Реєстрація ТМ у Польщі. Гайд від А до Я
Згідно зі звітом Патентного відомства Республіки Польща (Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej), за 2022 рік права захисту на товарний знак (ТЗ) були видані 12 869 підприємствам. Серед них як польські, так і іноземні компанії, які здійснюють свою діяльність на території держави. Офіційно зареєстрована торгова марка (ТМ) захищає вас юридично та економічно. Тому якщо ви плануєте відкрити підприємство чи розширити свій бізнес у юрисдикції Польщі, важливо ознайомитись із процедурою отримання права на володіння ТМ.
Експерти 4B склали для вас докладний гайд з реєстрації ТМ у Польщі. Зі статті ви дізнаєтеся про переваги та види польських торгових знаків, а також ключові вимоги до них.
Які переваги забезпечує реєстрація торгової марки в Польщі?
Зареєструвавши ТМ, ви отримаєте правовий захист своїх продуктів чи товарів на території республіки. Крім того, вам стануть доступні такі переваги:
- Фіксація прав власності на бренд. Включення вашого бренду до списку підприємців у Центрі реєстрації та інформації економічної діяльності не надає вам права на ТМ. При перегляді цих баз даних ви легко виявите десятки компаній в одній галузі з однаковими назвами. Реєстрація в Патентному відомстві допоможе вам уникнути сумнівів та суперечок щодо того, хто є початковим власником товарного знака. Це також забезпечить вашому бренду захист від конфліктів із партнером чи співробітником, який може спробувати подати свою заяву на право володіння ТМ.
- Захист від патентного тролінгу. За останні роки у Польщі почастішали випадки патентного тролінгу. Його суть полягає в тому, що тролі шукають підприємства, товарні знаки яких офіційно не зареєстровані, створюють копію та одержують у Патентному відомстві права на ТМ. Далі вони зв’язуються зі справжньою компанією та починають шантажувати її, пропонуючи викупити право володіння своєю ж торговою маркою. При цьому з юридичної точки зору практично неможливо довести, що це акт шахрайства, тому судовий розгляд може закінчитися програшем для істинного творця і власника бренду. Завдяки реєстрації ТМ перед виходом на ринок Польщі ви убезпечите себе від патентних тролів і подібних неприємностей.
- Підвищення довіри серед клієнтів та партнерів. Торгова марка з маркуванням ® (знак офіційної охорони ТМ) є ефективним інструментом для залучення нових та утримання вже наявних клієнтів. Офіційна зареєстрована ТМ також зміцнює репутацію та підтверджує статус вашої компанії як надійного та солідного партнера чи постачальника товарів/послуг.
- Отримання додаткового заробітку. Торгова марка може стати окремим самостійним товаром, який ви можете продати або здавати в оренду, маючи виняткові права на нього. Наприклад, під час укладання договорів франчайзингу. Також на підставі договорів про передачу прав або про видачу ліцензії на використання ТМ ви, як офіційний власник, можете отримати додатковий прибуток.
- Ефективна співпраця із платформами електронної комерції. Якщо ви плануєте реалізовувати товари на таких майданчиках, як Amazon, Allegro чи Etsy, виняткові права на ТМ допоможуть вам захистити свій бізнес від випадків підробок продукції або використання вашого знака іншими. Наприклад, на Amazon підприємці з офіційно зареєстрованою ТМ можуть брати участь у програмах:
- Brand Registry. Допомагає справжньому власнику товарного знака захищати свої права на інтелектуальну власність (ІВ). Також учасники програми можуть оперативно блокувати акаунти та лістинги продавців, які порушують їхні права на ТМ.
- Project Zero. Дозволяє продавцям видаляти шахрайські лістинги безпосередньо, без звернення до служби підтримки Amazon.
- Amazon Transparency. Надає власникам ТМ можливість присвоювати продукції унікальні коди, за якими покупці зможуть відрізнити оригінальний товар від підробленого.
Важливо. Зареєструватися в Brand Registry можуть підприємці, які щойно подали заявку на реєстрацію торгової марки та беруть участь в інших програмах Amazon. При цьому їхнє ТЗ обов’язково повинно мати словесну складову.
Зверніть увагу. Польща розцінюється торговою платформою Amazon як відповідне відомство для реєстрації у програмі Brand Registry.
Реєстрація торгової марки у Польщі забезпечить вам захист від її повної або часткової експлуатації сторонніми особами на 10 років. Незадовго до закінчення цього терміну ви можете продовжити права на свій бренд ще на 10 років.
Хто може зареєструвати ТМ у Польщі?
Подати заявку на реєстрацію торгової марки може будь-який підприємець, який хоче захистити свої права на інтелектуальну власність і запобігти спробам продажу контрафактного товару. Ця послуга також доступна для підприємців з України та низки інших європейських країн, які відкривають компанії в Польщі та бажають просувати тут свій бренд.
Зверніть увагу. Торгова марка на території республіки може бути захищена як польським, так і міжнародним законодавством. Також Польща є учасницею Мадридської угоди з міжнародної реєстрації товарних знаків. Тож підприємець, який зареєстрував тут свій бренд за міжнародним протоколом, отримує можливість захистити його в кожній зі 130 країн-учасниць.
Види торгових марок у Польщі
Як товарний знак на території Польщі можуть бути зареєстровані:
- чорно-білі та кольорові графічні зображення;
- словосполучення, комбінації із символів, чисел та слів;
- колірні рішення, різні звуки та їх поєднання;
- голографічні елементи та інше.
Реєстрація торгової марки в Польщі здійснюється в Патентному відомстві. Цей орган приймає і розглядає заявки на товарні знаки, виносить рішення про надання прав на охорону товарної марки, вирішує суперечки, пов’язані з ТМ, і веде реєстри товарних знаків на території країни.
Патентне відомство визначає чотири види торгових марок, в залежності від категорії правовласника/правовласників:
- Індивідуальний товарний знак. Він належить лише одній юридичній або фізичній особі та надає їй виключне право на володіння та використання ТЗ.
- Загальне охоронне право. Ним можуть скористатися відразу кілька осіб, які одночасно подали заяву на право володіння брендом. При цьому використання торгової марки кількома особами не повинно суперечити інтересам покупців та вводити їх в оману щодо виробництва чи походження продукції.
- Колективний товарний знак. Його реєстрація забезпечує членам колективної організації загальне володіння. У такому випадку торгова марка може бути використана учасниками для ідентифікації своїх товарів, але лише відповідно до цілей та характеристик, встановлених компанією.
- Гарантійний знак. Необхідний для розрізнення товарів, які мають сертифікацію від власника ТМ. Гарантійний знак підтверджує походження товару, його якість, відповідність технічним вимогам під час виробництва та інше.
Що можна та що не можна зареєструвати як ТМ у Польщі?
Республіка Польща є членом Європейського Союзу, тому на її території діють відповідні норми та закони, у тому числі щодо реєстрації ТМ. Так, ст. 4 Регламенту Ради (ЄС) № 207/2009 від 26 лютого 2009 р. визначає, що товарний знак:
«Товарний знак може складатися з будь-якого знака, який може бути представлений у графічній формі, зокрема слова, включаючи прізвища, малюнки, літери, цифри, форму товарів або їхнє пакування за умови, що такі знаки дозволяють відрізнити товари або послуги одного підприємства від товарів або послуг інших підприємств».
Згідно з нормами Патентного відомства, реєстрація ТМ у Польщі дозволена для таких категорій:
- Словесні знаки, що складаються з букв, цифр та інших письмових знаків. Тому ви можете зареєструвати назву компанії або повний рекламний слоган.
- Графічні знаки. Наприклад, орнаменти, фотографії та інші графічні елементи, які містять слова. Це може бути стилізоване зображення вашого товару чи унікальний символ компанії.
- Поєднання словесних та графічних знаків. Наприклад, логотип під назвою підприємства чи слоган із зображенням продукту.
- Тривимірні знаки, створені за допомогою 3D графіки. Таким маркуванням може виступати товар, його частина або пакування.
- Знаки кольору або певний відтінок кольору. Він має чітко відрізняти ваші товари чи послуги від аналогічних пропозицій конкурентів. Тому такий варіант ТМ реєструється досить рідко.
- Звукові знаки. Вони можуть бути зареєстровані лише у тому випадку, якщо представлені у графічній формі. Наприклад, партитури чи брендований скрипковий ключ.
Важливо. Одна заявка може містити лише один товарний знак.
Згідно зі статтею 129 (1) Закону про промислову власність та вимогами Патентного відомства Польщі, до реєстрації не допускаються торговельні марки, які містять тільки такі елементи:
- Родові чи описові характеристики. Найменування товару не може бути зареєстровано як ТМ. Наприклад, виробнику мобільних телефонів не можна отримати право на використання словесного товарного знака «смартфон» чи «мобільний телефон».
- Слова повсякденного вживання. У ТЗ не можуть використовуватися поширені або усталені в комерційній практиці слова і словосполучення. Наприклад, «мелена кава», «експертна консультація» та подібні.
- Слова, які відповідають категорії товару. Наприклад, ТМ «Зелені пальми» не може бути зареєстрована для компанії з виробництва металевих кріплень, оскільки назва вводить покупця в оману.
- Символи Республіки Польща та інших країн. Відмову в отриманні права на реєстрацію отримують ті ТЗ, які містять геральдичні знаки герба країни або його часткові елементи.
- Географічні символи чи назви. Обриси країн/островів у точному географічному зображенні або назву країни/регіону заборонено використовувати в ТМ, оскільки це може вводити покупця в оману щодо походження товару.
- Символи релігійного, культурного чи патріотичного змісту. Використання подібних знаків унеможливлює реєстрацію ТМ, адже це може ображати національну традицію, релігійні чи патріотичні почуття.
Щоб мінімізувати ризик відмови у реєстрації товарного знака, важливо ретельно вивчити законодавчі акти, присвячені цьому питанню. Юристи 4В мають глибокі знання польських законів та готові надати вам детальну консультацію.
Коли потрібно реєструвати ТМ у Польщі?
Отримання охоронних прав необхідне кожному підприємству, яке прагне захистити себе від незаконного використання товарного знака. Офіційне володіння ТМ може бути необхідним у різних випадках:
- Ваша компанія планує вихід на польський ринок. Якщо ви маєте зареєстровану торгову марку, наприклад, на території України, її дія не поширюється на Республіку Польща. У такому разі, плануючи вихід на польський ринок, необхідно подбати про отримання місцевого свідоцтва про реєстрацію торгової марки.
- Ви помітили випадки копіювання своєї продукції. Право володіння ТМ дозволяє захиститися від незаконної експлуатації назви або логотипу вашого бренду і подати позов до суду на неправомірне використання вашої ТМ.
- Ви плануєте згодом продати бізнес. Офіційно зареєстрований товарний знак є додатковим активом, оскільки підвищує цінність підприємства. Його також можна продати окремо у разі ліквідації компанії.
- У ваших планах розпочати продаж акцій компанії. При виході на IPO необхідно зареєструвати нову торгову марку, щоб підтвердити престиж і благонадійність вашого підприємства.
- Ви переходите від B2C-продажів до B2B. При переході до роботи з юридичними особами слід отримати охоронні права на товарний знак, щоб підписувати договори або ліцензійні угоди, необхідні для реалізації ваших товарів/послуг.
Щоб дізнатися, чи потрібно реєструвати торгову марку у вашому конкретному випадку, зверніться до консультантів 4B. Ми детально вивчимо ваші бізнес-обставини та запропонуємо найкраще рішення.
Процедура реєстрації торгової марки у Польщі
Підприємцям, які хочуть отримати зареєстровану на території Польщі торгову марку, необхідно пройти такі кроки:
- Попереднє дослідження торгових марок
Оскільки схожість або ідентичність з уже наявною ТМ може стати причиною відмови в реєстрації, важливо ретельно вивчити зареєстровані товарні знаки. Для цього зверніться до таких джерел:
- База даних національних персонажів;
- База даних символів Європейського Союзу;
- База даних міжнародних символів.
Переконавшись в оригінальності товарного знака, ви підвищите шанси на схвалення Патентним відомством. Це також забезпечить захист від подачі заперечень інших осіб на реєстрацію вашої ТМ.
- Складання заявки
Ви можете розпочати процес реєстрації торгової марки у Польщі онлайн. Для цього завантажте форму заяви на офіційному сайті Патентного відомства у форматі DOC або PDF. Далі вам необхідно роздрукувати та розбірливо заповнити бланки.
Вартість подання заявки в одному класі продукції складає 450 PLN, для кожного наступного класу – 120 PLN.
У процесі складання звернення до Патентного відомства вам потрібно буде зібрати пакет документів:
- заповнена заява;
- копія зображення або відбитка товарного знака, якщо він повністю або частково подано у формі малюнка або графічного елемента;
- екземпляр носія IT-інформації, на якому записані звукові або мультимедійні елементи, якщо ваша торгова марка передбачає їх;
- документ, який підтверджує ваше право на використання окремих знаків, передбачених у ст. 129 (1) розділ 1 пункти 9-11 Закону про промислову власність;
- витяг з підтвердженням оплати реєстраційного збору.
Зверніть увагу. Ознайомитись з різними типами специфікацій та вартістю зборів на реєстрацію ТМ ви можете на сайті Патентного відомства Польщі.
- Реєстрація
Безпосередня процедура реєстрації складається з кількох етапів:
- Етап №1. Подання заповненої заяви з обов’язковою вказівкою імені заявника; товарний знак, що є предметом заявки; переліку товарів/послуг, що випускаються під цим знаком. Також потрібно подати пакет супутніх документів.
- Етап №2. Розгляд вашої заявки з формальної та юридичної сторони, перевірка щодо сплати реєстраційних зборів. Потім, не пізніше ніж за 2 місяці з дати подання, Патентне відомство додає вашу заявку до зовнішньої бази даних за товарними знаками. Таким чином, відомості про ваше ТЗ, перелік товарів/послуг, дату подання та пріоритет заявки, її номер, ваше ім’я та прізвище, адресу офісу або місця проживання, код країни розкриваються для ознайомлення іншими підприємцями. Це необхідно для перевірки ідентичності ТМ та можливості іншим особам упевнитись, що ваша марка не порушує їх права на ІВ.
- Етап №3. Перевірка вашої заяви на реєстрацію ТМ у Польщі щодо наявності абсолютних причин для відмови у наданні охоронних прав. У разі виявлення подібних підстав, Патентне відомство сповістить вас про своє рішення частково або повністю відмовити вам у наданні права на захист товарного знака.
- Етап №4. Патентне відомство проінформує вас про виявлення товарного знака, ідентичного або частково схожого з вашим, а також про інші підстави, які можуть спричинити визнання вашої ТМ недійсною на території Польщі. Якщо ж не було виявлено перешкод для реєстрації товарного знака, інформацію про вашу заявку та відповідь на неї буде опубліковано у Бюлетені Патентного відомства (Biuletyn Urzędu Patentowego – BUP).
Важливо. Товарні знаки, яким дали абсолютну відмову в отриманні охоронних прав на ТМ, не публікуються у Бюлетені Патентного відомства.
- Етап 5. На цьому етапі інші особи, які побачили у вашій торговій марці подібності до своєї або вважають, що ваш ТЗ порушує їхні права на ІВ, подають заперечення. Далі ви можете мирно врегулювати питання шляхом переговорів з опонентом або змінити свою ТМ. А якщо ні, то Патентне відомство візьме на себе вирішення спору і винесе вердикт про відхилення заперечення або визнання його повністю або частково обґрунтованим.
Зверніть увагу. Термін подачі заперечень незворотний та складає три місяці з дня публікації заявки до BUP. На мирне вирішення спору дається два місяці, які відраховуються з дня повідомлення заявника та інформування обох сторін про відкриття спору. За згодою сторін цей термін може бути продовжений до шести місяців.
- Етап 6. Завершальним кроком реєстрації торгової марки в Польщі є винесення рішення Патентного відомства про надання або відмову в отриманні вами права власності на торговельну марку.
- Відмова в реєстрації
Відмова на надання охоронних прав на ТЗ може бути двох видів:
- Попередній. Виникає, коли виявляються відносні причини, які унеможливлюють реєстрацію вашої торгової марки у тому вигляді, в якому ви її подали до Патентного відомства. Наприклад, якщо ТМ містить елементи, які заборонені до реєстрації згідно зі ст. 129 Закону про промислову власність. Або ж були виявлені схожі елементи з іншими товарними знаками, які знижують помітну здатність вашого ТЗ. У такому разі ви можете виправити або змінити торгову марку і подати нову заяву на реєстрацію.
- Остаточний (абсолютний). Якщо ви не виправили виявлені відомством зауваження до виду ТМ у визначений термін або отримали заперечення і воно було врішено не на вашу користь, ви отримаєте абсолютну відмову. Це означає, що ви не можете знову подати заявку, виправивши лише частину товарного знака.
- Отримання свідоцтва про реєстрацію ТМ
У випадках, коли ідентичні або схожі товарні знаки не були знайдені у реєстрах Патентного відомства, ваш знак повністю відповідає вимогам Закону про промислову власність і ви не отримали чи успішно дозволили заперечення від інших осіб, вам буде видано свідоцтво реєстрації ТМ у Польщі.
Підіб’ємо підсумки
Отримання охоронних прав на торгову марку в Польщі необхідне як новим підприємцям, так і тим, хто давно на ринку, але не має зареєстрованої ТМ. Офіційне володіння товарним знаком гарантує повний захист від копіювання продукції та патентного тролінгу при виході на польський ринок, підвищення довіри покупців та партнерів. Також право власності на ТМ забезпечить вам успішне просування та додаткові можливості на платформах електронної комерції.
Щоб отримати схвалення від Патентного відомства Республіки Польща вам необхідно:
- дослідити свій товарний знак на відповідність законодавчим вимогам, схожість чи ідентичність з іншими зареєстрованими ТЗ;
- заповнити заявку та зібрати пакет документів;
- вирішити заперечення від інших осіб або врахувати зауваження, одержані в ході експертизи Патентного відомства (якщо такі виникнуть);
- одержати свідоцтво про офіційне підтвердження прав на товарний знак.
Права на товарний знак – це необхідність для підприємців, які прагнуть захистити себе і свій бізнес як від втрати ніші на ринку, так і від непередбачених витрат, репутаційних втрат та інших неприємних ситуацій. Експерти 4В готові провести вас по кожному етапу реєстрації торгової марки в Польщі.
Залишити коментар
Сподобалася стаття? Будемо вдячні за коментарі та репости
Ваша адреса email не буде опублікована. Обов'язкові поля позначені *