Захист авторського права в бізнесі сфери E-commerce: Частина 1

Захист авторського права в e-commerce бізнесі. Частина 1 – Що таке АП?

Час читання: 15 хвилин

Авторське право (АП) – вид захисту інтелектуальної власності, який поширюється на будь-які результати інтелектуальної діяльності людини. Слід враховувати, що АП охоплює тільки матеріальну форму вираження ідеї автора, але не саму ідею чи концепцію чого-небудь. Воно передбачає захист оригінального творчого твору від копіювання, розповсюдження та будь-яких інших дій без дозволу власника. Інакше кажучи, з моменту створення твору в автора є на нього виключні права, а його використання сторонніми людьми без згоди правовласника незаконне.

Об’єктами авторського права можуть бути:

  • Візуальні роботи. Ця категорія включає картини, фотографії, креслення, ілюстрації, а якщо говорити в контексті e-commerce – зображення товарів, інфографіку, буклети й т.д.
  • Програмне забезпечення. АП може захищати електронні бази даних, комп’ютерну програму чи певні елементи коду.
  • Літературні твори. Таким може вважатися будь-який унікальний авторський текст, чи то ціла книга, чи пост у блозі. Продавці, які ведуть свій бізнес на маркетплейсах, захищають за допомогою АП описи лістингів, інструкції.
  • Аудіо- та відеотвори. У цій категорії під захист авторського права потрапляють музичні композиції, звукозаписи, кінофільми, відеоролики, теле- та радіопередачі тощо.

На перший погляд, може здатися, що в реєстрації авторських прав нема потреби – прихильники такої думки посилаються на дію Бернської конвенції про охорону літературних та мистецьких творів. Згідно зі стандартами цієї угоди, в усіх країнах АП, що її підписали, починає діяти автоматично, як тільки ідея закріплюється в будь-якій відчутній формі.

Однак така думка вірна лише частково. Адже якщо автору доведеться доводити своє право на твір в юрисдикції, де реєстрацію АП передбачено на законодавчому рівні, без відповідного свідоцтва зробити це буде дуже складно.

До того ж без реєстрації АП складності виникнуть і у врегулюванні суперечок на маркетплейсах – у такій ситуації скаржитися на порушення авторського права практично марно. Якщо ж у вас є відповідне свідчення, довести свою правоту можна без додаткових зусиль.

Цікавий факт: У сфері захисту права інтелектуальної власності є поняття «авторського права бідняка». Автори, які хочуть уникнути витрат на реєстрацію, вигадали альтернативу офіційній процедурі: вони запечатують свої твори в конверт і відправляють їх собі поштою. Суть у тому, що при відправці на конверт ставлять штамп з датою відправлення, який може бути доказом існування твору на момент цієї дати. Однак на практиці цей метод не визнається в жодній державі та не вважається повноцінною заміною державної реєстрації авторського права.

Види авторських прав

Авторське право – загальне поняття, яке у тому числі стосується допустимих меж цитування, використання імені автора та безпосередньо твору, внесення до нього змін тощо. Всі ці права можна поділити на дві категорії:

  • немайнові, або моральні права (саме так вони позначені в Бернській конвенції);
  • майнові права, які також називають винятковими чи економічними.

Поговоримо про різницю між ними.

Немайнові авторські права

Особисті немайнові права на твір мають дві важливі характеристики:

  • невідчужуваність від особистості автора (їх не можна передати третій особі);
  • безстроковість дії.

До таких відносяться:

  1. Право авторства – право бути визнаним автором свого твору.
  2. Право на ім’я – право використовувати/дозволяти використовувати твір під ім’ям, псевдонімом автора чи анонімно.
  3. Право на захист репутації автора – полягає у забороні спотворювати твір будь-яким способом, який може завдати шкоди гідності автора.
  4. Право на оприлюднення – право оприлюднити/дозволяти оприлюднити твір у будь-якій формі, поширюється у тому числі на написання відгуків та рецензій.

Майнові авторські права

Майнове авторське право – виключне право використання твору в будь-якій формі, що не суперечить закону, незалежно від того, отримує автор від цього прибуток чи ні. До таких належать:

  1. Право на відтворення – створення додаткових екземплярів твору у будь-якій матеріальній формі, у тому числі його цифрових копій.
  2. Право на поширення – розповсюдження твору або його копій за допомогою продажу, прокату чи будь-яких інших дій, внаслідок яких твір стане доступним публіці.
  3. Право на публічну демонстрацію – включає трансляцію на радіо або телебаченні, живе виконання твору в місцях, які знаходяться у вільному доступі.
  4. Право на перероблення – у тому числі йдеться про переклад, аранжування, інсценізацію, екранізацію твору тощо.
  5. Право на практичну реалізацію – стосується втілення в життя різноманітних проєктів, включаючи архітектурні, дизайнерські, садово-паркові та ін.

Виняткові авторські права діють обмежений період – вони підлягають охороні протягом життя автора та 70 років з моменту його смерті.

Зверніть увагу: Якщо у твору кілька авторів, термін дії майнових АП спливає через 70 років після смерті останнього з них

Авторське право у сфері e-commerce

Продавці, які будують свій бізнес на великих маркетплейсах, щодня стикаються із жорсткою конкуренцією. Згідно з останніми статистичними даними, на одному з найбільших американських маркетплейсів Etsy налічується 7,3 млн активних продавців, на світовому гіганті Amazon – 9,5 млн, а eBay і зовсім б’є всі можливі рекорди з показником 18 млн користувачів, що активно торгують.

Щоб завоювати свою цільову аудиторію, продавцям доводиться багато уваги приділяти деталям. Насамперед оригінальним і незабутнім має бути сам товар, його пакування, інструкція, товарні вкладиші (якщо такі застосовуються). Також важливим є якісне оформлення лістингів. Наприклад, у маркетплейсу серйозні вимоги до фотографій товарів та рекламних відеороликів, а покупці цінують грамотно складені описи продукції.

Все з переліченого вище може бути об’єктом авторського права. Щобільше, ми рекомендуємо обов’язково реєструвати АП на будь-який унікальний твір, навіть якщо це невеликий текст у картці товару. Це дозволить відстоювати свої права у випадку, якщо ваша інтелектуальна власність була використана без вашої на те згоди.

Порушення АП, з якими може зіткнутися продавець на торговій платформі

Електронні торгові платформи стають все популярнішими: за даними ресурсу Oberlo, онлайн-шопінг віддає перевагу третина світових споживачів. У зв’язку з такою глобальною цифровізацією підприємці та органи влади зіткнулися з необхідністю регулювання та контролю за дотриманням авторського права у сфері e-commerce.

Наприклад, у США ця проблема була вирішена таким чином: на додаток до чинного законодавства в галузі АП у 1998 році було видано Закон про авторське право у цифрову епоху (Digital Millennium Copyright Act, або DMCA). Це перший законодавчий акт, який регулює взаємини у сфері ІВ на маркетплейсах. Більш детально ми поговоримо про DMCA у другій частині цього матеріалу.

Попри суворий контроль самих підприємців та держави над дотриманням авторського права, випадки його порушення дуже часто зустрічаються у сфері електронної торгівлі. Щобільше, у багатьох випадках учасники ринку порушують чуже право на ІВ, навіть не підозрюючи про це.

Нижче розглянемо найпоширеніші порушення АП на великих маркетплейсах і наведемо приклади подібних правопорушень зі світової практики.

  1.  Незаконне використання фотографій та інших зображень

Приклад №1. Продавець зробив фотографії та відеопрезентацію свого продукту і розмістив їх у своєму лістингу Amazon або іншого маркетплейсу. Якщо конкуренти скопіюють ці зображення без згоди автора і використовуватимуть їх для реклами свого товару, це вважатиметься порушенням авторського права.

Приклад №2. Продавець використовує фотографії або інші зображення, захищені авторським правом, для друку на своїх виробах – наприклад, футболках, кружках тощо. У тому числі серед таких зображень можуть бути герої мультфільмів, кадри з фільмів та будь-які інші оригінальні картинки.

  1. Неправомірне перевидання та продаж літературних творів, використання чужого тексту у своїх цілях

Приклад №1. Автор літературного твору виявляє їх у лістингу конкурента, причому дозвіл на реалізацію попередньо отримано був. У цій ситуації порушенням АП вважатиметься незаконний продаж оригінального видання, його друкованої копії або навіть цифрової версії твору. 

Зверніть увагу: Якщо книга була законно придбана в автора і тепер перепродається – це не вважається порушенням. А от якщо текст було скопійовано без відома власника та передруковано – це яскравий приклад порушення авторського права.

Приклад №2. Продавець замовив опис лістингу, унікальну інструкцію з використання своєї продукції та інформаційні вкладиші у копірайтера. Через деякий час він виявив ідентичні описи на лістингу конкурента. Якщо ви не підписали з підрядником договір передання прав на текст, він може продати результат своєї роботи не тільки вам, а й вашим конкурентам. Це буде цілком законно, і ви нічого не зможете вдіяти.

Зверніть увагу: Договір передачі прав на текст необхідно підписувати не лише з фрілансерами, а й зі штатними працівниками. У ньому має бути застережено, що всі матеріали, створені в період співпраці, належать компанії, а не автору. Компанія 4В з радістю допоможе вам у складанні таких договорів чи їх шаблонів.

Приклад №3. Продавець виявив, що весь опис його лістингу без будь-яких змін скопійовано несумлінним конкурентом. Він спробував розв’язати питання безпосередньо з підприємцем, порушивши його АП, але це не дало очікуваних результатів. Лістинг видалений не був, так само як і не був змінений текст, що використовується в ньому.

Наступним кроком продавця стало звернення до адміністрації маркетплейсу. Завдяки тому, що він встиг захистити свій текст авторським правом, відповідь торгової платформи не змусила довго чекати: лістинг заблокували й згодом видалили. Оскільки проблему було врегульовано на рівні майданчика, постраждалий не став звертатися до суду, хоча мав на це повне право.

Літературні твори – широке поле порушення АП

Під літературним твором мається на увазі будь-який результат діяльності у галузі літератури. Це може бути роман, п’єса, розповідь чи невеликий вірш – незалежно від розміру, він підпадає під захист авторського права. Проте перебуває чимало зловмисників, які намагаються привласнити собі плоди роботи авторів та отримати їх коштом фінансову вигоду. Якщо ви займаєтеся Amazon KDP бізнесом, цей розділ є обов’язковим для прочитання.

Розглянемо найпоширеніші види порушення авторських прав у галузі літератури.

Похідні твори

Похідний твір – те, що створено з урахуванням однієї чи кількох написаних раніше робіт. Це може бути переклад, театральна чи кінопостановка, звукозапис, скорочення, написання анотацій та будь-які інші дії з оригінальним літературним твором.

За законом всі права створення похідних творів і надання дозволу їх створення належать автору. Таким чином, їхня підготовка та публікація без його відома буде однозначно визнана грубим порушенням авторських прав.

У сфері e-commerce прикладом такого порушення може бути продаж книги, яка без дозволу автора була перекладена іншою мовою, або реалізація незаконно зробленої електронної версії твору.

Однак трапляються у світовій практиці випадки, коли судові позови про порушення авторських прав у результаті створення та розповсюдження похідних творів не були задоволені повною мірою.

Наприклад, у 2022 році видавничий будинок Steeplechase подав до суду на компанію Spiralverse за нібито несанкціонований продаж модифікованих копій своєї книги на Amazon. Справа була в такий спосіб. Spiralverse скупив велику партію підручника Steeplechase «Книга з гри на фортепіано для дорослих-початківців». Усі модифікації, про які заявляв позивач, полягали в заміні паперової клейової палітурки спіральною.

Суд розглянув усі обставини цієї справи та виніс рішення на користь відповідача. На думку суду, подібні зміни не роблять із книги похідний твір, а завдяки законній купівлі книг дії Spiralverse захищені доктриною першого продажу.

Для довідки: Доктрина першого продажу – правова концепція, що діє у США, згідно з якою покупець продукту, захищеного авторським правом, отримує можливість продавати, копіювати та розповсюджувати цей продукт на законній основі.

Фанатська творчість

Фанати – це люди, які надмірно захоплюються чужою творчістю: знають все про героїв улюбленого твору чи фільму, стежать за життям своїх кумирів і норовлять у всьому їм наслідувати. Така безмежна захопленість нерідко спонукає їх створювати на основі улюбленого твору нові твори, що за законом є порушенням авторських прав.

По суті будь-яка фанатська творчість – імітація оригінальних продуктів, які популярні на ринку. У законодавстві у сфері авторського права його результати розглядаються як похідні твори, які можна використовувати без дозволу автора.

Основні напрями фанатської творчості:

  • Фанфік – оповідання, яке фанати створюють не просто надихнувшись оригінальним твором, а й часто із запозиченням його персонажів, локацій чи навіть сюжетної лінії. Серед популярних фанфіків сучасності – численні пародії на «Гаррі Поттера», одна з яких – «Баррі Троттер» Майкла Гербера.

Оскільки в таких творах використовуються наявні герої та сюжети, захищені авторським правом, продавати їх без дозволу автора протизаконно.

  • Фан-арт – картинка, створена за мотивами наявного витвору мистецтва (книги, фільму тощо), що зображує його персонажа. Такий твір, як і фанфік, може бути розцінений як порушення авторських прав, якщо він використовуватиметься для отримання прибутку. Наприклад, незаконно розповсюджувати фан-арт на платних сервісах, наносити на різні товари, призначені для продажу (одяг, посуд тощо).
  • Фанатська екранізація – непрофесійні фільми, зняті фанатами літературного твору, найчастіше за допомогою аматорської відеокамери та саморобного реквізиту. За основу береться наявний твір, отже, платне поширення таких фан-фільмів порушує право автора на інтелектуальну власність. Говорячи про відео-творчість, варто також згадати фанатський перемонтаж – внесення змін до наявного фільму з використанням можливостей сучасної техніки, а саме – комп’ютерного відеомонтажу. Така зміна оригінального твору також потребує дозволу автора.
  • Інтернет-меми – інформація, виражена в картинках, тексті або розмовних конструкціях, що передається користувачами в Мережі, зазвичай, у розважальних цілях. Якщо для створення мема використовується зображення або текст, створений іншим автором, це буде розцінено як порушення авторських прав і тягне за собою юридичну відповідальність.

Приклад зі світової практики: Ecommerce-підприємець використовував зовнішній вигляд культового взуття від всесвітньо відомого бренду під час створення раритетного освітлювального приладу. Продажі креативного продукту були дуже успішними: він отримував багато позитивних відгуків, а рейтинг акаунту та його місце у пошуковій видачі підвищувалися. Через кілька років після старту продажів на маркетплейс звернувся представник бренду зі скаргою на порушення авторських прав, внаслідок чого обліковий запис та лістинг були заблоковані.

Після отримання скарги підприємець намагався зв’язатися із правовласником чи його представниками, проте компанія не відповідала на запити. А через місяць продавець отримав відповідь від однієї із юридичних компаній, яка представляла інтереси бренду. У ньому йшлося про те, що запит не може бути задоволеним.

Звідси випливає кілька висновків. По-перше, фан-арт, яким за своєю суттю був згаданий вище освітлювальний прилад, може порушувати не тільки авторське право, а й патент на дизайн. По-друге, власники популярних товарів не завжди усвідомлюють користь фанатської творчості для свого бізнесу та схвалюють її. І, по-третє, – ecommerce-платформи не завжди якісно регулюють продаж таких творів, що призводить до тривалого порушення авторського права та фінансових втрат авторів та підприємців.

Незаконне перевидання та продаж книг

Питання порушення авторського права в галузі книжкового бізнесу особливо гостро стоїть для найбільшого маркетплейса Сполучених Штатів – Amazon. Спочатку цей торговельний майданчик було створено саме для продажу друкованих видань. І хоча останнім часом він перетворився на універсальну платформу, де можна купити абсолютно все – від харчових продуктів до меблів і автозапчастин – книжки становлять левову частку асортименту маркетплейса. Так, за даними дослідницької компанії Words Rated, Amazon щорічно заробляє на продажі книжок $28 млрд, водночас контролюючи щонайменше 40 % продажів друкованих книжок у США і щонайменше 50 % – у Великій Британії.

Враховуючи велику кількість пропозицій, адміністрації маркетплейсу буває складно відстежити всі товари, які розміщують на платформі сторонні продавці. Цим користуються недобросовісні виробники, незаконно копіюючи та розповсюджуючи оригінальні твори.

Приклад №1. Підприємець найняв професійного копірайтера для створення опису свого товару – декоративних наволочок. Він створив лістинг, але перед тим, як його затвердити, Amazon вимагає підтвердити права на текст. Відповідно до вимог маркетплейсу, зробити це можна було двома способами: за допомогою договору про передачу прав від копірайтера продавцю або свідоцтва про реєстрацію АП.

Приклад №2. Підприємець, який працює за моделлю роздрібного арбітражу, придбав партію книг у їхнього автора і зайнявся перепродажем. Автор побачив свої книги у лістингу конкурента і вирішив поскаржитися на порушення своїх прав, адже він мав зареєстрований АП на цей твір. Однак у задоволенні скарги йому було відмовлено: купівля книг дає продавцеві право їх законно реалізовувати.

Приклад №3. У 2017 році було виявлено факт продажу на Amazon контрафактної книги «Python for Kids». Зловмисники зробили копію підручника і перевидали його у нижчій якості, ніж оригінал. Цей факт було помічено та оприлюднено, внаслідок чого лістинг видалили з платформи.

Що не підпадає під захист авторського права?

Попри те, що авторське право – це вид ІВ, що захищає візуальні, літературні, аудіотвори та навіть програмне забезпечення, існують деякі винятки з цього переліку, на які дія АП не поширюється. До них відносяться:

  • Ідеї, процедури, принципи, відкриття, пристрої. Усі ці категорії не підлягають реєстрації авторських прав на інтелектуальну власність – їх можна тільки запатентувати.

Для розуміння різниці АП та реєстрації патенту у такій ситуації розглянемо наступний приклад. Вчений-новатор винайшов якусь технологію, яка раніше була невідома суспільству. Він виклав свою ідею на папері, після чого текст одразу потрапив під захист авторського права – ніхто не має права його передрукувати, озвучити чи змінити без згоди автора. Однак, якщо не зареєструвати патент, будь-хто зможе законно застосувати цю технологію на практиці, тобто скористатися ідеєю, не питаючи винахідника.

  • Заголовки, імена, слогани. Короткі фрази не можуть бути захищені авторським правом, оскільки вони не містять достатньої кількості елементів для встановлення авторства. Саме тому зустрічаються фільми та книги з однаковими назвами, іменами головних героїв та ін.

Деякі фрази можуть бути захищені за допомогою реєстрації торгової марки. Наприклад, це можливо, якщо вона виступає логотипом, назвою або слоганом компанії/продукту, а також назвою книжки, фільму або ім’ям героя.

  • Твори, створені за допомогою штучного інтелекту. Одна з вимог законодавства щодо охорони інтелектуальної власності – авторство людини. Тому роботи, на 100 % виконані ШІ, не можуть підпадати під дію авторського права.

Зверніть увагу: З розвитком технологій істотних змін зазнало й законодавство у сфері права ІВ. Так, 15 березня 2023 року Бюро реєстрації авторських прав США заявило, що твори, створені ШІ, можуть бути захищені авторським правом, якщо в них достатньо людського авторства. Іншими словами, якщо людина внесла істотні зміни до твору, створеного ШІ, це може бути підставою для захисту такого твору авторським правом.

  • Шрифти. Зовнішній вигляд шрифтів не входить до переліку об’єктів, що охороняються відповідно до Закону про авторське право. З іншого боку, якщо розглядати шрифт як файл з унікальним набором правил, що описують графічне зображення його символів, він охоронятиметься як оригінальний твір.
  • Формат книги, бланки та шаблони. Ці об’єкти не є авторськими творами, які можуть бути захищені АП. Вони являють собою загальні ідеї, на які, як ми згадували вище, дія авторського права не поширюється.

Щоб систематизувати викладену інформацію, пропонуємо ознайомитися з таблицею, де містяться деякі види робіт та перелік об’єктів, які підлягають захисту АП та не захищаються ним.

Вид діяльностіЗахищається АПНе захищається АП
Художня книгаТекст, фото/зображенняШрифти, інтервали, імена персонажів, ідеї, методи
Книга рецептівТекст, фото/зображенняПерелік інгредієнтів, ідеї, процедури, процеси, методи приготування їжі
Комбінована ТМФото/зображенняТекст, шрифти
ВебсайтТекст, аудіо- та візуальні матеріалиФормат, верстка, доменне ім’я

Наслідки порушення АП

Зважаючи на те, що авторське право захищає оригінальні твори на законодавчому рівні, його порушення неухильно призводить до негативних наслідків для зловмисника. Залежно від того, чи він готовий визнати свою провину, розгляд може обмежитися врегулюванням на рівні зацікавлених сторін, перейти на стадію залучення адміністрації маркетплейсу або навіть закінчитися судовим розглядом.

Усі особливості кожного з перерахованих способів можна розглянути у таблиці:

Врегулювання на маркетплейсіПереговори між сторонами у досудовому форматіСудовий розгляд
Суть процесуБлокування/розблокування лістингуПідписання ліцензійного договору, придбання товару, сплата штрафуДоказ/спростування факту правопорушення
Особливостіне потребує додаткових витрат на оплату послуг адвокатів;передбачає зупинення продажів.витрати від $700 на послуги юриста, купівлю товару, штрафні санкціївитрати на оплату судових витрат, компенсації позивачу (у разі позитивного для нього рішення), послуг адвокатів та експертів
Тривалість1-2 місяцідо 1 місяцяне менше 7 місяців

Підсумуємо

Реєстрація авторського права на інтелектуальну власність – невіддільна складова успішного e-commerce бізнесу. Ця процедура дає змогу авторам і виробникам захистити свої твори та продукти від незаконного копіювання та розповсюдження, тим самим захистивши свою репутацію і доходи. У наступній частині розглянемо як скласти і подати скаргу при порушенні АП.

Компанія 4B надає комплексні послуги з реєстрації авторського права. Звертайтеся до наших юристів, і вони нададуть вам детальну консультацію, займуться підготовкою та оформленням документації для реєстрації авторських прав і зроблять ваш бізнес на світових маркетплейсах максимально прибутковим і безпечним.

корисні матеріали в нашому блозі
Стратегії управління правами Інтелектуальної власності

Для багатьох бізнесів інтелектуальна власність (ІВ) – важлива частина їхніх бізнес-процесів та репутації, а в деяких компаній її вартість може навіть перевищувати вартість виробничих потужностей або бути основним джерелом доходу. У цій статті ми розглянемо як захистити такий цінний актив та отримати з нього максимальний прибуток. Що таке інтелектуальна власність компанії? WIPO – Всесвітня організація […]

читати далі
Як зареєструвати патент на винахід у Китаї

У Китайській Народній Республіці (КНР) підбили «патентні» підсумки 2023 року, згідно з якими кількіст2ь виданих охоронних документів на винаходи в країні збільшилася на 15,4%. Таким чином, під кінець 2023-го в Китаї налічувалося 4991 млн чинних охоронних документів. Інтерес до отримання патенту на винахід у КНР зберігається як у жителів країни, так і серед іноземних громадян. […]

читати далі
Related на Amazon. Розблокування пов’язаних Seller Account

На Amazon налічується понад 310 мільйонів активних облікових записів. Це не дивно з огляду на те, які широкі можливості платформа надає для ритейлерів по всьому світу. Крім того, безліч продавців об’єднують свої зусилля для спільного просування товарів на платформі, і при цій кооперації створюють усередині даних тригери для зв’язування своїх акаунтів. Хоча самі собою тригери […]

читати далі