Як зареєструвати торгову марку (ТМ) у Китаї (КНР)?

Як зареєструвати торгову марку у Китаї. Гайд від А до Я

Час читання: 15 хвилин

Кількість зареєстрованих торгових марок (ТМ) у Китаї щорічно зростає. Якщо у 2020 році їх було близько 30 млн, то до кінця 2022 року в країні налічувалося вже понад 42 млн ТМ. У цьому матеріалі поговоримо про те, чому все більше підприємців прагнуть працювати під офіційним товарним знаком, і розглянемо специфіку його реєстрації в Китаї.

Переваги реєстрації торгової марки в Китаї

«Будь-який видимий знак, який може служити для відмінності товарів фізичної, юридичної особи або іншої організації від товарів іншої особи, включаючи будь-які твори, малюнки, літери алфавіту, цифри, тривимірні символи та поєднання кольорів, або будь-яка комбінація вищепереліченого може бути визнана товарним знаком при поданні заявки на реєстрацію».

Стаття 8 Закону Китаю про товарні знаки

Це трактування повністю відповідає загальноприйнятому визначенню торгової марки, за яким під нею мається на увазі будь-який символ, який служить для диференціації певних товарів чи послуг від товарів та послуг конкурентів.

Реєстрація ТМ – один із засобів захисту інтелектуальної власності (ІВ), якій у Китаї та інших азійських країнах приділяють особливу увагу. Причина цього – складність регулювання місцевого ринку, перенасиченого споживачами, а також виробниками та продавцями, серед яких є досить несумлінними.

Відразу варто уточнити, що реєстрація ТМ не вимагається законодавством Китаю в обов’язковому порядку. Проте робота під офіційною торговою маркою дозволяє отримати низку переваг. Зареєструвавши товарний знак, ви зможете:

  1. Стати одноосібним власником ТМ. Право виняткового володіння торговою маркою дозволяє виробнику на законодавчому рівні заборонити використання конкурентами. Використання вашого товарного знака буде обмежено ланками логістичного ланцюга (постачальниками, виробниками, партнерами тощо). Інакше кажучи, ТМ служить лише вашим цілям, а перепродаж товару без відома власника бізнесу – неможливий.
  2. Оскаржувати своє право на товарний знак у суді. Ви зможете довести своє право на використання зареєстрованої торгової марки, якщо справа дійде до розгляду спеціалізованих судів з інтелектуальної власності Китаю.
  3. Закріпити за собою право випускати товари або надавати послуги під конкретним ТМ. У Китаї діє система «First-To-File», тобто право володіти торговою маркою надається тому, хто перший її зареєстрував. Іншими словами, ви можете роками працювати під незареєстрованим товарним знаком, але якщо ваш конкурент зареєструє його першим, то він буде визнаний єдиним законним власником ТМ. Ця проблема особливо гостра для Китаю та інших країн Азії, де дуже поширене піратство брендів.
  4. Уникнути судових розглядів та фінансових витрат. Цей пункт є логічним наслідком попереднього: якщо хтось зареєструє вашу неофіційну ТМ першим, він зможе подати позов до суду за неправомірне використання вами вашого ж товарного знака.

Існує ще один варіант розвитку подій. Особа, яка зареєструвала чужу торгову марку, може вимагати у власника викупити право на її використання.

Цей процес навіть має свою назву – «патентний тролінг». Це справжній бізнес несумлінних підприємців, що процвітає у Китаї. Вони спеціально реєструють товарні знаки, якими володіють іноземні компанії, та очікують на отримання викупу. Відмова від виплати необхідної суми тягне за собою заборону на продаж товарів під цією ТМ у Китаї. Детальніше про це ви можете прочитати у нашому матеріалі «Патентний тролінг у Китаї: причини, види, прецеденти та перспективи».

Зверніть увагу: В індивідуальних випадках суди Китаю можуть ухвалити рішення на користь початкового власника незареєстрованої ТМ. Для цього доведеться довести, що торгова марка є загальновідомою. Враховуватиметься і термін використання товарного знака, ступінь суспільного визнання у сфері торгівлі, запущені рекламні кампанії, регіони, які вони охоплюють, та інші чинники. Найчастіше процедура доказу загальновідомості ТМ коштує в десятки разів дорожче, ніж подання заявки на її реєстрацію.

  1. Отримати цінний нематеріальний актив. Реєстрація товарного знаку у Китаї автоматично перетворює його на інтелектуальний актив вашої компанії, який збільшить її вартість при продажу та залучить потенційних покупців.
  2. Створити відомий бренд. Переконавшись, що ви – єдиний повноправний власник торгової марки в Китаї, ви зможете спокійно вкладати гроші в розробку ефективної рекламної кампанії вашого бренду. Впізнаваний логотип, слоган або назва – запорука того, що більше споживачів дізнаються про ваш товар або послугу і стануть вашими постійними клієнтами.
  3. Підвищити лояльність наявних клієнтів та залучити нових. Для споживачів офіційна реєстрація ТМ у Китаї виступає підтвердженням високої якості та справжності продукції.

Зверніть увагу: У КНР ви можете використовувати поруч із найменуванням ТМ знак ® або фразу «Зареєстрований товарний знак». Використання ж абревіатури «ТМ» означатиме, що назва або зображення використовується як торгова марка, але не підтверджуватиме, що вона зареєстрована.

Для учасників ринку e-commerce та, зокрема, продавців AMAZON.CN реєстрація товарних знаків у Китаї несе додаткові вигоди:

  1. Підключення до програми Brand Registry. Це одна із програм маркетплейсу, яка націлена на захист інтелектуальної власності підприємців. Участь у Brand Registry надає продавцям Amazon додаткові можливості:
  • Захист бренду від незаконного використання шляхом блокування шахрайських акаунтів та лістингів.
  • Доступ до різноманітних рекламних кампаній – наприклад, оголошення Sponsored Brands.
  • Створення власного магазину на маркетплейсі, який може стати відмінною альтернативою повноцінному сайту.
  • Використання аналітичних інструментів платформи, що дозволяють побудувати ефективну маркетингову стратегію.
  • Доступ до контенту А+, тобто до додавання до лістингу інтерактивних елементів.

Зверніть увагу: У програмі Brand Registry можна взяти участь навіть до закінчення процесу реєстрації ТМ – одразу ж після подання заявки у Китайське відомство за товарними знаками.

  1. Участь у програмі Project Zero. Підключитися до неї можуть продавці Amazon, які раніше були зареєстровані в інших програмах платформи, наприклад, Brand Registry. За її допомогою досвідчені користувачі самостійно контролюють порушення свого права інтелектуальної власності. Програма дозволяє видаляти шахрайські лістинги без допомоги адміністрації маркетплейсу.
  2. Підключення до Amazon Transparency. Якщо торгова марка офіційно зареєстрована, ви можете маркувати кожну одиницю своєї продукції за допомогою спеціального коду. Це дозволить звести до мінімуму ймовірність придбання контрафактного товару.
  3. Можливість напівавтоматичного блокування порушення прав ІВ на e-commerce платформах. Згідно з Законом про електронну комерцію Китаю, питання порушення права на ТМ може бути врегульовано через оператора шляхом подання DMCA-скарги, без звернення до суду.

Реєстрація бренду в Китаї – обов’язкова складова успішного бізнесу у країні. Експерти компанії 4B спеціалізуються в цій галузі та надають допомогу підприємцям на всіх етапах процесу.

Хто може зареєструвати товарний знак у Китаї?

Відповідно до 4 статті Закону Китаю про товарні знаки, зареєструвати ТМ може «будь-яка фізична, юридична особа або інша організація, якій необхідно придбати виключне право на використання товарного знака».

Зареєструвати торгову марку в Китаї можна двома способами:

  1. У місцевому Відомстві з товарних знаків – організації, яка спеціалізується на патентах та торгових марках Китаю.
  2. У Всесвітній організації інтелектуальної власності (ВОІВ), оскільки Китай є одним зі 130 підписантів «Мадридської угоди про міжнародну реєстрацію знаків». У цьому випадку буде зареєстровано міжнародну торгову марку.

Зверніть увагу: Іноземці, які не мають адреси в КНР, можуть подати заявку на реєстрацію ТМ через місцевого представника.

Види торгових марок у китайському праві

Залежно від типу вашої діяльності вам може знадобитися зареєструвати в КНР торгові марки різних видів. Законодавство Китаю визначає такі види ТМ:

  • ТМ для товарів – торгові марки, під якими підприємці виробляють та реалізують певну продукцію;
  • торгові марки для послуг – ТМ, що реєструються для компаній, які займаються сервісною діяльністю;
  • колективні товарні знаки – ТМ, які можуть використовуватися не одним продавцем, а кількома, якщо вони входять до однієї асоціації;
  • сертифікаційні знаки або знаки відповідності – знаки, які розміщуються на товарах та свідчать про їх відповідність стандартам та нормативам якості.

Після того, як ви визначитеся з типом товарного знака, який підходить для вашої організації, рекомендуємо детально ознайомитися з вимогами держави щодо її змісту.

Що можна, а що не можна зареєструвати як ТМ у Китаї?

У Законі Китаю про товарні знаки чітко зазначено, що може бути зареєстровано як торговельну марку, а що категорично заборонено для використання для маркування своєї продукції.

Торговою маркою в Китаї можуть бути:

  • зображення;
  • літери;
  • слова чи фрази;
  • цифри;
  • тривимірні графічні зображення;
  • нетрадиційні бренди: кольори, звуки;
  • будь-які поєднання всього перерахованого вище.

Зверніть увагу: Вибираючи слово чи фразу для своєї ТМ, слід враховувати специфіку китайської мови та перевіряти, як вона звучить і що означає в оригіналі – це дозволить уникнути непорозумінь надалі. Наприклад, при виході на ринок Китаю відомий автогігант Mercedes-Benz зіштовхнувся із проблемою: китайський варіант його найменування перекладається як «поспішати померти».

Якщо із зображеннями та словесними елементами ТМ все зрозуміло, то з нетрадиційними символами часом виникають питання. Яку роль колір чи звук грає в ідентифікації товару? Все просто. У КНР колір або звук може бути використаний як ТМ, якщо він став з брендом єдиним цілим. Наприклад, підтвердить такий факт тривале застосування кольору у рекламі певного товару та стійка асоціація у споживачів саме з цим продуктом.

Прикладом такого товарного знака є всесвітньо відомий бренд Louboutin Red Shoe Soles. До речі, із реєстрацією цього ТМ у Китаї були проблеми. За законом держави, торговою маркою може бути лише поєднання кольорів, тоді як Louboutin використовує один відтінок червоного. У зв’язку з цим перша спроба зареєструвати Louboutin Red Shoe Soles у Китаї виявилася невдалою.

Проте компанія вирішила не здаватися і зробила ще одну спробу здобути китайську аудиторію – юристи Louboutin звернулися з апеляцією до Вищого народного суду Пекіна. Рішення цієї інстанції було винесено на користь позивача – торгову марку у КНР таки зареєстрували.

Зверніть увагу: Якщо ви плануєте після реєстрації товарного знака стати учасником програми Brand Registry від Amazon, при розробці ТМ обов’язково включайте до неї словесну складову. Зареєструвати у програмі маркетплейсу повністю графічний товарний знак не вдасться.

Закон Китаю про товарні знаки містить також список об’єктів, які категорично не можна зареєструвати як товарний знак. У 10 та 11 статтях цього законодавчого акта йдеться, що торговою маркою не можуть бути:

  • слова та зображення, ідентичні або схожі з назвою країни чи державною символікою КНР (прапорами, емблемами та іншими відзнаками), а також малюнки та фрази, що нагадують назви або зовнішній вигляд будівель державного значення або місць, де розташовані органи влади країни;
  • ті ж об’єкти, що стосуються іноземних держав та міжнародних міжурядових організацій, за винятком тих, де використання такої символіки дозволено;
  • символи, що копіюють маркування відповідності стандартам якості, крім випадків, коли це дозволено (сертифікаційні знаки);
  • зображення, схожі або ідентичні з емблемою Міжнародного руху Червоного Хреста та Червоного Півмісяця;
  • ТМ дискримінаційного характеру щодо будь-якої національності;
  • знаки, що містять неправдиву, перебільшену рекламу товару чи послуги;
  • об’єкти, що суперечать соціалістичній етиці;
  • географічні назви адміністративних одиниць, включаючи іноземні;
  • товарний знак, на якому вказано лише родову назву, дизайн чи номер моделі товару;
  • фрази та зображення, що безпосередньо вказують на сировину, вагу, функціонал, якість та інші характеристики товару;
  • ТМ без відмінних рис.

Зверніть увагу: Щодо останніх трьох пунктів, у Законі є примітка, в якій йдеться про те, що такі товарні знаки можуть бути зареєстровані, якщо в процесі використання вони стали легко помітними.

У яких ситуаціях реєстрація торгової марки у Китаї доцільна?

Реєстрація товарного знаку у Китаї рекомендується всім підприємцям, які бажають розвивати успішний бізнес на азійському ринку. Розглянемо детально кожну ситуацію, в якій без цієї процедури не обійтися:

  1. Ви маєте потребу захистити своє право інтелектуальної власності. У Китаї така необхідність є завжди – якщо цього не зробити, будь-якої миті може знайтися несумлінний конкурент, який захоче отримати від вас викуп або заробити на репутації та популярності вашого бренду.

Кожен клієнт 4B, який виробляє або продає товари на території Китаю без зареєстрованої ТМ, зіткнувся з такою проблемою. Ба більше, конкуренти зареєстрували ці торгові марки та запропонували викупити їх за суми до $10 тис.

  1. Ви не відкидаєте можливості продажу компанії в майбутньому. Як ми вже згадували, торгова марка є цінним нематеріальним активом, який здатний збільшити вартість вашого бізнесу.
  2. Ви тільки плануєте вихід на ринок Китаю. Якщо у вас вже є ТМ, зареєстрована в інших країнах, врахуйте, що вона не діятиме на території КНР. Для впевненості у захисті свого права ІВ у цій державі необхідно зареєструвати товарний знак саме тут.

Зверніть увагу: Реєструвати ТМ у Китаї варто навіть у тому випадку, якщо ваша організація практикує довгострокове планування і збирається виходити на новий ринок лише за кілька років.

  1. Ви хочете перейти від роботи з сегментом B2C до B2B. Якщо у ваших планах робота з іншими юридичними особами, зареєструвати ТМ доведеться обов’язково – без цього ви не зможете підписати ліцензійну угоду на право реалізації вашої продукції.
  2. Ви маєте намір продавати акції своєї компанії. Без реєстрації ТМ вийти на IPO не вдасться.
  3. Ви прагнете розширити асортимент товарів, що виробляються під вашим брендом. Щоб нові продукти також були захищені від неправомірного використання, вам доведеться знову подати заявку на реєстрацію товарного знака, вказавши додані товари.

Знайшли ситуацію, схожу на вашу? Час зареєструвати товарний знак у Китаї звернувшись за допомогою до професіоналів у цій сфері – юристів компанії 4B. Ми знаємо всі тонкощі процесу та допоможемо вам безпечно вести бізнес у КНР.

Процедура реєстрації ТМ у Китаї

Щоб стати власником зареєстрованої торгової марки у КНР, підприємцю необхідно пройти кілька етапів.

Визначення типу та класу торгової марки

Перше, що потрібно зробити, – визначитися з типом ТМ. Іншими словами, вибрати ті елементи, які будуть включені. Про те, що може бути зареєстроване у Китаї як товарний знак, ми вже писали вище.

Що стосується класів для реєстрації торгової марки, згідно з Китайською класифікацією товарів та послуг, їх у країні 45. З них 34 класи означають різні товари, а 11 – послуги. Наприклад, алкогольні напої слід реєструвати в КНР під 33 класом, одяг та взуття – під 25, а якщо ваша компанія надає юридичні послуги, у заявці на реєстрацію торгової марки потрібно вказати 45 клас.

Щоб правильно визначити потрібний вам клас, можна скористатися пошуком на спеціалізованому ресурсі RegistrationChina, де користувачам надається повний перелік класів з їх детальним описом.

Попередній пошук по ТМ

Однією з основних вимог до кожного товарного знаку в Китаї є його унікальність. Тобто ви не можете зареєструвати марку, яка вже використовується в державі для товарів того ж класу. Виконайте попередній пошук товарного знака, яким ви бажаєте володіти, на сайті Державного відомства інтелектуальної власності Китайської Народної Республіки CNIPA.GOV.

Якщо після перевірки ви виявили, що бажане слово, зображення, колір або їх комбінація вже використовуються конкурентами, існує кілька варіантів виходу із ситуації:

  • Спробувати домовитись із власником ТМ. У китайському праві є поняття «угода про співіснування». Це договір, який укладається між двома та більше сторонами та підтверджує їхню згоду використовувати схожі товарні знаки одночасно. Щоб така угода була схвалена Відомством за товарними знаками або судом, важливо, щоб вона не викликала плутанини на ринку. Тобто навіть якщо домовитись із власником торгової марки, існує ймовірність, що угода не буде прийнята офіційним органом.

Якщо ж власник ТМ, у якій ви зацікавлені, не погоджується підписувати таку угоду, можна запропонувати викупити право власності на знак.

  • Вибрати інший клас у заявці на реєстрацію. Якщо товари не суміжні, для них можна використовувати ту саму торгову марку.
  • Перевірити, чи не анульовано товарний знак. За китайськими законами, якщо ТМ не використовувалася три роки й більше, є можливість анулювати її, і ініціювати ануляцію може будь-хто. Якщо ви спробуєте запустити цей процес, власник ТМ матиме шанс довести, що вона використовується. Для цього йому потрібно пред’явити зображення торгової марки на товарі або його пакуванні, офіційних документах компанії, реклами й т.д. Якщо потрібні докази не будуть надані, торгову марку анулює CNIPA, і ви зможете подавати нову заявку на реєстрацію.
  • Внести зміни до товарного знаку. Якщо розв’язати проблеми жодним з вищезазначених способів не вдасться, вам доведеться змінити вашу ТМ. Особливо відчутні незручності це принесе у випадку, якщо ви вже давно працюєте під цією торговою маркою, але не реєстрували її раніше – потрібно буде займатися брендингом з нуля.

Складання заявки

Якщо ви впевнені, що ваша ТМ повністю відповідає вимогам закону, можна переходити до складання заявки на її реєстрацію. У цьому документі необхідно зазначити:

  • інформацію про товарний знак, що реєструється;
  • відомості про товари та послуги, для яких він використовуватиметься;
  • дані заявника.

Реєстрація ТМ

Етап #1. Подання заявки

Подати заздалегідь складену заявку слід:

  • у відомство інтелектуальної власності CNIPA, якщо ви хочете зареєструвати місцеву торгову марку;
  • до Всесвітньої організації інтелектуальної власності WIPO, якщо йдеться про реєстрацію міжнародної торгової марки.

Розглянемо наступні етапи з прикладу реєстрації ТМ в CNIPA.

Етап #2. Формальна перевірка

Після отримання заявки CNIPA перевірить товарний знак на відповідність усім встановленим вимогам. Це зазвичай займає від одного до двох місяців.

Етап #3. Експертиза по суті

Якщо ТМ пройшла формальну перевірку, це ще не гарантує ухвалення позитивного рішення щодо заявки. Наступним етапом буде проходження експертизи по суті. Її мета – перевірити унікальність торгової марки. Цей процес триваліший і займає від чотирьох до шести місяців.

Етап #4. Публікація для заперечень

Після завершення експертизи ТМ буде опубліковано у Бюлетені товарних знаків. Упродовж трьох місяців треті особи зможуть подати свої заперечення проти її реєстрації.

Етап #5. Попередня відмова у реєстрації та відповідь на отримані заперечення

У разі отримання будь-яких заперечень проти реєстрації ТМ або відмови комісії заявник повинен виправити наявні порушення та подати нову заявку або діяти за одним із таких сценаріїв:

  • Подати апеляцію до TRAB – Рада з розгляду та винесення рішень щодо товарних знаків.
  • Якщо апеляційна скарга відхилена TRAB, подати позов до Пекінського суду з ІВ.
  • Надати заяву про анулювання або визнання недійсною ТМ, яка заважає реєстрації вашого товарного знаку. При цьому офіс може не дочекатися анулювання конкурентної ТМ та відмовити у реєстрації.
  • Домовитись про купівлю ТМ у її нинішнього власника або підписати угоду про співіснування.
  • Повністю змінити торгову марку та подати нову заявку на реєстрацію.
  1. Отримання свідоцтва про реєстрацію

Якщо помилки в ТМ під час експертизи не були знайдені, а заперечення не отримані або успішно усунуті, ви отримаєте свідоцтво про реєстрацію торгової марки.

Зверніть увагу: Весь процес реєстрації ТМ, починаючи від подання заявки та закінчуючи отриманням свідоцтва, займає близько 11 місяців. Термін дії ТМ у Китаї без продовження – 10 років.

Чи дійсні в Китаї ТМ, зареєстровані в Гонконгу, США та ЄС?

Власники торгових марок, зареєстрованих у Гонконгу, часто вважають, що їх ТМ поширюється і на Китай, адже Гонконг – адміністративний район КНР. Однак це не так – китайські торгові марки на території автономного Гонконгу не діють.

Те саме стосується США та країн Євросоюзу. Якщо у вас є торгова марка, зареєстрована в цих державах, вона не зможе захистити ваше право інтелектуальної власності при виході на азійський ринок.

Міжнародні обов’язки Китаю з торгових марок

Як згадувалося вище, Китай входить у Всесвітню організацію інтелектуальної власності – WIPO. Крім того, CNIPA бере участь у різних міжнародних програмах, спрямованих на захист ІВ:

  • Всесвітня (Паризька чи Женевська) конвенція про авторське право.
  • Договір про патентну кооперацію.
  • Гаазька угода.
  • Мадридський протокол.

Така активна участь у міжнародній практиці охорони прав інтелектуальної власності говорить про те, що КНР робить все можливе для розв’язання проблеми ринку, переповненого часто несумлінними виробниками, постачальниками та продавцями.

Підіб’ємо підсумки

Реєстрація торгової марки в Китаї – єдиний шанс вести безпечний бізнес у державі. Це дозволяє підприємцю стати одноосібним власником ТМ, заперечувати неправомірні дії конкурентів у суді, уникати додаткових фінансових витрат та залучати цільову аудиторію.

Щоб стати власником товарного знака, необхідно:

  • провести попередню перевірку його унікальності;
  • скласти заявку на реєстрацію;
  • подати її до відповідної інстанції;
  • виправити можливі зауваження;
  • дочекатися публікації ТМ у Бюлетені товарних знаків;
  • відреагувати на заперечення.

Після успішного проходження всіх етапів, ви отримаєте сертифікат, що підтверджує реєстрацію товарного знака.
Виконати всі вищезгадані дії вийде оперативніше, звернувшись для реєстрації ТМ у Китаї до юристів 4В. Наш досвід у цій сфері допоможе пройти весь процес швидко та ефективно.

корисні матеріали в нашому блозі
Стратегії управління правами Інтелектуальної власності

Для багатьох бізнесів інтелектуальна власність (ІВ) – важлива частина їхніх бізнес-процесів та репутації, а в деяких компаній її вартість може навіть перевищувати вартість виробничих потужностей або бути основним джерелом доходу. У цій статті ми розглянемо як захистити такий цінний актив та отримати з нього максимальний прибуток. Що таке інтелектуальна власність компанії? WIPO – Всесвітня організація […]

читати далі
Як зареєструвати патент на винахід у Китаї

У Китайській Народній Республіці (КНР) підбили «патентні» підсумки 2023 року, згідно з якими кількіст2ь виданих охоронних документів на винаходи в країні збільшилася на 15,4%. Таким чином, під кінець 2023-го в Китаї налічувалося 4991 млн чинних охоронних документів. Інтерес до отримання патенту на винахід у КНР зберігається як у жителів країни, так і серед іноземних громадян. […]

читати далі
Related на Amazon. Розблокування пов’язаних Seller Account

На Amazon налічується понад 310 мільйонів активних облікових записів. Це не дивно з огляду на те, які широкі можливості платформа надає для ритейлерів по всьому світу. Крім того, безліч продавців об’єднують свої зусилля для спільного просування товарів на платформі, і при цій кооперації створюють усередині даних тригери для зв’язування своїх акаунтів. Хоча самі собою тригери […]

читати далі