Авторські права на шрифти в США

Час читання: 15 хвилин

Оновлення:Два роки тому ми вперше випустили цей матеріал, де описали поняття шрифтів і гарнітур, підстави для ліцензування шрифтів в США і основні принципи їх захисту. Але ось минуло не так багато часу і в питанні захисту шрифтів в США намітився певний прорив. Подробиці в останньому розділі статті за посиланням >>

Якщо Ви дизайнер або підприємець, який користується послугами дизайнерів, або купує оригінальні шрифти в комерційних цілях – зверніть увагу на цей матеріал.

Сьогодні ми розберемо таке поняття, як авторські права на шрифти в США, різницю між поняттями “fonts” і “typefaces”, а також зупинимося на нормах законодавства для захисту від претензій творців шрифтів.

В першу чергу розкриємо поняття авторського права – це інструмент права, що захищає зовнішню форму об’єкта, який обов’язково повинен мати матеріальну форму вираження. Фотографія, малюнок, поема, і навіть шрифт – це все об’єкти авторського права і мають автоматичний захист, звичайно ж, якщо вони виражені де-небудь (наприклад, на папері), а не просто існують в формі ідеї.

Що ж до шрифтів, то майже в будь-якій країні шрифт є творчим рішенням і підлягає захисту. Наприклад, в Україні, відповідно до Закону “Про авторське право і суміжні права”, будь-який твір, який має оригінальність і виражений матеріально, має право на охорону.

У США відмовлено в охороні шрифтів, але є нюанси

Винятком є ​​Сполучені Штати Америки (США): законодавство цієї країни не надає захист зовнішньому вираженню букв і цифр.

Але навіщо тоді купувати комерційні шрифти, працюючи з дизайном на ринку США? Нюанси криються в деталях, а саме у відмінності між термінами: “font” і “typeface”:

  • “Typeface” (гарнітура або сімейство шрифтів) – вид шрифту, який є способом відображення набору букв або цифр. Наприклад, “Times New Roman” або “Arial”.
  • “Font” в свою чергу – це код, який відкривається за допомогою програми і створює “typeface”, надаючи тексту форму, наприклад, на комп’ютері, сайті або на аркуші паперу. Зазвичай, це електронний файл у форматах Opentype, Freetype, Truetype.

У своїй роботі враховуйте той факт, що український автор шрифту не в праві забороняти його використання у США, як форму накреслення символів (typeface). Захищається тільки сам файл (font).

Згідно до законодавства та судовій практиці США, перша позиція “typeface” не може бути захищена авторським правом.

У 1978 році, під час розгляду справи “Eltra Corp. v. Ringer”, Апеляційним судом США було прийнято наступне рішення (яке стало прецедентом) – шрифти не мають права на захист за законом США про авторське право.

Законодавство США, що визначає авторські права на шрифти

На основі справи “Eltra Corp. v. Ringer “, в” Звід федеральних нормативних актів “були прийняті відповідні поправки:

“Шрифти, написи, каліграфія і друкарські орнаменти не підлягають реєстрації. Ці елементи являють собою прості варіанти букв або слів, які, в свою чергу, є формами вираження. “

Також Бюро авторського права США в окремому документі вказало, що може зареєструвати комп’ютерну програму, що створює або використовує певні дизайни шрифтів, але реєстрація охоплює тільки вихідний код (font), який генерує ці дизайни, а не сам шрифт (typeface).

Вислів Комітету Конгресу прямо говорить, що авторське право не поширюється на шрифти – “The Committee has considered, but chosen to defer, the possibility of protecting the design of typefaces.” H. R. Rep. No. 94-1476, 94th Congress, 2d Session at 55 (1976), reprinted in 1978 U.S. Cong. and Admin. News 5659, 5668.

Також в 1992 році, було вказало, що програмне забезпечення (font), яке створює шрифти, є придатним для реєстрації в якості об’єкту авторського права. ( “Registrability of Computer Programs that Generate Typefaces”, 57 Fed. Reg. 6201 (Feb. 21, 1992), reproduced in U.S. Copyright Office announcement ML-443).

Відповідно до законодавства США, шрифти можуть бути захищені в разі, якщо вони визнаються комп’ютерним програмним забезпеченням або програмою. Тобто закон про авторське право в США захищає тільки програмне забезпечення шрифтів, а не художній дизайн шрифтів, текстові зображення або логотипи.


Таким чином, авторські права поширюються на файли формату Opentype, Freetype, Truetype, тобто, як вказано в законодавстві – вихідний код або файл шрифту, який використовується програмою.

Відповідно, авторське право жодним чином не поширюється на похідні файли в формі растрового або векторного зображення (* .ai, *.png, *.jpg, *.jpeg та інші), які надаються, наприклад, дизайнером, та під час роботи над якими, були використані файли шрифтів.

Покупка шрифтів і ліцензування

Умови, з якими ви погоджуєтеся при покупці платного шрифту або завантаження безкоштовного, викладені в Ліцензійній угоді з кінцевим користувачем (або скорочено EULA). В цій угоді вказані всі типи пропонованих ліцензій, а також всі правила і обмеження, які ви зобов’язані дотримуватися.

Дуже важливо прочитати цю ліцензійну угоду. Як правило, всі нюанси приховані саме там.

Наприклад, може бути визначено, яка кількість картинок може бути створина в комерційних цілях з використанням даного шрифту. Ліцензія, взагалі, може обмежувати використання програми в комерційних цілях.

Зверніть увагу: варто побоюватися саме факту передачі вихідного коду шрифту (файлу шрифту). Адже якщо Ви передасте своїм замовникам файл програми або викладете його у відкритий доступ, тим самим Ви порушите ліцензійну угоду і в першу чергу законодавство про авторське право.

У той же час, замовникам не варто побоюватися порушення ліцензій, адже вони купують вже результуючий матеріал – картинку, зображену за допомогою оригінального шрифту. Це зображення Ви можете використовувати для публікації постів або пускати в тираж у вигляді друку на футболках.

Деякі типи комерційних ліцензій на шрифти

– Desktop. Це найпоширеніший варіант, ця ліцензія покриває більшість комерційних шрифтів. Ліцензія для настільних ПК дозволяє вам створювати графічні дизайни (логотипи, друковані матеріали, знаки і т.д.) для себе і своїх клієнтів. Кінцеві продукти можуть продаватися з метою отримання прибутку.

Ця ліцензія, як правило, обмежена кількістю «користувачів» і пристроїв, що використовують шрифт. Фактично, вона дозволяє вам встановити шрифт на свій комп’ютер і використовувати його для цілого ряду офлайн-цілей.

Пам’ятайте, що кількість користувачів, яким дозволено встановлювати шрифт по виданій ліцензії, не повинно бути перевищено. Одна річ, яка є строго незаконною – це передача вашим клієнтам шрифту з Desktop-ліцензією.

– Web font. Ліцензія на веб-шрифти дозволяє вам вбудовувати файли шрифтів в код CSS вашого веб-сайту. Завдання веб-шрифтів – правильне відображення тексту на екрані кінцевого користувача.

При використанні ліцензії на веб-шрифти, вас можуть попросити вбудувати код на сайт, щоб відслідковувати ваш трафік і стежити за тим, щоб ви не порушували умови ліцензії. Веб-шрифти можуть бути обмежені щомісячними «переглядами сторінок», а іноді можуть бути “прив’язані” до певного домену.

– App. Якщо вам потрібно вбудувати шрифт в код програми, для цього вам знадобиться окрема App-ліцензія на шрифт додатків. Найчастіше вони надаються окремо для кожної програми, а вартість може бути прямо пропорційна кількості користувачів вашої програми.

CSS код сайту, де визначаються використовувані веб-шрифти і зовнішній вигляд їх відображення.

– ePub. Те ж саме стосується ePub-ліцензій. Наприклад, цифрових книг і цифрових журналів. Будьте уважні, вам може знадобитися повторно ліцензувати шрифт, якщо ви оновлюєте і випускаєте нову версію електронної книги, або вам може знадобитися придбати нову ліцензію для кожного випуску журналу, який ви випускаєте.

– Server. Якщо ви займаєтеся онлайн-бізнесом, який продає продукти де налаштовуються шрифти (друк на футболках, сумках, онлайн-видавничі сервіси типу Canva і т.п.), вам можете підійти такий тип ліцензії. Вартість може прив’язуватися до кількості процесорів на сервері або бути обмеженою за часом.

– Digital Ads. Найпоширеніший вид ліцензії для індустрії дизайну. Використовується, наприклад, для створення HTML-банерів або інших динамічних оголошень, вбудованих в цифрову форму.

З цим типом ліцензії найчастіше бувають помилки через нерозуміння її суті. Багато хто вважає, що їм потрібна ліцензія на шрифт для цифрової реклами при використанні статичних (растрових) зображень. Насправді це не так. В цьому випадку вам знадобиться тільки Desktop-ліцензія, яка істотно дешевше.

Чи можна використовувати “безкоштовні” шрифти?

Так, але не завжди.

Хоча багато безкоштовних шрифтів допускають необмежене використання (включаючи використання в комерційних проектах і як шрифтів для логотипів), “безкоштовні” шрифти іноді можуть бути комерційними шрифтами, які копіюються незаконно.

Будьте обережні і переконайтеся, що шрифти, які ви використовуєте, взяті з надійного джерела.

Часто дизайнери вважають за краще використовувати каталоги шрифтів, що надаються SIL, Apache, Google Fonts і т. д. Всі включені туди шрифти поставляються з ліцензією Open Font License (або скорочено OFL) – ліцензією безкоштовного програмного забезпечення, яка дозволяє використовувати, змінювати і вільно поширювати.

OFL ліцензія настільки ліберальна, що ви можете навіть створити новий шрифт з уже існуючого і навіть перейменувати його, але тільки за умови, що отриманий шрифт також буде поширюватися по правилам Open Font License.

Скільки може “коштувати” неправомірне використання шрифту

Для кращого розуміння того, до чого може привести використання чужого шрифту або неуважне читання ліцензійної угоди, наведу кілька прикладів відомих кейсів.

Font Diner vs Haribo, позов на $150 000
У Haribo були права на використання шрифту ТІЛЬКИ для настільних комп’ютерів, але він був використаний для друку упаковок цукерок Haribo Trick or Treat Mix. Ось наскільки важливо уважно читати ліцензійну угоду. Рішення суду не розголошується, але судячи з усього – Haribo довелося додатково розщедритися.

Font Bureau vs NBCUniversal, P22 Type Foundry vs NBCUniversal, та Brand Design Co. vs NBCUniversal. Три позови на $2 000 000, $1 500 000 та $3 500 000

Перший судовий процес відбувся в 2009 році. Компанія Font Bureau подала в суд на NBCUniversal на 2 мільйони доларів, стверджуючи, що їх шрифти використовувалися поза рамками ліцензійних угод по шрифтах.

Далі, в 2011 році P22 Type Foundry подала в суд на Universal Studios, дочірню компанію NBCUniversal, на 1,5 мільйона доларів за шрифт, який використовується для упаковки товарів Гаррі Поттера, коли придбана ліцензія підтримувала тільки цифрове використання.

Ну і наостанок компанія Brand Design подала в суд на NBCUniversal в 2012 році, коли шрифт Chalet, імовірно, з’явився на різних сайтах NBC. Хоча Oxygen Media, дочірня компанія NBCUniversal, придбала ліцензію для Chalet, позивач стверджував, що ця угода не дозволяє використання шрифту в цифровому контенті інших брендів NBCUniversal.

Moshik Nadav vs співачки Cher, позов на $5 000 000

Бруклінський дизайнер Мошик Надав стверджував, що обкладинка альбому Шер «Closer to the Truth» 2013 року було підробкою його гарнітури Paris Pro. Справа була відхилена.

Berthold vs Volvo, позов на $1 500 000

В травні 2017 Berthold LLC, Berthold Types Ltd. і Berthold Direct Corp. подали скаргу до окружного суду Північного округу штату Іллінойс на відповідачів (шведського виробника автомобілів Volvo AB), стверджуючи, що вони використовували шрифт і програмне забезпечення позивача без дозволу. Йшлося про корпоративний шрифт Volvo Sans 2012 OT Pro Font Software.

Обкладинка альбому Шер і шрифт, через який розгорівся скандал на $ 5 000 000

Оновлення 2021: зрушення в питанні ліцензування шрифтів в США

Після декількох років реєстрації оцифрованих шрифтів Бюро реєстрації авторських прав (Copyright Office), схоже, змінило курс, прийнявши позицію, згідно з якою програмне забезпечення шрифтів – не підлягає захисту авторських прав.

Наслідки цієї дії можуть бути просто величезними для дизайнерів шрифтів, які в сукупності заробляють сотні мільйонів доларів щорічних зборів за ліцензії, засновані на припущенні, що закон про авторське право США захищає шрифти. Від подібного рішення виграють бренди, рекламні агентства, медіа-компанії, видавці та інші компанії, яким історично доводилося платити великі гроші за комерційне використання шрифтів.

А тепер по суті, щоб розуміти звідки ростуть ноги у подібних висновків.

Виявилося, що з березня 2018 року Бюро реєстрації авторських прав відхиляє заявки на реєстрацію програмного забезпечення шрифтів. У листах вказуються дві підстави для відмови.

По-перше, експерт з авторського права виявив, що матеріал, представлений в Бюро реєстрації авторських прав в цих випадках (в даному випадку «XML» файл – це «мова розмітки», а не програма, яка надає інструкції комп’ютеру).

Друга причина: експерт виявив, що “принцип роботи побудований на призначенні певним координатам певної форми букв з використанням сторонньої програми для візуалізації гарнітури або шрифту” і, отже, не підлягає захисту.

Сучасні шрифти зазвичай створюються за допомогою стандартних редакторів шрифтів; вони не програмуються вручну за допомогою комп’ютерного вихідного коду. Відповідно Бюро реєстрації авторських прав не бажає, принаймні на даний момент, розглядати ці сучасні шрифти як реєстровані комп’ютерні програми.

Чим закінчиться ця історія поки не зрозуміло. Можливо США перейде від захисту шрифтів як програмного забезпечення, до захисту самих шрифтів (художнього дизайну) авторським правом, як це працює в ряді європейських країн. Наприклад, Німеччина в 1981 році визнала, що дизайн шрифтів може охоронятися авторським правом як оригінальні твори. Великобританія також дозволяє охороняти дизайн шрифтів авторським правом (з 1989 р).

Підписуйтесь на оновлення нашого блогу – будемо разом стежити за розвитком ситуації.

корисні матеріали в нашому блозі

Wish – нова e-commerce платформа. Для кого потенційно цікава та як з нею працювати?

Wish – нова платформа, що продає 1,7 мільйона товарів на день. Різноманітні функції реклами, постійна підтримка продавців та реальна можливість продавати на весь світ – все це чекає на продавців Wish вже зараз.

читати далі
Попередній пошук за ТМ: Чи не зайве витрачання грошей?

Навіщо, в принципі, проводити такий попередній пошук по ТМ? По-перше, важливо зазначити, що власники торгових марок мають повну монополію на вже зареєстровану ТМ. А отже схожі марки можуть отримати відмову в реєстрації.

читати далі
Альтернативні способи захисту порушених прав на торговельні марки в мережі Інтернет: UDRP, UA-DRP та інші

Розбираємо Єдину політику розгляду спорів щодо доменних імен (UDRP) та інші альтернативні процедури вирішення доменних спорів. А також приклади недобросовісного використання чужого зареєстрованого позначення в якості домену.

читати далі