членів асоціації від товарів та послуг підприємств, які не є членами цієї асоціації. Ви можете подати заявку на отримання колективного знака лише в тому випадку, якщо ви є асоціацією виробників, постачальників послуг, торговців або юридичних осіб, які регулюються публічним правом.
  • Сертифікаційний знак гарантує, що товари та послуги, що пропонуються, відповідають певним стандартам або характеристикам, визначеним власником знака. Таким чином, він відрізняє товари та послуги, сертифіковані власником знака від несертифікованих.

Що не можна зареєструвати як ТМ у ЄС?

Загальноєвропейські вимоги до торгових марок регулюються Регламентом (ЄС) 2017/1001 Європейського Парламенту та Ради. Зокрема Стаття 4 чітко позначає вимоги до унікальності та впізнаваності: як товарний знак може бути зареєстрована лише та, що чітко та однозначно відрізняє товари та послуги одного підприємства від іншого та може бути відображена у Реєстрі товарних знаків Європейського Союзу так, щоб експерти та громадськість могли чітко визначити об’єкт(и), що охороняються цим знаком.

Якщо ТМ не відповідає цим двом принципам (по суті унікальності), то їй у реєстрації відмовлять. Також неможливо зареєструвати знаки, які:

  • Складаються виключно із символів, що відображають службову інформацію (ціни, сортність, цільове призначення, місце походження тощо).
  • Складаються тільки зі слів загального значення будь-якою мовою (такі як “вода”, “білий”, “молоко” тощо), а також термінів;
  • Складаються лише зі слів, що описують характеристики або функції товару (наприклад, “вовняний” або “електричний”);
  • Що суперечать нормам закону та моралі;
  • Вводять громадськість в оману щодо характеристик товару (якість, матеріал, географічне походження тощо);
  • Знаки, виключені з реєстрації у зв’язку із захистом традиційних умов для вин, традиційних спеціальностей, назви раніше зареєстрованих сортів рослин тощо.

Повний перелік таких абсолютних причин для відмови у реєстрації перерахований у Статті 7 Регламенту.

Також відмовлять у реєстрації знака, якщо отримано заперечення від власника раніше зареєстрованого (або поданого на реєстрацію раніше вашої заявки) ідентичного або схожого знака для товарів тієї ж категорії на території ЄС, Бенілюксу або за міжнародною процедурою.

Кому і коли потрібно реєструвати Торгову Марку в ЄС?

В ЄС, на відміну від США, діє пріоритет реєстрації над пріоритетом використання: хто першим подав заявку, тому належать права.

Важливо! Це правило стосується лише тих брендів, які зареєстровані або в ЄС, або за Міжнародною Мадридською процедурою. Якщо ваша марка зареєстрована в країні, яка не є членом цих угод, то не має юридичної сили та захисту на території ЄС. Отже будь-хто може її зареєструвати раніше.

Відповідно, якщо ви плануєте працювати в Євросоюзі, краще зайнятися реєстраційним процесом якомога раніше, адже вся процедура – досить тривала.

Процедура реєстрації торгової марки ЄС

Нюанси процесу реєстрації торгових марок відрізняються від країни до країни, проте їхня загальна логіка в цілому дуже схожа. Наприклад, раніше ми писали про те, як зареєструвати ТМ у Великій Британії та США. Крім того, в ЄС можна отримати як єдину для союзу реєстрацію (якщо вам потрібний захист у кількох країнах), так і пройти процедуру лише в окремих країнах і, відповідно, мати захист лише у її межах.

Національні процедури завжди мають свої особливості, тому в цій статті ми детально розглянемо лише отримання загальноєвропейської реєстрації.

Попередній пошук по ТМ

Перш ніж розпочати подання заявки, необхідні кілька кроків попередньої підготовки. Без них існує значний ризик отримати відмову в реєстрації або затягнути процес внесенням виправлень до заявки. Зробити їх можна самостійно, проте краще звернутися за допомогою до кваліфікованих юристів, оскільки це досить складні процеси.

Перший крок – визначення списку товарів та послуг, для яких ви реєструєте ТМ, та визначення їх класів відповідно до класифікатора EUIPO TMclass. Ця класифікація будується на основі Ніццької класифікації, яку ми розглядали в нашій статті, присвяченій реєстрації торгової марки США. Зокрема вибір класу впливає на те, як проводитиметься попередній та експертний пошук по торговим знакам та у порівнянні з якими продуктами на ринку перевірятиметься унікальність вашої ТМ.

Важливо! Поставтеся до цього процесу дуже уважно, оскільки після подання заявки ви не зможете змінити свій вибір.

Визначити необхідні класи вам допоможуть:

  • Ключові слова – введіть ключові слова, які описують один із товарів або послуг, які ви пропонуєте. Наприклад, розробка одягу чи програмного забезпечення.
  • Товари та послуги, які підходять вашому бізнесу. Додати товари або послуги, які найкраще описують ваш бізнес. Якщо ви знайдете синоніми, вам потрібно вибрати лише один термін.
  • Спробуйте синоніми. Якщо ви не знайшли того, що очікували, спробуйте синоніми чи інші формулювання. Наприклад, замість “меблів напрокат”, спробуйте пошукати “меблі в оренду”.
  • Не забувайте про можливі плани на розширення бізнесу та появу в лінійці нових товарів та послуг.

Другий крок – попередній пошук. Це ключовий етап реєстрації, оскільки унікальність у межах обраного класу – абсолютно обов’язкова умова. Крім того, це можливість уникнути зайвих судових позовів та юридичної тяганини в тому випадку, якщо ви випадково, за незнанням, скопіюєте чужу ТМ.

Самостійно можна здійснити такий пошук через сервіс TMview – базу даних, яка містить інформацію від різних національних реєстраційних відомств у межах ЄС, міжнародної європейської бази EUIPO та деяких відомств за межами ЄС.

Що робити, якщо ви знайшли марку, яка схожа на вашу? У вас є 4 можливі стратегії:

  1. Зв’язатися з власником раніше зареєстрованої ТМ та спробувати домовитись.
  2. Подати заявку та ризикнути одержати заперечення від власника раніше зареєстрованої марки на етапі реєстрації або вже після.
  3. Ви можете оскаржити реєстрацію раніше товарного знака, якщо у вас є для цього вагомі причини.
  4. Ви можете спробувати перепроектувати чи переглянути свою початкову ідею.

Тим не менш, у більшості випадків краще довірити пошук юристам, оскільки ця база, по-перше, не єдине джерело інформації, по-друге, порівнювати важливо не тільки ідентичні знаки в рамках однієї категорії, але і схожі в різних, оскільки не завжди поділ за класами очевидний. Досвідчений юрист, детально розуміючи особливості цієї системи, зможе провести вам якісніший пошук і звести до мінімуму ризик відмови в реєстрації через схожість.

Складання заявки

Рекомендований спосіб подання заявки – онлайн, для чого необхідно створити обліковий запис на сайті EUIPO. Перший крок – вибрати, реєструєтеся ви особисто, як фізична чи юридична особа, або ж від вашого імені діятиме представник.

Наступний крок – вибрати логін, вибрати фізична ви або юридична особу та вказати електронну пошту.

Важливо! У вас завжди повинен бути повний доступ до цієї електронної пошти, тому що в процесі реєстрації туди прийде повідомлення з кодом активації облікового запису, а потім будуть надходити повідомлення про процесс експертизи, хоча вони мають виключно інформаційний характер. Офіційні сповіщення будуть надходити до Особистого кабінету на сайті, а сповіщення на пошту допоможуть вам їх не пропустити.

Також у процесі реєстрації ви можете поставити галочку про те, що хочете отримувати на пошту повідомлення про проходження заявкою ключових етапів реєстрації.

Далі можливі два варіанти реєстрації залежно від масштабу бізнесу.

Спрощена форма подачі призначена для малого та середнього бізнесу, зареєстрованого в ЄС та якому не потрібні послуги представника. Ця заявка може бути лише індивідуальною і за її допомогою можна зареєструвати лише словесні та образні знаки для товарів та послуг, чітко визначених класифікацією TM Class.

За спрощеною формою заявки можлива лише негайна оплата карткою, а також неможливо вимагати пріоритету, вимагати старшинства або запитати звіти ЄС та/або національні пошукові звіти

Натомість малі та середні компанії, які базуються в ЄС, мають право подати заявку на фінансування. Цей процес може затримати подання заявки на реєстрацію товарного знака приблизно на 3–4 тижні, натомість отримати відшкодування 75% витрат.

Стандартна форма заявки призначена для експертів у галузі захисту інтелектуальної власності та для складних випадків. Ця заявка може бути груповою, саме з її допомогою подається заявка на колективні та сертифікаційні знаки та на захист більш рідкісних варіантів ТМ на кшталт звуку, мультимедіа, форми товару чи упаковки. А також можна подати опис категорій, що не входять до TM Class.

Саме цією формою зобов’язаний скористатися представник, який вестиме процес реєстрації для клієнтів з країн, що не входять до Європейської економічної зони.

Оплатити подачу цієї заявки можна як карткою, так і банківським переказом або з поточного рахунку облікового запису.

При поданні заявки через стандартну форму ви можете скористатися правом пріоритету, тобто отримати захист в ЄС з дати подання заявки за міжнародною системою реєстрації. А також запитати звіти про пошук за торговими марками.

Також дуже важливо протягом місяця після подання заявки сплатити відповідне мито, оскільки без підтвердженої оплати заявка не зможе перейти на наступні етапи.

Етапи реєстрації

Після подання заявки вона проходить чотири етапи:

  • Період експертизи.
  • Період заперечень
  • Публікація.
  • Отримання безпосередньо сертифіката про реєстрацію.

Під час експертизи заявка перевіряється за багатьма параметрами:

  1. Відповідність формальним вимогам: наявність чіткої інформації про заявника, повний опис знака, класи товарів та послуг та дані про сплату мита.
  2. Перевіряються зазначені дані: підписи, ідентифікаційна інформація та контактні дані заявника та його представника, дані про пріоритет, якщо він заявлений.
  3. Відповідність самого знака вимогам, описаним у попередніх розділах.
  4. Переклад заявки всіма офіційними мовами Євросоюзу для публікації.
  5. За запитом заявника офіс може здійснити пошук ідентичних та/або схожих знаків у базі даних товарних знаків ЄС. Результати будуть надіслані заявникові та власникам раніше зареєстрованих схожих ТМ до публікації.

Якщо при одній з цих перевірок будуть виявлені недоліки, то ви в Особистому кабінеті отримаєте повідомлення про це і у вас буде 2 місяці на їх виправлення. Більш детально ми розглянемо цей процес у наступному розділі. Якщо заперечень немає, то заявка буде опублікована 23 офіційними мовами ЄС, тобто буде оприлюднена і перейде на Етап заперечень.

Протягом 3 місяців з моменту публікації будь-хто може звернутися до EUIPO та надати свої аргументи про те, чому вашому знаку потрібно відмовити у реєстрації. Найчастіше це відбувається з двох причин:

  • Особа хоче заявити право пріоритету на ваш знак. Подання такого заперечення коштує заявнику 320 євро. Статистика каже, що близько 20% знаків отримують відмову з цієї причини, тому до попереднього пошуку ще до подання заявки потрібно підійти з усією серйозністю.
  • Якщо будь-хто вважає, що ваш знак не відповідає базовим критеріям для торгових знаків. Наприклад, він описовий. Подання такого заперечення безкоштовне.

З моменту подання заяви опонент має два місяці для того, щоб надати аргументи проти реєстрації. Потім – два місяці має заявник, щоб відстояти своє право на реєстрацію ТМ. І після цього оппонент знову має можливість відреагувати на аргументацію заявника. У разі потреби Офіс може надати сторонам час для додаткових раундів.

Змагання з розгляду закінчується, коли EUIPO інформує сторони про те, що подальші зауваження не допускаються. Можливі три варіанти фіналу:

  • Рішення про те, що заявка не суперечить попереднім правам; потім опонент оплачує витрати за іншу сторону (320 євро), і заявка переходить до реєстрації.
  • Заявка визнається такою, що суперечить попереднім правам; у цьому випадку заявка відхиляється, і заявник на товарний знак ЄС оплачує витрати на заперечення іншій стороні (650 євро).
  • Заявка на реєстрацію товарного знаку ЄС частково суперечить попереднім правам; потім товари або послуги, що конфліктують, видаляються зі списку, і заявка переходить до реєстрації (витрати зазвичай розподіляються між двома сторонами).

Зверніть увагу, що витрати, пов’язані з процесом заперечення, мають бути сплачені іншій стороні, а не EUIPO.

Попередня відмова у реєстрації

Якщо у заявці або в поданому на реєстрацію знаку будуть виявлені помилки, то Особистий кабінет прийде повідомлення зі списком усіх недоліків. Зазвичай Офіс намагається подавати всі заперечення одразу. Якщо певні заперечення не були пред’явлені цих етапах, то вони не можуть бути виставлені пізніше.

З моменту отримання такого повідомлення у вас буде два місяці для того, щоб усунути заперечення і відповісти на претензії.

У деяких простих випадках із заявником або його представником офіс може зв’язатися телефоном, тому варто уважно поставитися до заповнення контактних даних.

Якщо Офіс своєчасно не отримає відповіді на свій запит або вважатиме аргументи заявника не суттєвими, він може повністю або частково відхилити заявку. Наприклад, відмовити у праві пріоритету або внести зміни у сам знак. Якщо ви будете незадоволені внесеними змінами, ви маєте право подати апеляцію.

Однак навіть якщо заявка відхилена на загальноєвропейському рівні, ви можете скористатися правом на реєстрацію в одному з національних відомств, якщо відсутні суперечності.

Отримання свідоцтва про реєстрацію

Якщо заперечення від Офісу EUIPO або третіх осіб відсутні або усунені, то заявка переходить на етап отримання Свідоцтва про реєстрацію. Дані про цю реєстрацію публікуються для того, щоб громадськість могла дізнатися, що цей знак тепер належить конкретній особі.

Ця процедура безкоштовна, а електронну копію сертифіката можна завантажити через два дні після публікації (паперова версія не передбачена). Однак у деяких випадках (наприклад, для заяви пріоритету) можна запросити завірені або незавірені копії.

Після цього ви можете використовувати поряд зі своєю ТМ знак ® та її номер, який є знаком того, що марка зареєстрована та має всю повноту юридичного захисту.

Важливо! Не використовуйте ® на незареєстрованому товарному знаку, оскільки використання незареєстрованого знака є незаконним та несе серйозні юридичні наслідки.

Досвідчений юрист, який допоможе вам правильно підготуватися до реєстрації ТМ, може значно прискорити отримання сертифіката про реєстрацію завдяки тому, що допомагає уникнути зауважень на етапі експертизи та заперечень після публікації. У юристів компанії 4В великий досвід реєстрації торгових марок в Євросоюзі і вони можуть надати супровід на всіх етапах процесу.

корисні матеріали в нашому блозі
Стратегії управління правами Інтелектуальної власності

Для багатьох бізнесів інтелектуальна власність (ІВ) – важлива частина їхніх бізнес-процесів та репутації, а в деяких компаній її вартість може навіть перевищувати вартість виробничих потужностей або бути основним джерелом доходу. У цій статті ми розглянемо як захистити такий цінний актив та отримати з нього максимальний прибуток. Що таке інтелектуальна власність компанії? WIPO – Всесвітня організація […]

читати далі
Як зареєструвати патент на винахід у Китаї

У Китайській Народній Республіці (КНР) підбили «патентні» підсумки 2023 року, згідно з якими кількіст2ь виданих охоронних документів на винаходи в країні збільшилася на 15,4%. Таким чином, під кінець 2023-го в Китаї налічувалося 4991 млн чинних охоронних документів. Інтерес до отримання патенту на винахід у КНР зберігається як у жителів країни, так і серед іноземних громадян. […]

читати далі
Related на Amazon. Розблокування пов’язаних Seller Account

На Amazon налічується понад 310 мільйонів активних облікових записів. Це не дивно з огляду на те, які широкі можливості платформа надає для ритейлерів по всьому світу. Крім того, безліч продавців об’єднують свої зусилля для спільного просування товарів на платформі, і при цій кооперації створюють усередині даних тригери для зв’язування своїх акаунтів. Хоча самі собою тригери […]

читати далі