Реєстрація торгової марки в Німеччині | 4B.UA

Реєстрація торгової марки (ТМ) у Німеччині. Повний гайд

Час читання: 10 хвилин

За даними Німецького відомства з патентів та товарних знаків (DPMA), у 2022 році до Німеччини надійшло 77 427 заявок на реєстрацію торгових марок (ТМ). Їх кількість дещо поступається показником 2020-2021 років, на які припав бум електронної комерції через всесвітню пандемію, проте все ж таки залишається досить високим. Це свідчить, що все більше підприємців розуміють переваги роботи під зареєстрованим брендом.

У цьому матеріалі йтиметься про те, кому і навіщо може знадобитися зареєструвати товарний знак у Німеччині. Ми розглянемо переваги цієї юрисдикції для оформлення прав на ТМ і поговоримо про особливості процедури у ФРН.

Яких проблем допомагає уникнути реєстрація торгової марки в Німеччині

Товарний знак, або торгова марка – символ або їхнє поєднання, що дозволяє ідентифікувати товари певного бренду. Деякі підприємці вважають за краще працювати під неофіційними ТМ, проте здебільшого стикаються з певними проблемами:

  • Фінансові втрати. Якщо товарний знак не зареєстровано, законодавство не забороняє його використання третім особам. Іншими словами, будь-хто охочий може випускати продукцію під тією ж назвою або з тим самим логотипом, що й ви, успішно продавати свої товари та отримувати від цього дохід – адже споживачі будуть впевнені, що придбали продукт від знайомого виробника.
  • Погіршення репутації бренду. Ситуація посилюється в рази, якщо товар, що випускається несумлінними конкурентами, буде сумнівної якості. Довіра до бренду буде втрачена, рівень продажів знизиться, а довести факт підробки може бути дуже непросто та затратно.
  • Позбавлення права на товарний знак. Навіть якщо ви самостійно розробили ТМ і використовуєте її вже не один рік, але без реєстрації, можете втратити право її законного використання. Така ситуація можлива, якщо ваш конкурент зареєструє її першим. В результаті вам доведеться розпочинати роботу з нуля – створювати новий бренд, розробляти стратегію його просування, змінювати пакування товару, навіть реєструвати доменне ім’я. Усе це – величезні витрати, що у рази перевищать вартість послуг із реєстрації ТМ.
  • Судові розгляди. Крім того, що є ризик позбавлення права на ТМ, конкурент, який зареєстрував її першим, може подати на вас до суду за неправомірне використання товарного знака. Часом судові слухання у подібних справах тягнуться довгі місяці й обходяться в десятки тисяч євро. А якщо ви ще й програєте справу, ваші витрати істотно зростуть.

У зв’язку з такими несприятливими перспективами роботи під неофіційною торговою маркою все ж таки рекомендується її зареєструвати.

Переваги реєстрації ТМ у Німеччині

Цей крок принесе вашому бізнесу беззаперечні переваги:

  1. Нероздільне право власності на товарний знак. Зареєструвавши ТМ, ви зможете на законодавчому рівні заборонити третім особам використовувати його у своєму бізнесі. Якщо факт незаконного використання все ж таки буде виявлено, а вирішити конфлікт мирно не вийде, ви легко виграєте справу через суд.
  2. Можливість інвестувати у розвиток бренду. Вкладати гроші у просування товарного знака, яким не сьогодні-завтра можуть заволодіти конкуренти, є недоцільним. Зовсім інша річ – розвивати зареєстрований бренд. Якщо торгова марка належить вам офіційно, сміливо здійснюйте стратегічне планування, інвестуйте в рекламу, розширюйте свою присутність в Мережі й т.д.
  3. Завоювання довіри споживачів. Товари, що продаються під зареєстрованим товарним знаком, на підсвідомому рівні асоціюються у покупців із високою якістю та справжністю продукції. У Німеччині поруч із назвою зареєстрованої ТМ ви можете ставити знак ®, який буде говорити покупцям про те, що товар випускається під офіційним брендом.
  4. Підвищення вартості бізнесу. Будь-який досвідчений підприємець знає, що у бізнесі варто думати на перспективу. Тому навіть якщо зараз ви не розглядаєте варіант продажу своєї компанії, надалі це може статися. Пам’ятайте, що зареєстрована торгова марка – цінний інтелектуальний актив, який стане величезною перевагою в очах ваших потенційних покупців і збільшить вартість компанії.

Окремо варто поговорити про те, що принесе реєстрація торгової марки в Німеччині продавцям сектора e-commerce. Розглянемо це на прикладі найбільшого світового маркетплейса Amazon:

  • Можливість взяти участь у програмі Brand Registry (BR), що існує на торговому майданчику з метою захисту прав інтелектуальної власності (ІВ). Учасники програми можуть розраховувати на блокування шахрайських лістингів та акаунтів, використання додаткових можливостей у галузі аналітики та реклами товарів. Також їм доступне створення багатосторінкового магазину та розміщення в оголошенні контенту А+, тобто відео, графіків тощо.

Зверніть увагу: У BR не вийде зареєструвати товарний знак, що містить лише графічну складову – обов’язково додайте до нього слова.

  • Доступ до програми Project Zero. Після реєстрації в Brand Registry продавцям Amazon відкриваються ще більші можливості у сфері захисту прав ІВ. Вони можуть стати учасниками програми Project Zero, яка дозволяє боротися з порушниками, видаляючи лістинги, без допомоги адміністрації маркетплейсу.
  • Підвищення репутації бренду завдяки Amazon Transparency. Ця програма передбачає присвоєння кожній одиниці товару унікального коду, що дозволяє уникнути продажу підроблених товарів.

Детальніше про роботу з програмами Amazon ви можете дізнатися в одному з наших опублікованих раніше матеріалів.

Крім загальних переваг реєстрації торгової марки, перерахованих вище, існують вигоди, які компанія отримає від її реєстрації в конкретній юрисдикції – у Німеччині. То чому варто оформити право володіння товарним знаком саме в цій країні?

  1. Співпраця зі світовими маркетплейсами. Тут також варто згадати Amazon. Для підключення до Brand Registry e-commerce платформа приймає далеко не всі торгові марки. Щоб стати учасником програми, необхідно мати ТМ, зареєстровану в одній із 20 країн, серед яких і Німеччина.
  2. Надійний захист прав інтелектуальної власності. У країні діє MarkenG – Закон про захист товарних знаків. У ньому чітко описано всі аспекти, що стосуються торгових марок – починаючи від вимог до ТМ та закінчуючи розглядами у Федеральному суді з питань порушення прав ІВ.
  3. Перший крок до подальшої реєстрації міжнародної торгової марки. Реєстрація торгової марки у Німеччині надає її власнику надійний правовий захист на території держави. Однак, якщо ви вирішите вивести свій бізнес на інші іноземні ринки, вона може бути основою для подання міжнародної заявки на реєстрацію товарного знака.

Згідно із законодавством Німеччини, реєстрація торгової марки – необов’язкова процедура. Проте вона наполегливо рекомендується всім підприємцям, які хочуть надійно захистити своє право інтелектуальної власності. Отримайте детальну консультацію з усіх питань, що стосуються цього процесу, в експертів компанії 4B.

Кому доступна реєстрація торгової марки у Німеччині?

Законодавство Німеччини не обмежує перелік осіб, яким доступна реєстрація товарного знака. Це можуть бути фізичні особи та підприємства будь-якої організаційно-правової форми:

  • приватні та підприємницькі компанії з обмеженою відповідальністю;
  • товариства з обмеженою відповідальністю акціонерів;
  • цивільно-правові товариства;
  • генеральні комерційні товариства та ін.

Також у цій країні немає обмежень на реєстрацію ТМ залежно від резидентства заявника. Єдина умова для іноземних громадян – заявка має бути подана через акредитованого патентного повіреного чи юриста.

Види товарних знаків у ФРН

Крім торгових марок, що захищають товари та послуги, MarkenG передбачає наявність ще двох видів ТМ:

  • Колективні торговельні марки. Від звичайних ТМ такі товарні знаки відрізняє те, що їх має не одна фізична чи юридична особа. Його власниками можуть бути асоціації виробників, постачальників послуг або торговців, які мають право укладати договори або вчиняти інші правові дії від свого імені, а також подавати позови та бути відповідачами в суді.
  • Гарантійні або сертифікаційні торгові знаки. Власник такого товарного знака гарантує наявність одного або кількох нижченаведених характеристик товару або послуги:
    • матеріали;
    • спосіб виготовлення товару чи надання послуги;
    • якість, точність чи інші властивості, крім географічного походження.

Зверніть увагу: Сертифікаційний товарний знак повинен давати можливість відрізнити товар або послугу, на які надається гарантія, від інших, на які така гарантія не надається.

Право володіння зареєстрованим гарантійним товарним знаком може належати будь-якій фізичній чи юридичній особі. При цьому, якщо власник сертифікаційної торгової марки перестає відповідати вимогам або ТМ використовується неправомірно – наприклад, вводить в оману громадськість, – вона може бути оголошена недійсною.

Що може бути зареєстроване як ТМ у Німеччині?

Крім типів торгових марок, Закон про захист товарних знаків у Німеччині чітко визначає об’єкти, які можуть бути зареєстровані як ТМ. До них відносяться:

  • особисті імена;
  • зображення;
  • літери;
  • цифри;
  • звуки;
  • тривимірні малюнки, включаючи форму товару чи пакування;
  • кольори та колірні комбінації.

Одним словом, як товарний знак може бути зареєстровано будь-який об’єкт, який дозволяє ідентифікувати товар чи послугу та відрізнити їх від товарів чи послуг іншої компанії.

Однак у цьому законі прописаний і перелік винятків, тобто які об’єкти не можна реєструвати як ТМ. Товарним знаком у Німеччині не можуть бути слова, фрази, зображення або інші об’єкти, які:

  • містять загальні характеристики товарів – такі знаки мають бути доступні для використання всіма виробниками;
  • містять зображення національного герба, прапора чи іншої державної символіки;
  • не мають достатньої відмінності, тобто не дозволяють ідентифікувати товар/послугу;
  • порушують мораль та/або громадський порядок;
  • безпідставно містять маркування про проходження певних випробувань чи гарантійні знаки;
  • вводять споживачів в оману щодо якості, складу чи географічного походження товарів, чи послуг;
  • являють собою назву традиційних вин чи харчових продуктів;
  • повторюють назву вже наявного сорту (для рослин).

Зверніть увагу: Оскільки Німеччина входить до складу Європейського Союзу, під час визначення можливості реєстрації ТМ враховуються також закони цього економіко-політичного об’єднання. MarkenG зазначає, що не можуть бути зареєстровані товарні знаки, «…виключені із реєстрації відповідно до законодавства Німеччини, законодавства Європейського Союзу або міжнародних угод, стороною яких є Європейський Союз або Федеративна Республіка Німеччина». 

У яких випадках потрібно реєструвати товарний знак?

Якщо ви ведете бізнес у Німеччині, у вас немає юридичних зобов’язань щодо реєстрації торгової марки. Інакше кажучи, законодавство цієї країни дозволяє продавати товари чи надавати послуги під неофіційним товарним знаком.

Вище ми вже говорили про наслідки для підприємця, котрий ризикне працювати без реєстрації ТМ. Єдине, що його може врятувати від фінансових та репутаційних втрат – це доказ того, що знак використовується в комерційних цілях і набув визнання широкої громадськості. Однак довести це дуже складно і здебільшого потребує великих фінансових і часових витрат.

Також існують ситуації, коли зареєструвати торгову марку в Німеччині потрібно обов’язково. До них відносять:

  1. Бажання захистити своє право інтелектуальної власності. Це особливо актуально в тому випадку, якщо ваша ТМ стає відомою і споживачі купують товар завдяки довірі до вашого бренду. У подібній ситуації можуть знайтися недобросовісні конкуренти, які захочуть заробити на популярності вашого товарного знака, а то й зовсім позбавити вас права його використання.
  2. Продаж компанії. Якщо ви збираєтеся продати свою компанію або не виключаєте таку перспективу в майбутньому, реєстрація ТМ у Німеччині необхідна. Адже зареєстрований товарний знак – це не лише позитивна репутація бренду, а й цінний нематеріальний актив. Він здатний значно збільшити вартість вашого бізнесу за його продажу.
  3. Вихід на новий ринок. Якщо ви плануєте розширити свій бізнес на територію Німеччини, краще робити це під зареєстрованою ТМ. Це дозволить зміцнити репутацію бренду та залучити покупців. Навіть якщо вихід на німецький ринок знаходиться лише на стадії планування, рекомендується подбати про реєстрацію ТМ заздалегідь, поки вона не зайнята цільовою юрисдикцією.

Зверніть увагу: Якщо у вас вже є ТМ, зареєстрована в іншій країні, в тому числі що входить до складу ЄС, її захист не поширюється на товари та послуги, що надаються в Німеччині. Винятком є ​​міжнародна торгова марка, зареєстрована у Всесвітній організації інтелектуальної власності (WIPO).

  1. Перехід до роботи із сегментом B2B. Продавати товари фізичним особам на свій страх та ризик можна і без реєстрації ТМ, а ось із сегментом B2B зареєстрований товарний знак – обов’язкова умова. Тільки, маючи офіційну торгову марку, ви зможете підписувати ліцензійні договори, що дають право на розповсюдження вашого товару.
  2. Торгівля цінними паперами. Якщо ви плануєте вийти на IPO, тобто продавати акції своєї компанії, зробити це вийде лише із зареєстрованою торговою маркою.
  3. Розширення асортименту. У заявці на реєстрацію торгової марки чітко вказується перелік товарів чи послуг, які нею охоронятимуться. Якщо ви плануєте розширити список своїх пропозицій споживачам, товарний знак доведеться реєструвати заново.

Якщо ви вирішили зареєструвати торгову марку в Німеччині, звертайтесь за допомогою до професіоналів. Експерти компанії 4B допоможуть вам на всіх етапах цього процесу. Про них і поговоримо далі.

Як зареєструвати торгову марку в Німеччині? Покроковий гайд

Щоб стати власником зареєстрованого товарного знаку у Німеччині, як і в інших європейських країнах, необхідно виконати кілька кроків:

  1. Розробіть ТМ та виберіть клас товарного знаку. Визначте, з яких елементів буде складатися ваша торгова марка. При цьому обов’язково враховуйте тип вашої діяльності. Нагадуємо – якщо ви продаєте товари на Amazon, реєстрація графічної ТМ стане на заваді на шляху членства в Brand Registry.

Також вам необхідно буде вибрати клас торгової марки. Згідно з міжнародною Ніццькою класифікацією їх 45: 34 належать до товарів і 11 до послуг. Допомогти визначитися з вибором зможе інформація на офіційному сайті Німецького відомства з патентів і товарних знаків.

  1. Здійсніть попередню перевірку ТМ. Коли тип торгової марки визначено, необхідно перевірити, чи вільна назва, зображення або інший об’єкт. Цей крок дозволить уникнути гарантованої відмови у реєстрації, якщо виявиться, що бажаний товарний знак вже використовується іншою компанією. Здійснити попередній пошук за ТМ можна на сайті DPMA у відповідному реєстрі.

Зверніть увагу: Самостійна попередня перевірка не дає стовідсоткової гарантії позитивного результату за вашою заявкою на реєстрацію товарного знака. Тому якщо ви хочете підвищити свої шанси на успішну реєстрацію, зверніться для пошуку по ТМ до професіоналів – експертів компанії 4B.

Якщо попередня перевірка показала, що ваш товарний знак не є унікальним, не поспішайте відмовлятися від нього – існує кілька варіантів розв’язання цієї проблеми. Наприклад, ви можете:

  • Перевірити, чи не анульовано товарний знак. Згідно із законодавством Німеччини, торгова марка, яка не використовувалася протягом п’яти років, визнається недійсною. Ініціювати це може будь-хто.
  • Викупити право власності на торгову марку. Така практика існує у багатьох країнах, у Німеччині зокрема. Звісно, ​​якщо ТМ активно використовується, її власник навряд чи піде на цей крок. Однак трапляються випадки, коли ТМ не використовується її власником, але необхідний п’ятирічний період ще не минув.
  • Укласти договір про співіснування. Під таким договором мається на увазі угода двох або більше осіб про те, що подібні знаки можуть співіснувати без ймовірності плутанини.
  • Змінити клас ТМ. Відповідно до закону, несуміжні товари можуть продаватися під однією торговою маркою.

Однак якщо жоден з вищеперелічених пунктів вам не підходить, змінити обраний товарний знак все ж таки доведеться. Саме тому реєструвати ТМ рекомендується якомога раніше – це дозволить уникнути витрат на комплексний ребрендинг, розробку нової маркетингової стратегії тощо.

  1. Оформте заявку на реєстрацію товарного знаку. Для реєстрації товарного знака в Німеччині необхідно подати заявку до Відомства за патентами та товарними знаками, у тому числі зробити це можна через Центр патентної інформації. При зверненні до вищезазначених установ необхідно надати:
    • заяву на реєстрацію ТМ;
    • інформацію, яка дозволяє встановити особу заявника;
    • зображення товарного знака;
    • перелік товарів та/або послуг, для яких реєструється торгова марка.

Існує три способи подати заявку на реєстрацію ТМ у Німеччині:

  • DPMA directWeb – прискорений процес реєстрації торгової марки онлайн, який не потребує підпису заявника.

Зверніть увагу: Цей спосіб подання дозволяє заповнити заявку лише німецькою мовою.

  • DPMA directPro – також передбачає подання заявки та необхідних документів онлайн за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення, яке надається безкоштовно. Однак для цього способу заявнику потрібна електронна картка підпису.
  • Подання заявки на паперовому носії. Необхідну для заповнення форму можна знайти на сайті DPMA.

Це важливо: Щоб така заявка мала юридичну силу, заповнену форму не можна надсилати по e-mail. Допустимі варіанти – звичайна пошта або факс.

  1. Дочекайтесь проходження експертизи. Після отримання вашої заявки на реєстрацію Відомство за патентами та товарними знаками обов’язково перевірятиме її на відповідність вимогам. У тому числі представник організації перевірить:
    • унікальність ТМ та її відповідність іншим вимогам законодавства;
    • факт сплат усіх необхідних мит;
    • особу заявника та його право на реєстрацію товарного знака.

Важливо: Процес експертизи в Німеччині триває досить недовго – до трьох місяців. Однак якщо DPMA виявить будь-яку підставу для відмови в реєстрації, розв’язання цієї проблеми та ведення листування з Офісом може зайняти до року.

Реєстрацію ТМ у Німеччині краще довірити професіоналам із компанії 4B. Наш досвід у подібних питаннях дозволить завершити процес швидко та з позитивним результатом.

  1. Усуньте проблеми у разі попередньої відмови у реєстрації. Якщо Відомство за патентами та товарними знаками виявить будь-яку невідповідність у вашій заявці на реєстрацію, ви отримаєте попередню відмову. У цьому випадку вам необхідно виправити всі наявні зауваження та надіслати заявку на розгляд повторно.

Зверніть увагу: Усі зауваження повинні бути усунені у термін, вказаний DPMA. Якщо цього не зробити, заявку буде відхилено остаточно, і таку відмову оскаржити буде дуже складно.

  1. Дочекайтеся публікації заявки та отримання можливих заперечень. Якщо Відомство не має зауважень або всі недоліки були усунені, вашу заявку опублікують у реєстрі товарних знаків DPMA. Після цього у третіх осіб три місяці на подання заперечення проти реєстрації ТМ. Підставою для такого заперечення може бути:
    • схожість товарного знака із зареєстрованим раніше;
    • схожість із загальновідомим товарним знаком, який існує вже давно;
    • невикористання ТМ її власником протягом п’яти років.

У разі одержання заперечення на досягнення мирової угоди сторонам надається строк на два місяці.

  1. Отримайте Свідоцтво про реєстрацію. У разі врегулювання всіх спірних ситуацій або їхньої початкової відсутності заявник отримує Свідоцтво про реєстрацію торгової марки.

Підіб’ємо підсумки

Реєстрація торгової марки в Німеччині – необов’язкова процедура, яка, однак, рекомендована всім підприємцям, які бажають захистити своє право ІВ. Вона дає змогу поліпшити репутацію бренду, підвищити лояльність користувачів, стати власником цінного нематеріального активу і більш ефективно співпрацювати зі світовими маркетплейсами.

Щоб зареєструвати ТМ у Німеччині, необхідно:

  1. Розробити ТМ та вибрати її клас.
  2. Здійснити попередню перевірку торгової марки на унікальність.
  3. Оформити заявку на реєстрацію товарного знака.
  4. Дочекатися результатів проходження експертизи.
  5. Усунути проблеми у разі попередньої відмови у реєстрації.
  6. Дочекатися публікації заявки та отримання можливих заперечень.
  7. Отримати Свідоцтво про реєстрацію.

На кожному із цих етапів вас готові супроводжувати експерти компанії 4B. Звертайтесь – та будуйте успішний бізнес за кордоном разом з нами.

корисні матеріали в нашому блозі
Стратегії управління правами Інтелектуальної власності

Для багатьох бізнесів інтелектуальна власність (ІВ) – важлива частина їхніх бізнес-процесів та репутації, а в деяких компаній її вартість може навіть перевищувати вартість виробничих потужностей або бути основним джерелом доходу. У цій статті ми розглянемо як захистити такий цінний актив та отримати з нього максимальний прибуток. Що таке інтелектуальна власність компанії? WIPO – Всесвітня організація […]

читати далі
Як зареєструвати патент на винахід у Китаї

У Китайській Народній Республіці (КНР) підбили «патентні» підсумки 2023 року, згідно з якими кількіст2ь виданих охоронних документів на винаходи в країні збільшилася на 15,4%. Таким чином, під кінець 2023-го в Китаї налічувалося 4991 млн чинних охоронних документів. Інтерес до отримання патенту на винахід у КНР зберігається як у жителів країни, так і серед іноземних громадян. […]

читати далі
Related на Amazon. Розблокування пов’язаних Seller Account

На Amazon налічується понад 310 мільйонів активних облікових записів. Це не дивно з огляду на те, які широкі можливості платформа надає для ритейлерів по всьому світу. Крім того, безліч продавців об’єднують свої зусилля для спільного просування товарів на платформі, і при цій кооперації створюють усередині даних тригери для зв’язування своїх акаунтів. Хоча самі собою тригери […]

читати далі