Реєстрація товарного знака в митному реєстрі

Внесення торгової марки до митного реєстру США, ЄС, Китаю. Захист ТМ на митниці

Час читання: 12 хвилин

Внесення торгової марки (ТМ) до митного реєстру – це один зі способів монополізації ринку. Також ця процедура дає змогу запобігти різним неприємним ситуаціям. У тому числі дає вам додатковий захист у боротьбі з недобросовісними конкурентами на фізичних, і на онлайн-ринках.

Зі статті ви дізнаєтеся про те, що таке митний реєстр і які ще переваги він забезпечує власникам бізнесу. Експерти 4В розкажуть, як внести товарний знак (ТЗ) до митного реєстру, які документи для цього потрібні та яких помилок не варто припускатися під час реєстрації.

Що таке митний реєстр інтелектуальної власності (ІВ)?

Митний реєстр торгових марок, або об’єктів інтелектуальної власності, є інформаційним ресурсом, який складається відповідним органом – митною службою. Реєстрація торгової марки допомагає митниці у здійсненні дій, спрямованих на захист прав ІВ під час переміщення товарів через кордон.  

Митний реєстр допомагає уникнути постачання на внутрішній ринок країни контрафактної продукції, яка незаконно випускається під чужою ТМ або найменуванням, схожим на назву компанії справжнього виробника. Таким чином, власники товарного знака одержують додатковий захист при реалізації своєї продукції на території іншої країни.

Що можна внести до митного реєстру?

Крім внесення товарного знака до митного реєстру, ви можете також зареєструвати такі об’єкти права інтелектуальної власності (тут розглядаємо тільки ЄС, Україну, Китай і США, оскільки стаття саме про них, якщо вас цікавлять інші юрисдикції – замовляйте консультацію та отримайте розгорнуту відповідь):

  • об’єкти авторських і суміжних прав – можна внести до митного реєстру ЄС, України, Китаю (тільки об’єкти АП) і США;
  • торгові марки – ЄС, Україна, Китай (за укладенням ТМ послуг), США;
  • винаходи – ЄС, Україна, Китай, США;
  • патенти на промислові зразки – ЄС, Україна, Китай, США;
  • географічні зазначення місця походження товару – ЄС, Україна;
  • сорти рослин – ЄС, Україна;
  • оригінальне компонування напівпровідникових виробів – ЄС, Україна, США.

Хто може внести ТМ до митного реєстру?

Реєстрація товарного знака в митному реєстрі доступна як для фізичних, так і для юридичних осіб. Це можуть бути:

  • приватні фірми;
  • приватні особи;
  • організації з обмеженою відповідальністю;
  • науково-виробничі об’єднання;
  • підприємства інших форм власності.

Зверніть увагу. Подавати документи на внесення ТМ до митного реєстру може правовласник, його ліцензіат, який має ексклюзивні повноваження на реалізацію продукції, а також представник правовласника або ліцензіата.

Які переваги отримує бізнес від внесення ТМ до митних реєстрів?

Для будь-якого бізнесу внесення торгової марки до митного реєстру – це важлива умова, щоб розпочати успішну зовнішньоекономічну діяльність. Наприклад, якщо ви плануєте експортувати свою продукцію на закордонні ринки або імпортувати товари з-за кордону для їхньої подальшої реалізації в країні-імпортері.

Особливу увагу цьому питанню варто приділити власникам бізнесу із ніші e-commerce. Торгівля через такі маркетплейси як Amazon, Etsy, eBay та інші – відмінний варіант для виходу на закордонний ринок. Однак, існує ризик, що ваші товари будуть скопійовані несумлінним конкурентом або ТМ використана іншим акаунтом без вашого дозволу. Також ваш торговий знак може бути внесений на митницю іншим підприємцем у тих країнах, де ви цього ще не зробили. Все це загрожує фінансовими та репутаційними втратами. Тому реєстрація та включення товарного знака до митного реєстру допоможе захистити вашу компанію у непередбачених ситуаціях.

Серед переваг внесення ТМ до реєстрів митних служб:

  1. Захист вашої інтелектуальної власності. Товарний знак, зареєстрований на митниці, отримує додатковий  правовий захист на території країни, де ви здійснюєте свою бізнес-діяльність. Таким чином інші компанії не зможуть завозити свій товар під вашою ТМ без вашого відома.
  2. Запобігання реалізації контрафактної продукції. Торгова марка, внесена до реєстру, допомагає працівникам митниці знаходити та запобігати імпорту фальсифікованої продукції. Відповідно, вони перешкоджають появі на ринку підробок вашого товару, який може завдати шкоди бізнесу та нашкодити репутації вашої компанії.
  3. Захист вашої ТМ від патентного тролінгу. Патентні тролі  практикують присвоєння собі чужих товарних знаків. Потім вони пропонують справжньому власнику викупити право на володіння своєю торговою маркою. Реєстрація ТМ у митниці захищає бізнес від подібних неприємних ситуацій, оскільки є законним доказом вашого права на володіння об’єктом ІВ.
  4. Полегшення проходження митного контролю. Внесення товарного знака до митних реєстрів спрощує процедури імпорту та/або експорту вашої продукції. Завдяки цьому митники оперативно отримують необхідну інформацію про ваше підприємство та вироблені товари. Так ви можете уникнути додаткових перевірок та прискорити час розмитнення.
  5. Право на звернення до митної служби у разі виникнення проблем. Ви як власник зареєстрованої ТМ маєте право звернутися до митниці та просити про захист своєї марки, якщо виявили постачання контрафактного товару. Також ви можете подати відповідну заяву у випадках, коли виявили несанкціоноване використання вашого товарного знака для іншої продукції.

Експерти 4В допоможуть розібратися в будь-якій ситуації, пов’язаній із продажем товару ідентичного вашому, або незаконною експлуатацією торгової марки.

Які документи необхідні для внесення до митного реєстру?

Реєстрація товарного знака на митниці складається з кількох етапів. Але найперше, що вам необхідно зробити – зібрати пакет документів:

  • заяву з проханням про внесення об’єкта інтелектуальної власності до митного реєстру;
  • копія свідоцтва про реєстрацію вашої торгової марки;
  • ліцензії або дозволи на торгівлю, які митні органи вимагають в обов’язковому порядку;
  • довіреність, оформлена належним чином, або її завірена копія (у разі, коли заявником є ​​ваш уповноважений представник);
  • контактні дані (адреса компанії або фізичної особи, номер телефону та інше).

Зверніть увагу. Список ваших авторизованих дистриб’юторів не обов’язково має бути остаточним. Митниця розуміє, що партнери можуть змінюватися. 

Терміни внесення торгової марки до митного реєстру

Порядок реєстрації товарного знака на митниці регламентується чітко визначеними правилами. Кожна країна виставляє власні терміни схвалення заявки та час дії реєстрації. Тому краще звернутися до професійного юриста, щоб дізнатися найточнішу інформацію щодо країни, яка вас цікавить.

Наприклад, в Україні на перевірку вашої заяви та поданих документів може йти до 30 робочих днів. За позитивного результату ваша ТМ буде внесена до реєстру. Про це вам повідомлять не пізніше наступного дня з моменту схвалення вашого прохання. У Китаї заявки від власників товарного знака також розглядаються близько 30 робочих днів з дати отримання всіх документів.

Залежно від країни, де ви подаєте заявку, термін дії реєстрації може бути різним. Наприклад, в Україні – реєстрація доступна на пів року, рік або кілька місяців (на розсуд заявника).

Щоб дізнатися, які документи необхідно зібрати й скільки часу потрібно на внесення ТМ до митного реєстру у вашому конкретному випадку зверніться за консультацією до експертів компанії 4В.

Особливості процедури реєстрації у митних реєстрах різних країн

Володіння товарним знаком, який значиться у реєстрах митниці, захищає вас і ваш бізнес від неприємностей, пов’язаних із контрабандою чи фальсифікацією продукції. Оскільки процедура подання та схвалення заявки відрізняється від країни до країни, ми коротко зупинимося на особливостях реєстрації ТМ у різних державах:

  1. США

Для включення товарного знака до митного реєстру (Customs and Border Protection, CBP) вам необхідна чинна реєстрація ТЗ, опублікована в Головному реєстрі Відомства з патентів і товарних знаків США (USPTO). На цій підставі ви можете подати заявку в паперовому або електронному вигляді через офіційний сайт CBP. За реєстрацію вашої торгової марки стягується плата. Для заявок, поданих в електронному форматі, вона становить близько $190.

Серед особливостей американського законодавства – продукція, що випускається під товарним знаком, зареєстрованим у CBP, має право на захист у разі її продажу через неофіційні канали збуту. Ця перевага доступна власникам бізнесу в таких випадках:

  • американські та іноземні товарні знаки не належать одній і тій самій особі;
  • американські та іноземні власники торгової марки не є материнськими або дочірніми компаніями або іншим чином не підлягають спільній власності чи контролю.

Важливо. Щоб отримати такий захист, вам, як правовласнику ТМ, необхідно подати заявку до Відділу нормативних актів і постанов щодо захисту інтелектуальної власності (IPE) за адресою  HQIPRBranch@cbp.dhs.gov.

Також у США реєстрація вашого торговельного знака на митниці залишиться чинною одночасно з основною реєстрацією в USPTO і може бути продовжена разом з нею.

  1. Китай

Реєстрація торгової марки на митниці Китаю починається з авторизації власника бізнесу в системі митного захисту інтелектуальної власності. Далі йдуть стандартні кроки щодо заповнення онлайн-заявки:

  • надання копії чи оригіналу свідоцтва про право власності на товарний знак;
  • митний огляд та перевірка документів;
  • схвалення заявки на реєстрацію ТМ.

Під час виходу на китайський ринок вам необхідно подати заяву до Головного митного управління (General Administration of Customs). Ознайомитися з процедурою і завантажити форму для заповнення можна на офіційному сайті.

  1. Європейський Союз

У ЄС створено Інформаційну систему з боротьби з контрафактною та піратською продукцією (COPIS). Вона виступає як митна система Європейського Союзу, щоб полегшити співпрацю та обмін інформацією між країнами-членами з метою захисту прав ІВ. 

Якщо ви хочете, щоб митниця ЄС затримувала на кордоні країн-учасниць товари, підозрювані в порушенні ваших прав на ТМ, необхідно подати заяву про вжиття заходів (AFA) до компетентного митного відділу. При цьому ви повинні мати торгову марку, зареєстровану на території Європейського Союзу. 

Зверніть увагу. Правовласники ТМ та їхні уповноважені особи можуть подавати до митниці лише електронні заяви про вжиття заходів (eAFA) через Портал із захисту прав інтелектуальної власності (IPEP). Також доступні національні ресурси в Німеччині, Італії та Іспанії.

  1. Україна

Внесення торгової марки до митного реєстру України ініціюється за заявою власника ТМ або його уповноваженої особи. Подати прохання про реєстрацію товарного знака можна як у письмовому, так і в електронному форматі. При цьому обов’язково необхідно надати пакет документів.

Важливо. Внесення ТМ до реєстру української митниці здійснюється строком на 6 місяців, 1 рік або іншу кількість місяців, визначену самим заявником. Після закінчення обраного терміну вам слід знову продовжити цю реєстрацію.

Цікавий факт. Реєстр об’єктів інтелектуальної власності від Державної митної служби України показав, що у період із листопада 2020-го по грудень 2023-го було зареєстровано понад 900 торгових марок на різні товари.

Як бачимо, нюанси реєстрації ТМ на митниці відрізняються від країни до країни. Це пов’язано з відмінностями в законодавстві тієї чи іншої держави й встановленою процедурою схвалення заявки. Тому перш ніж ініціювати процес подання заяви на внесення ТЗ до митного реєстру, важливо розібратися у всіх тонкощах і нюансах нормативно-правової бази обраної вами країни. Юристи 4В готові провести для вас консультацію і допомогти зі збором документів для реєстрації.

Помилки при оформленні торгової марки на митниці

Ознайомтеся з найпоширенішими помилками під час реєстрації торгової марки на митниці, щоб не допустити їх у процесі оформлення:

  • Некоректні дані. Сюди належить і невідповідність інформації, зазначеної у свідоцтві про реєстрацію ТМ, з реальними даними (номер телефону, адреса та інше).
  • Неякісно оформлена ліцензія на товарний знак. Наприклад, ваше свідчення не містить конкретної назви продукції, яка має проходити через митницю.
  • Неправильно складена чи оформлена з помилками довіреність. Застосовується в тому випадку, коли ви подаєте заяву на реєстрацію через уповноважену особу, що діє від імені вашої компанії.
  • Відсутність чи неправильно складена ліцензія на реалізацію товару. Якщо ви виступаєте ліцензіатом і маєте право на продаж товарів під чужою ТМ.
  • Помилки та/або невідповідності в заявці на реєстрацію товарного знака в митному реєстрі та інші подібні помилки.
  • Не вказано бізнес-партнера. Відсутність імені вашого партнера в документах може спричинити відхилення заявки на внесення вашої ТМ до митного реєстру.

Щоб підвищити свої шанси на успішну реєстрацію товарного знака у митному реєстрі, важливо правильно заповнити заяву та перевірити всі супутні документи на відповідність реальним даним.

Підіб’ємо підсумки

Внесення вашої торгової марки до митного реєстру країни, в якій ви плануєте продавати продукцію, є вкрай важливим з погляду монополізації бізнесу та примноження доходів. Маючи зареєстрований торговий знак, ваша компанія отримує захист уповноваженого органу від постачання на ринок підроблених товарів.

Реєстрація товарного знаку у митному реєстрі складається з кількох етапів:

  • заповнення та подання заявки в електронному або паперовому форматі;
  • збір і надання пакета документів;
  • очікування відповіді;
  • продовження реєстрації після закінчення терміну її дії (у разі, якщо ви плануєте продовжувати роботу на конкретному ринку).

У різних країнах процедура внесення ТМ до реєстру митниці має свої особливості. Щоб максимізувати шанси на схвалення вашої заявки, слід ретельно вивчити правила її подання. Заручіться підтримкою експертів юридичної компанії 4В і отримайте індивідуальну консультацію, а також допомогу на кожному етапі реєстрації ТМ.

корисні матеріали в нашому блозі
Стратегії управління правами Інтелектуальної власності

Для багатьох бізнесів інтелектуальна власність (ІВ) – важлива частина їхніх бізнес-процесів та репутації, а в деяких компаній її вартість може навіть перевищувати вартість виробничих потужностей або бути основним джерелом доходу. У цій статті ми розглянемо як захистити такий цінний актив та отримати з нього максимальний прибуток. Що таке інтелектуальна власність компанії? WIPO – Всесвітня організація […]

читати далі
Як зареєструвати патент на винахід у Китаї

У Китайській Народній Республіці (КНР) підбили «патентні» підсумки 2023 року, згідно з якими кількіст2ь виданих охоронних документів на винаходи в країні збільшилася на 15,4%. Таким чином, під кінець 2023-го в Китаї налічувалося 4991 млн чинних охоронних документів. Інтерес до отримання патенту на винахід у КНР зберігається як у жителів країни, так і серед іноземних громадян. […]

читати далі
Related на Amazon. Розблокування пов’язаних Seller Account

На Amazon налічується понад 310 мільйонів активних облікових записів. Це не дивно з огляду на те, які широкі можливості платформа надає для ритейлерів по всьому світу. Крім того, безліч продавців об’єднують свої зусилля для спільного просування товарів на платформі, і при цій кооперації створюють усередині даних тригери для зв’язування своїх акаунтів. Хоча самі собою тригери […]

читати далі