Як зареєструвати торгову марку (ТМ) у Канаді

Особливості реєстрації торгової марки в Канаді. Повний гайд

Час читання: 15 хвилин

Канада – дев’ята економіка світу та прекрасний ринок, на якому працюють найбільші маркетплейси: Амазон, еВау, Етсі, які відчиняють двері до мільйонів покупців для продавців зі всього світу. І якщо на цьому ринку ви хочете розвивати власний бренд, вам знадобиться торгова марка, що діє на території цієї країни.

Переваги реєстрації торгової марки у Канаді

У Канаді можна rjhbcnedfnbcz і не зареєстрованими торговими марками. Той, хто перший розпочне комерційне використання певного знака, вже отримує юридичний захист і в більшості випадків у разі виникнення конфліктів може відстояти свої права як мінімум – на пріоритет реєстрації.

Однак реєстрація відкриває значно ширші можливості:

  1. Юридичний захист ексклюзивного використання на всій території Канади, тоді як унікальність не зареєстрованого знака захищається так званим загальним правом тільки там, де “знак набув фактичної широкої впізнаваності”.
  2. Право пріоритету при поданні заявки в інших країнах або за міжнародною процедурою.
  3. Можливість не допустити ввезення підробок у країну шляхом звернення до Канадського агентства прикордонної служби (CBSA).
  4. Розширені можливості передавати права на використання знака чи дистриб’юцію продукції в Канаді іншим особам.
  5. Можливість ініціювати судові спори щодо права власності на доменні імена та реєструвати домени .CA.
  6. Звільнення від Хартії французької мови у Квебеку.

Зареєстрований товарний знак – це той, що пройшов процедуру реєстрації та внесений до Реєстру товарних знаків. Така реєстрація діє протягом 10 років і її можна продовжувати необмежену кількість разів.

Важливо! У Канаді можлива ануляція права на ТМ, якщо її довго не використовують з комерційною метою. Якщо це станеться, то знову відстояти свої права володіння буде непросто. Ця практика відрізняється від багатьох інших країн, у яких можна зареєструвати схожі знаки просто про всяк випадок або для захисту від патентних тролів.

Тобто, по суті, використання зареєстрованого в Канаді товарного знака на території країни – обов’язок його власника. Реєстратор може розпочати процедуру видалення з Реєстру через 3 роки з дати реєстрації або за заявою третьої сторони, якщо знак не використовується. Однак до старту цього процесу Реєстратор обов’язково намагатиметься зв’язатися з власником знака та надіслати йому вимогу надати докази комерційного використання ТМ протягом останніх трьох років. Якщо не отримає відповіді – розпочне процедуру виключення з реєстра.

Товарний знак є формою власності. Ви можете продати, заповідати або передати свої права іншій особі за допомогою відступлення прав. Щоб уникнути розбіжностей щодо прав власності, вам слід офіційно повідомити Реєстратора про зміну прав власності.

Хто може зареєструвати ТМ у Канаді?

Право на реєстрацію торгової марки є у будь-якої фізичної чи юридичної особи чи групи осіб. На відміну від багатьох європейських країн, як резиденти, так і нерезиденти Канади можуть зробити це повністю самостійно, без звернення до патентних повірених.

Зареєстрований агент із товарних знаків (патентний повірений) у Канаді — це фізична особа, яка має ліцензію Канадського відомства інтелектуальної власності на подання інтересів заявників на товарні знаки. Лише агенти з товарних знаків можуть представляти треті сторони перед CIPO з питань товарних знаків.

Втім, Канадське відомство інтелектуальної власності (CIPO) рекомендує і нерезидентам, і резидентам Канади звертатися за допомогою до кваліфікованих юристів, оскільки процес реєстрації – непростий, з масою підводних каменів і зазвичай займає від двох років, якщо все йде за планом і на всіх етапах до маркине виникає заперечень.

Види торгових марок у Канаді

У Канаді доступні до реєстрації загальноприйняті, аналогічні іншим країнам форми торгових марок:

  • словесні – комбінації слів, букв, цифр;
  • малюнки;
  • візерунки;
  • кольори та їх комбінації;
  • тривимірні форми самих товарів чи упаковки;
  • звуки.

А також є можливість зареєструвати такі незвичайні об’єкти як: голограми, зображення, що рухаються (анімація), текстури, запахи і навіть смаки!

Основний вид ТМ у Канаді – це ті, що застосовуються для розрізнення товарів чи послуг однієї особи чи організації від інших. Тобто знак належить одному бізнесу і виділяє його продукцію на ринку серед усіх інших. Однак є можливість отримати так званий Сертифікаційний знак, використання якого підтверджує, що певні товари чи послуги відповідають певному стандарту. Його можуть використовувати безліч компаній із дозволу правовласника знака (тобто за умови, що можуть підтвердити відповідність якості).

Також при роботі на Канадському ринку слід розрізняти Торгову назву, тобто назву юридичної особи та торгову марку. При бажанні Торгову назву, якщо вона впізнавана та допомагає досягати бізнес-цілей, можна зареєструвати як торгову марку. Однак більшість бізнесів воліють як ТМ реєструвати щось яскравіше, а не назву юридичної особи.

Що не можна зареєструвати як ТМ у Канаді?

Перелік того, що можна зареєструвати як ТМ у Канаді, надзвичайно широкий, як ми могли переконатися в попередньому розділі. По суті, зареєструвати можна все, що не суперечить Закону про товарні знаки. Тим не менш, досить широкий також перелік того, що не підлягає реєстрації, хоча в цілому він досить типовий для всіх країн:

  1. Знаки, що суперечать нормам закону та моралі (непристойності, образи, нацистська символіка тощо).
  2. Знаки, що копіюють чи імітують символіку будь-яких країн, міст чи інших державних чи міжнародних утворень.
  3. Знаки, що складаються лише з описових слів для категорії (“Солодкий”, “Соковитий” тощо)
  4. Знаки, що вводять в оману щодо складу, якості, місця походження товару. Наприклад, “Медовий” для продукції, в якій немає меду, а лише штучні підсолоджувачі.
  5. Слова іншими мовами, які є назвою продукту. Наприклад, ви не зможете зареєструвати слово “gelato” (італійською “морозиво”) для морозива або “wurst” (німецькою “ковбаса”) для ковбаси.
  6. Імена та прізвища, окрім ситуації, якщо ви зможете довести, що ваші товари чи послуги стали широко відомі під ім’ям чи прізвищем настільки, що слово набуло у суспільній свідомості другого значення.
  7. Портрети та імена живих людей, або тих, хто помер протягом останніх 30 років.
  8. Найменування раніше запатентованого сорту рослин або подібне до нього.

Кому та коли необхідно реєструвати Торгову Марку в Канаді?

Оскільки в Канаді, як і в США, і на відміну від, наприклад, Китаю діє пріоритет використання, то розпочати бізнес, у тому числі за схемою Private Label на Амазоні можна і без реєстрації ТМ. Ваші права і так під захистом. Однак, реєстрація торгової марки вам однозначно потрібна, якщо ви плануєте працювати на всій території країни або якщо хочете скористатися додатковими перевагами, які надають власникам ТМ маркетплейси. Найширший набір інструментів для цього пропонує Амазон.

Програма Brand Registry доступна лише власникам ТМ, які внесені до державного реєстру. Причому, і це важливо, доступна вона лише власникам словесних знаків. Тому якщо у вас вже є торгова марка, але вона, наприклад, графічна (малюнок), то вам доведеться додатково зареєструвати словесну.

Також є нюанс із реєстрацією в програмі, якщо ваша ТМ зареєстрована тільки в Канаді. Вся справа у процедурі підтвердження прав на бренд. Справа в тому, що Амазон відправляє емайл на ту адресу, яка вказана в реєстраційній заявці, проте в Канадській базі ця інформація закрита. Тому оптимальний варіант – зареєструвати ТМ в іншій юрисдикції, отримати Brand Registry і потім додати Канаду до програми.

Основа системи Brand Registry – алгоритм, що самонавчається і в автоматичному режимі перевіряє мільйони лістингів для виявлення підробок і дає вам право як власнику марки всі їх блокувати. Для цього достатньо завантажити до програми перелік своїх товарів. Якщо хтось спробує створити клон або продавати товари на вашому брендовому лістингу – ви легко зможете його заблокувати, аж до втрати облікового запису.

Також відкривається можливість брендування лістингу, його можна зробити подібним до власного сайту: фірмові кольори, логотипи, додавання додаткового мультимедійного контенту для кращої демонстрації товару.

А також власникам брендів відкриваються додаткові маркетингові та аналітичні інструменти всередині платформи:

  • Sponsored Brands – демонстрація вашого бренду та портфоліо продукту на сторінках результатів видачі. Це дозволяє оптимізувати контент на лістингу та відстежувати статистику переходів та покупок.
  • Sponsored Display – медійна реклама, яка може розміщуватися безпосередньо на маркетплейсі або за його межами, залежно від налаштувань таргетингу.
  • Лістинги будуть прив’язані до Brands Dashboard, що дозволить відстежувати конверсію, загальний стан облікового запису та аналітику трафіку на Amazon в одному місці.

Крім цього, учасникам Brand Registry стає доступна програма Project Zero – це можливість видаляти порушників ваших прав на ТМ автоматично, без звернення до служби підтримки.

Ще одна зручна функція, яка сильно впливає на довіру покупців та доступна лише власникам зареєстрованих ТМ – це Amazon Transparency. Якщо у вашого продукту є технічна можливість привласнити кожній одиниці унікальний номер, наприклад UPC, ISBN або EAN, ви можете додати його до цієї програми. Ваші покупці будуть впевнені, що отримують оригінальну продукцію, оскільки цей код можна відсканувати та дізнатися всю інформацію про кожну одиницю товару.

Процедура реєстрації торгової марки у Канаді

Процес реєстрації ТМ у Канаді – дуже неквапливий. Хоча офіційні ресурси обіцяють термін від 10 місяців, фактично це зазвичай займає не менше двох років. Тому збирання всіх необхідних даних для подання заявки вкрай важливе – щоб відмов та правок було якнайменше.

Але є і додаткова можливість прискорити цей процес – подати заяву з проханням про прискорений розгляд заявки (поштою або факсом). Це не гарантує, що CIPO дійсно розгляне заявку у прискореному режимі, є імовірність отримати письмову аргументовану відмову у прискоренні процедури. Проте варто спробувати, якщо заявка відповідає одному з таких критеріїв:

  • У Канаді очікується або ведеться судовий розгляд стосовно товарного знаку заявника, пов’язаного з товарами чи послугами, зазначеними у заявці;
  • Заявник займається боротьбою з контрафактною продукцією на канадському кордоні щодо товарного знаку заявника, пов’язаного з товарами чи послугами, зазначеними у заявці;
  • Заявник вимагає реєстрації свого товарного знака, щоб захистити свої права інтелектуальної власності від серйозного обмеження на онлайн-торговельних майданчиках, у тому числі Амазон;
  • Заявник вимагає реєстрації свого товарного знака, щоб зберегти своє право на пріоритет протягом встановленого строку та на запит іноземного відомства інтелектуальної власності.

Другий варіант прискорити розгляд заявки – вибрати заздалегідь затверджені CIPO умови, за якими товари потрапляють до певних класів Ніццької класифікації. Подання заявки проходить автоматичний попередній розгляд – робот перевіряє перелік товарів на підставі Ніцької класифікації та її похідних. І якщо всі товари та послуги збігаються із цими умовами, заявка отримує право на прискорений розгляд.

Але незалежно від того, чи буде процедура звичайною чи прискореною, вона пройде одні й ті самі етапи реєстрації, які ми описали нижче.

Попередній пошук по ТМ

Одна з найчастіших причин відмови у реєстрації – це схожість ТМ із раніше зареєстрованою. І це ще досить вдалий варіант розвитку подій, адже якщо знак все ж таки буде зареєстрований, то завжди є ймовірність, що власник більш раннього знака подасть на вас до суду за порушення його прав. Щоб не допустити таких ситуацій, до подання заявки обов’язково необхідно провести попередній пошук.

Основний ресурс перевірки – База даних канадських товарних знаків. У формі ви можете вибрати види, категорії, класи Віденської класифікації тощо. Якщо марка складається з кількох слів, то перевірити треба і всі разом, і кожне окремо.

Важливо! У Канаді обов’язково потрібно перевіряти написання та значення вибраних слів англійською, французькою та іншими популярними у світі мовами.

Загальне правило – перевірку потрібно зробити максимально глибоку та всебічну, щоб переконатися в унікальності вашої ідеї. Без певного досвіду це досить непросто, навіть з урахуванням того, що існує досить детальний гайд з використання цієї бази даних. Однак досвід показує, що звернення до досвідченого юриста, який добре знає цю систему, набагато ефективніше.

Також варто перевірити торговельні назви, тобто назви юридичних осіб. Найчастіше їх не реєструють як ТМ, проте з урахуванням пріоритету використання це може надалі стати причиною судових позовів, особливо з урахуванням того, що ці назви реєструються окремо в кожній провінції та єдиної їх бази не існує. Без досвіду подібного пошуку виконати його вкрай складно, тут вам знадобиться допомога патентного повіреного.

Складання заявки

Для заповнення заявки вам необхідно підготувати такі дані:

  • ім’я та поштова адреса заявника;
  • зображення або опис (або те й інше) товарного знака;
  • перелік товарів та послуг, для яких ви плануєте використовувати цей знак, згрупованих за класами Ніццької класифікації;
  • плата за подання заяви;
  • будь-які інші вимоги, специфічні для типу товарного знака, що підлягає реєстрації.

В одній заявці може бути кілька товарів та послуг, проте якщо ви плануєте реєстрацію кількох знаків, то для кожного потрібно подавати окрему заявку.

Важливо! Відповідно до канадського Закону про торгові знаки, у заявці обов’язково слід зазначити перелік товарів чи послуг у “звичайних, але спеціалізованих комерційних термінах”, які при цьому мають бути згруповані відповідно до класів Ніццької класифікації. Про те, як це зробити, можна дізнатися в Мануалі від Канадського офісу інтелектуальної власності.

У разі потреби, до заявки можна включати кілька зображень знака, опис кольорів, файли з анімацією або звуком тощо.

Ваша заявка повинна включати зображення або опис (або те й інше) товарного знака, який чітко вказує на те, що потрібно для реєстрації.

Якщо ви подаєте для реєстрації незвичайний знак, смак або запах, ви зможете знайти вимоги до них у Практичному повідомленні про нетрадиційні товарні знаки.

Важливо! Реєструвати торгову марку потрібно саме так, як ви її використовуватимете. Після реєстрації ви не зможете вносити зміни під час комерційного використання.

Перед поданням заяви потрібно також сплатити реєстраційний збір та додати до заявки дані, що підтверджують сплату. Вартість залежить від кількості класів, у яких буде зареєстровано ТМ.

Можна надіслати заявку поштою, проте кращий спосіб її заповнення – онлайн, для чого треба створити на сервісі особистий кабінет зі своїми даними. Або це зробить ваш патентний повірений.

Однак дата заповнення ще не вважатиметься датою подання заявки. Спочатку Реєстратор перевірить чи вся інформація заповнена і в разі потреби зв’яжеться з вами, щоб дізнатися дані, що відсутні. І тільки після того, як всі необхідні дані будуть вказані, заявка вважатиметься поданою. І, відповідно, ця дача вважатиметься датою пріоритету.

Деякі дрібні поправки до заяви можна буде внести після цієї дати. Проте серйозніші зміни, особливо на сам знак, внести вже не вийде – доведеться подавати нову заявку.

Етап експертизи

Після подання заявка переходить на етап експертизи. Тут експерти перевірять:

  • відповідність канадській класифікації товарів та послуг;
  • відповідність іншим нормам закону;
  • унікальність;
  • повноту опису ТМ: чи достатньо наданої інформації для чіткої та однозначної ідентифікації;
  • наявність умов права пріоритету тощо.

У разі виникнення заперечень ви або ваш повірений отримаєте лист з переліком зауважень і у вас буде час, щоб виправити або оскаржити.

Попередня відмова у реєстрації

Якщо у екзаменаторів CIPO будуть до вашої заявки зауваження, то з вами обов’язково зв’яжуться, оскільки не мають права відмовити в реєстрації без пояснення причин і не надавши можливості внести виправлення.

У простих випадках з вами зв’яжуться телефоном, мінімальні виправлення можна внести усно. У більш серйозних випадках ви отримаєте звіт експерта поштою, і ви матимете 6 місяців для внесення виправлень.

Усі недоліки мають бути виставлені єдиним масивом, а не окремими листами і чітко пояснювати, належить заперечення до товарного знаку загалом або лише до певних класів товарів чи послуг. Крім того, після публікації додаткові заперечення вже не можуть бути висунуті.

Важливо! Якщо у вас змінилася контактна адреса і ви не повідомили про це Реєстратора, то він не несе відповідальності за будь-яку кореспонденцію, яку ви не отримали.

Після усунення недоліків буде знову проведено пошук по базі даних, щоб уникнути можливих конфліктів з раніше зареєстрованими знаками або поданими заявками. Якщо все гаразд – знак переходить на етап публікації.

Етап публікації

Вашу заявку буде опубліковано Журналі товарних знаків на сайті CIPO. Це офіційне видання, в якому перераховані всі заявки, схвалені для реклами у Канаді. Оприлюднюється вся інформація, включаючи ім’я та адресу заявника, номер справи, дату подання, товарний знак та пов’язані з ним товари та послуги. Цей етап потрібен для того, щоб усі бажаючі могли за наявності підстав опротестувати реєстрацію вашої торгової марки.

Якщо хтось має обґрунтовані заперечення, він повинен подати або заяву про незгоду, або запит з проханням дати більше часу для заперечення протягом двох місяців з моменту публікації оголошення. Подання такого заперечення платне.

Якщо заперечення надійшли, то обидві сторони можуть подавати докази та письмові заяви, піддавати перехресному допиту докази іншої сторони та бути присутнім на усному слуханні. Після ухвалення остаточного рішення воно може бути оскаржене у Федеральному суді Канади. Вкрай бажано, щоб у цьому процесі вас супроводжував кваліфікований юрист.

Отримання реєстрації ТМ

Якщо заперечень немає або ви виграли спір, то Реєстратор зареєструє вашу заяву і надішле вам свідоцтво про реєстрацію та внесе товарний знак до Реєстру товарних знаків.

У середньому процес реєстрації торгової марки займає від 18 до 36 місяців, залежно від отриманих зауважень від екзаменаторів та наявності чи відсутності заперечень на етапі публікації.

Зареєстрована торгова марка – ваша інтелектуальна власність, якою ви можете володіти та розпоряджатися на свій розсуд, у тому числі продати, подарувати, передати у спадок тощо. Однак про всі факти передачі прав обов’язково необхідно повідомляти CIPO, щоб ці зміни були відображені у реєстрі.

Таким чином, по суті процес реєстрації ТМ у Канаді дуже схожий на аналогічний у США, проте конкретні юридичні тонкощі, особливо процес спілкування з CIPO з приводу заперечень чи опротестування на етапі публікації, краще пройти цей процес не самостійно, а за допомогою юристів компанії 4В.

корисні матеріали в нашому блозі
Стратегії управління правами Інтелектуальної власності

Для багатьох бізнесів інтелектуальна власність (ІВ) – важлива частина їхніх бізнес-процесів та репутації, а в деяких компаній її вартість може навіть перевищувати вартість виробничих потужностей або бути основним джерелом доходу. У цій статті ми розглянемо як захистити такий цінний актив та отримати з нього максимальний прибуток. Що таке інтелектуальна власність компанії? WIPO – Всесвітня організація […]

читати далі
Як зареєструвати патент на винахід у Китаї

У Китайській Народній Республіці (КНР) підбили «патентні» підсумки 2023 року, згідно з якими кількіст2ь виданих охоронних документів на винаходи в країні збільшилася на 15,4%. Таким чином, під кінець 2023-го в Китаї налічувалося 4991 млн чинних охоронних документів. Інтерес до отримання патенту на винахід у КНР зберігається як у жителів країни, так і серед іноземних громадян. […]

читати далі
Related на Amazon. Розблокування пов’язаних Seller Account

На Amazon налічується понад 310 мільйонів активних облікових записів. Це не дивно з огляду на те, які широкі можливості платформа надає для ритейлерів по всьому світу. Крім того, безліч продавців об’єднують свої зусилля для спільного просування товарів на платформі, і при цій кооперації створюють усередині даних тригери для зв’язування своїх акаунтів. Хоча самі собою тригери […]

читати далі