Податок з продажу в США або що таке Sales Tax

Час читання: 10 хвилин

У більшості країн при купівлі товару ви сплачуєте податок на додану вартість, який одразу включений у ціну товару. Але в США – ні, у більшості випадків до цифри на ціннику вже на касі або в кошику інтернет-магазину буде додано деяку суму – податок з продажу. У статті розберемо основи того, як влаштований Sales Tax.

Що таке податок із продажу?

США – єдина країна, в якій існує Sales Tax саме у такому вигляді, як невеликий відсоток, який додається до вартості товару при купівлі кінцевим споживачем. Причому це один із тих податків, якого немає на федеральному рівні, він діє від рівня штату і нижче, до окремих округів і навіть населених пунктів. І може відрізнятися не тільки податкова ставка, а й список оподатковуваних товарів. Але про все по порядку.

По-перше, важливо розуміти, що це непрямий податок. Або його іноді називають наскрізним (pass through). По суті це означає одно: гроші платить покупець, адже саме для нього збільшується вартість, але перераховує їх у податкову продавець, саме на ньому лежать зобов’язання зі збору та обліку. Тобто ці гроші взагалі не є прибутком продавця, хоч і заходять на його рахунки.

Оскільки це не федеральний податок, саме у нього найбільша різниця в ставках на території USA. По-перше, є п’ять штатів, де його не стягують. Це:

  • Аляска,
  • Денвер,
  • Нью-Гемпшир,
  • Монтана,
  • Орегон.

Хоча з Аляскою є нюанс: податку немає на рівні штату, але він існує в деяких округах та містах.

Важливо! З 1 січня 2024 року у багатьох штатах переглянули ставки або загалом, або на певні категорії товарів. Тому варто обов’язково перевірити цю інформацію там, де у вас є зобов’язання щодо цього податку.

Станом на січень 2024 року найнижча ставка – у Колорадо, 2,9%. Ставка 4% діє в Алабамі, Джорджії, на Гаваях, штаті Нью-Йорк та у Вайомінгу. Найвища ставка – 11,5% у Пуерто Ріко, 7% – на Род Айленді та в Теннессі. У середньому ставки коливаються в межах 3-12% на рівні штату плюс додаткові місцеві збори, які можуть бути в діапазоні 1-10% від роздрібної ціни.

Також від штату до штату відрізняються переліки товарів, звільнених з продажу. Наприклад, це можуть бути продукти харчування, ліки, одяг, сировина тощо. Всі ці нюанси потрібно узгоджувати з податковим консультантом залежно від вашого типу бізнесу та географії діяльності.

Чим Sales Tax відрізняється від ПДВ (VAT)

Однозначно поєднує ці два види податків те, що вони є непрямими. Тобто гроші зі своєї кишені віддає кінцевий споживач, а всі обов’язки щодо сплати, обліку та звітності лежать на продавці.

Але ключова різниця – у момент виникнення зобов’язань. ПДВ – податок на додану вартість, він виникає на кожному кроці в ланцюжку продажів. Наприклад, від виробника великому опту, від великого опту до дрібнооптового продажу, від дрібного опту в роздрібні магазини і звідти вже кінцевому споживачеві.

ПДВ додається до суми продажу при кожній транзакції (якщо не потрапляє під винятки) і всі учасники ланцюжка платять продавцю, а продавець адмініструє та звітує за отримані гроші. Однак усі, крім кінцевого споживача, у результаті мають право на податкові відрахування на суму ПДВ, яку вони сплатили.

Податок з продажу ситуація цілком відмінна: якщо є сертифікат перепродажу, тобто покупець може документально підтвердити продавцю, що купує товар для перепродажу або це матеріал для виготовлення чогось, то податок з продажу не стягується. І тільки остання ланка в цьому ланцюжку платить, а передостання, відповідно, отримує зобов’язання з передачі зібраних грошей до бюджету.

Юрисдикція для сплати податку з продажу

Оскільки США – федерація і крім обов’язкових на всій території федеральних законів у кожному як штаті, а й часто у окремих округах, діють спеціальні правила оподаткування, обліку та умови виникнення податкових зобов’язань. Що стосується sales tax умови виникнення зобов’язань називаються nexus, тобто буквально “зв’язок” з адміністративною одиницею. І знати ці умови необхідно кожному підприємцю, бо штрафи за недотримання досить болючі.

Nexus компанії та адміністративної одиниці може бути фізичним, економічним, партнерським та “зв’язок по кліках”.

Фізичний зв’язок – найпростіший і очевидний випадок. Зобов’язання щодо сплати податку виникають за наявності на території офісу, магазину, складу, співробітників і, що важливо для тих, хто працює з маркетплейсами – зберігання запасів. Тобто якщо ви, наприклад, продаєте на Амазоні з програмою FBA або користуєтеся послугами преп-центру, то у вас виникає nexus з усіма локаціями, де знаходяться ваші товари. Хоча, на щастя для продавців, всі маркетплейси беруть зобов’язання щодо збору та сплати податку на себе, про що ми детально поговоримо у наступних розділах.

Економічний зв’язок виникає при досягненні на території цієї одиниці певного фінансового порогу продажу, транзакцій чи доходів, навіть якщо жодних фізичних зв’язків немає.

Партнерський зв’язок зазвичай виникає за наявності у штаті філії чи дочірньої компанії. А зв’язок по клікам – це зобов’язання збирати та адмініструвати податки, якщо на певній території фізично присутній сторонній продавець чи реферальний агент.

Важливо! Більшість штатів навіть тимчасові продажі на своїй території розглядають як привід виникнення зв’язку та зобов’язань. Тому, якщо ви плануєте продавати свій товар на виставках, ярмарках та інших заходах, важливо уточнити закон на цій території та бути готовим до того, що доведеться реєструватися для сплати податку.

Розглянемо на прикладі. Припустимо, у вас швейне виробництво в Північній Дакоті, брендові магазини в Північній Дакоті, Орегоні, Вашингтоні та Айдахо. Ваш власний інтернет-магазин надсилає замовлення по всій території США, але найбільше замовлень з Каліфорнії, Міннесоти та Юти. Де у такому разі ви зобов’язані збирати та адмініструвати податок з продажу?

У Північній Дакоті, Вашингтоні та Айдахо – обов’язково, тому що у цих штатах ваш бізнес знаходиться фізично, тобто виникає фізичний нексус. В Орегоні – не потрібно, тому що це один із 5 штатів, де Sales Tax відсутній. А ось з онлайн-продажами вже потрібно дивитися обсяги продажів, кількість транзакцій і пороги для настання економічного зв’язку. Припустимо, ситуація така:

ШтатКількість продажівСума продажівПоріг настання зобов’язаньЧи треба платити Sales tax в цьому штаті
Каліфорнія1128$346 000$500 000, незалежно від кількості транзакційНі, поріг не досягнуто, зобов’язання не виникають
Міннесота984$273 000$100 000 або 200 продажівТак, ви досягли порогу і по сумі, і по кількості транзакцій
Коннектикут796$97 850$100 000 і 200 продажНі, так як досягли порогу по кількості транзакцій, але не по сумі

Детально з пороговими значеннями для виникнення економічного нексусу можна познайомитися в таблиці тут. І зверніть увагу, що в різних штатах можуть враховуватись всі продажі, включаючи товари для перепродажу, а в деяких – лише суми продажів кінцевому споживачеві. А також можуть по-різному враховуватись продажі на маркетплейсах.

Також важливо розуміти, що навіть різні міста, що знаходяться зовсім поруч, можуть належати до різних юрисдикцій і податок у них буде різним, оскільки до загального податку штату додається ще ставка конкретного міста чи округу. Загалом таких економічних одиниць понад 11 тисяч. Тому досить поширена в США практика, коли люди за покупками їздять до сусідніх міст – банально вигідніше, оскільки різниця вартості у підсумку може становити відчутну суму.Якщо ви плануєте працювати в багатьох штатах США і не хочете нічого проґавити і щоб не довелося платити штрафи, найкраще проконсультуватися з фахівцями компанії 4В.

Отримання Sales Tax Certificate і Resale Certificate

Що робити, якщо ви досягли порогу вимог і тепер зобов’язані займатися адмініструванням та платити Sales Tax? У такому разі ви зобов’язані в найкоротший термін отримати дозвіл на збирання цього податку. Без нього збір податку з продажів із покупців буде незаконним і ви отримаєте штраф. Або ж отримаєте штраф за те, що не почали його збирати вчасно.

Такий сертифікат вам знадобиться в більшості штатів, за винятком тих, в яких цей податок не діє. Отримати дозвіл на збір Sales Tax майже всюди можна онлайн, на сайті Департаменту доходів (Department of Revenue) конкретного штату. Для заповнення заявки потрібно буде підготувати такі дані про компанію:

  • Назва компанії;
  • Дата реєстрації компанії;
  • Юридична адреса;
  • Фізична адреса (склад, офіс);
  • Номер телефону;
  • EIN номер;
  • Діяльність компанії;
  • ITIN/VISA/закордонний паспорт власника.

Отримання цього дозволу обов’язкове відразу ж, коли у вас виникає нексус, тому що ви ризикуєте отримати штраф за те, що не збираєте податок з продажу, або за те, що збираєте його без дозволу. Щоб цього уникнути і вчасно та без проблем отримати дозволи у всіх необхідних штатах, ви можете звернутися за допомогою до фахівців компанії 4В.

А що з приводу перепродажу? Як ми писали вище, ключова відмінність Sales Tax від ПДВ – це те, що він виникає тільки в самому кінці ланцюжка, коли товар купує кінцевий споживач, а не при кожному перепродажі, як у випадку з ПДВ. Як же у такому разі підтвердити, що ви купуєте товар саме для перепродажу? Для цього потрібно отримати Resale Certificate (він же є Resale license або Reseller’s certificate).

Якщо ви надаєте такий сертифікат своєму постачальнику і він його приймає, ви можете купити товар без податку. Проте слід враховувати кілька важливих моментів:

  1. Продавець не зобов’язаний в принципі приймати сертифікат, він повністю у своєму праві. Наприклад, у нього виникають сумніви щодо його автентичності або у вашого сертифіката закінчився термін дії.
  2. Ці сертифікати не мають встановленої форми і в кожному штаті вони різні. І немає єдиної бази для автентифікації. Саме тому продавці ставляться до них з обережністю.
  3. Деякі штати, наприклад, Каліфорнія, не приймають сертифікатів, виданих в інших штатах. Доведеться отримувати місцевий.
  4. Сертифікати мають термін дії і цей момент необхідно контролювати.
  5. У різних штатах є особливості у переліку товарів, які можуть скористатися такими сертифікатами, потрібно це враховувати. Наприклад, в Алабамі сертифікат діє на звичайні меблі, але не діє при покупці офісних меблів.

Якщо постачальник відмовився приймати ваш сертифікат і вам довелося заплатити Sales Tax за товар, який потім перепродали і можете це підтвердити, то зможете отримати відшкодування при поданні податкової декларації. Але для цього краще проконсультуватись із податковим експертом.

Бухгалтерський облік та звітність з податку на продаж

Облік податку з продажу – досить непросте завдання, тому що потрібно відстежувати та враховувати де у вас виникає нексус, які ставки діють у кожній юрисдикції на рівні штату, округу, міста, товари, що не оподатковуються в кожній з них, різні терміни та форми подання звітності, різні канали продажів, якими ви користуєтеся і т. п..

На щастя, зараз з’явилося багато інструментів та сервісів, які полегшують цей процес. В основному це програмні рішення, які часто можна інтегрувати у ваші сайти або навіть акаунти на маркетплейсах для того, щоб усі необхідні ставки розраховувалися автоматично для кожного покупця, а потім у впорядкованому вигляді ці дані можна було вивантажити для створення звітів для податкової. Наприклад, це такі сервіси як:

  • TaxCloud;
  • Taxjar.com;
  • Alavara (AvaTax);
  • AccurateTax;
  • Zip-Tax.

Ви можете вибрати будь-який з них, оскільки вони досить подібні до функціоналу. Різниця може бути в кількості доступних для інтеграції платформ, можливості відстежувати не тільки Sales Tax, але й VAT чи інші податки поза США. І можливість знайти програміста, який зможе інтегрувати API конкретного сервісу з вашими майданчиками.

TaxJar для оптимізації обліку податку з продажу

Як це зазвичай буває з податками, їх облік – справа досить клопітна та складна. На щастя, зараз існують сервіси, які сильно спрощують цей процес. Компанія 4В вже багато років для роботи з податком із продажів у США рекомендує сервіс TaxJar.

Наприклад, він дозволяє в автоматичному режимі:

  • Відстежувати момент виникнення нексусу та надсилати про це повідомлення, щоб ви могли вчасно отримати дозвіл на збір податку з продажу.
  • Автоматично розраховує суму податку для кожної покупки з ваших сайтів з урахуванням усіх ставок, що діють.
  • Збирає дані про всі транзакції та формує звіти відповідно до стандартів кожної юрисдикції.
  • Легко інтегрується з усіма популярними платформами інтернет-магазинів, такими як Shopify, Woocommerce WordPress, Magento, а також маркетплейсами Amazon, eBay, Etsy та ін.

Як будь-яка складна система, цей сервіс вимагає обов’язкового налаштування під реалії вашого бізнесу. І це – обов’язкова частина послуги компанії 4В з організації звітності Sales Tax.

Особливості обліку Sales Tax під час роботи з маркетплейсами

У тих продавців, які працюють через маркетплейси на кшталт Амазона, eBay і так далі може виникнути питання: навіщо мені це вникати, якщо самі маркетплейси збирають з покупців і перераховують Sales Tax?

Здебільшого – так, маркетплейси беруть на себе такі зобов’язання. Вони виставляють кінцевим покупцям рахунок із включеною сумою податку з продажу та в деяких випадках додають податок на доставку, якщо він є у конкретному штаті.

Однак все ще важливо відстежувати виникнення різних видів нексусу з кожним штатом, оскільки продавець повинен отримати дозвіл на збір податку з продажу. Адже Амазон по суті тут виступає в ролі бухгалтера на аутсорсі, адмініструючи збір та сплату податку. Але для служб платником його залишається ваш бізнес. Відповідно, дозвіл на збирання податку отримувати потрібно обов’язково.

Відповідно, вам необхідно відстежувати виникнення нексусу, у тому числі того, що виникає при зберіганні запасів на території штату. Так званий Inventory Nexus. Причому важлива не наявність складу маркетплейсу в штаті, а фактичне зберігання товарів. Наприклад, Амазон FBA станом на січень 2023 року має склади у 36 штатах. Але реально ваші товари можуть лежати як в одному, так і в багатьох, про що ви можете дізнатися у SellerCentral або у звітах FBA.

В іншому ж Amazon, Etsy, eBay та інші подібні ресурси справді повною мірою закривають зобов’язання щодо тих продажів, які були зроблені через них. Якщо це ваш єдиний канал продажів, то здебільшого переживати з приводу Sales Tax не варто.

Як бачимо, головна складність із цим податком – це встежити за всією різноманітністю умов, що виникають на різних територіях США, де діє ваш бізнес. Однак за допомогою досвідчених фахівців та спеціальних сервісів упоратися з цим може будь-який бізнес.

корисні матеріали в нашому блозі
Податки в Британії для компаній, зареєстрованих на нерезидентів країни

Established or no?  Британське податкове законодавство має чітко окреслене визначення поняття “establishment” і це визначає податкові зобов’язання компаній, які є established чи такими не є.  Компанії, зареєстровані на осіб, що не є резидентами країни, мають особливий статус NETP – non-established taxable person. Статус NETP також мають будь-які інші не зареєстровані у Британії юр.особи, але такі […]

читати далі
Стратегії управління правами Інтелектуальної власності

Для багатьох бізнесів інтелектуальна власність (ІВ) – важлива частина їхніх бізнес-процесів та репутації, а в деяких компаній її вартість може навіть перевищувати вартість виробничих потужностей або бути основним джерелом доходу. У цій статті ми розглянемо як захистити такий цінний актив та отримати з нього максимальний прибуток. Що таке інтелектуальна власність компанії? WIPO – Всесвітня організація […]

читати далі
Як зареєструвати патент на винахід у Китаї

У Китайській Народній Республіці (КНР) підбили «патентні» підсумки 2023 року, згідно з якими кількіст2ь виданих охоронних документів на винаходи в країні збільшилася на 15,4%. Таким чином, під кінець 2023-го в Китаї налічувалося 4991 млн чинних охоронних документів. Інтерес до отримання патенту на винахід у КНР зберігається як у жителів країни, так і серед іноземних громадян. […]

читати далі