Гайд з інтелектуальної власності. Як зареєструвати та захистити

Залежно від виду діяльності компанії, інтелектуальна власність може бути одним із її найцінніших активів. За статистикою, наданою Всесвітньою організацією інтелектуальної власності (WIPO), все більше людей у всьому світі хочуть зареєструвати свої права на винаходи, дизайн та витвори мистецтва. Так, кількість патентних заявок останніми роками зросла на 3,6 %, заявок на товарні знаки – на 5,5 %, але на промислові зразки – на 9,2 %. Це свідчить, що підприємці розуміють важливість захисту своїх прав від незаконних дій третіх осіб.
У цьому матеріалі поговоримо про право на інтелектуальну власність у контексті роботи на одному з найбільших світових маркетплейсів – Amazon. Розберемося, як оформити його на законодавчому рівні, уникнути порушення чужих інтересів і що робити, якщо є факт викрадення вашої ІВ.
Види інтелектуальної власності
Перш ніж заглибитись у деталі, важливо розібратися, що таке інтелектуальна власність. Отже, ІВ – це встановлене законом право індивіда на продукт його інтелектуальної чи творчої діяльності. Це збірне поняття, яке включає кілька категорій. Залежно від об’єкта право володіння виділяють:
- Патенти на винахід
Встановлюють виключне право на винахід і його використання, а також запобігають його експлуатації третіми особами без згоди автора.
- Патенти на дизайн
Патент на дизайн, або промисловий зразок визначає право власності особи на створений оригінальний дизайн промислового виробу. Важливо розуміти, що цей вид захисту інтелектуальної власності стосується тільки конфігурації об’єкта і не захищає його технічні характеристики. У багатьох країнах (наприклад, у ЄС) реєстрація дизайну не передбачає отримання патенту, що значно прискорює експертизу.
Зверніть увагу: Патенти мають обмежений термін дії. Залежно від країни оформлення та типу об’єкта патентування – цей документ може бути виданий на період до 25 років.
- Авторське право
Це поняття регулює правовідносини у сфері створення та використання результатів творчої діяльності людини. Сюди можна зарахувати фотографії, картинки, інфографіку, описи лістингів, інструкції тощо.
Це важливо: У більшості країн авторське право встановлюється довічно і діє ще 70 років після смерті його власника, а потім об’єкт стає суспільним надбанням.
- Торгові марки
Це один із методів захисту інтелектуальної власності, який поширюється на унікальну назву компанії, бренду, певного виду продукції чи конкретного товару.
Зверніть увагу: Рішення вести бізнес з незареєстрованою назвою та логотипом компанії може дорого обійтися підприємцю Адже в цьому випадку їхнє використання конкурентами не буде протизаконним. В результаті є ризик втратити частину доходів і зашкодити своїй репутації.
Ще великий ризик – порушення прав особи, яка зареєструвала торговельну марку. Наприклад, бізнес добре працював у Великій Британії, там було зареєстровано торговельну марку, але під час розширення на США не реєстрували, пошук не проводили, у США це зробив хтось інший. У цьому випадку, крім зупинки бізнесу в США, доведеться відшкодувати збитки особі, яка зареєструвала знак раніше.
Залежно від країни, де відбувається реєстрація права інтелектуальної власності, кожен з описаних вище видів ІВ може мати свої особливості.
Вид ІС | На що поширюється | Терміни реєстрації | Термін дії | ||
США | Велика Британія | Країни ЄС | |||
Патент на винахід | Технічні рішення в будь-якій сфері, що належать до продукту або способу застосування. | Середній час – 2 роки. Є можливість прискорити – 12 –14 місяців. | 2 роки | 2 роки | до 25 років, залежно від країни реєстрації та типу об’єкта патентування |
Патент на дизайн | Все, що можна віднести до зовнішнього вигляду виробу: загальна концепція дизайну, кольорова гама, орнаменти та візерунки, фактура для виготовлення матеріалу, форма товару тощо. | Середній час – 2 роки. | до 3 місяців | до 3 місяців | до 25 років, залежно від країни реєстрації та типу об’єкта патентування |
Авторське право | Об’єкти, створені в результаті творчої діяльності людини: від книг, картин та музичних творів до технічних креслень та комп’ютерних програм.У контексті e-commerce авторське право може поширюватися на опис товарів, інфографіку, опис лістингів, фотографії товарів, буклети.Зверніть увагу: авторське право захищає тільки витвори, виражені в будь-якій об’єктивній формі. Воно не поширюється на ідеї, теорії, концепції тощо. | 4-8 місяців | У Великій Британії не передбачено оформлення авторських прав на законодавчому рівні. Витвори охороняються за фактом створення. Але можна офіційно зареєструвати авторське право в одній із країн-учасниць Бернської конвенції. | 6-9 місяців | Період життя автора + 70 років із дати його смерті |
Торгова марка | Будь-які елементи, які можуть асоціюватися з конкретною компанією, категорією товарів чи продуктом. Наприклад, назва бренду, компанії чи продукту, логотип. | 10-12 місяців | до 5 місяців | 4-6 місяців | У більшості країн термін дії ТМ становить 10 років з моменту подання заявки на реєстрацію або від дати реєстрації (наприклад, США). Також надається можливість продовжувати термін дії ще на 10 років необмежену кількість разів. |
Підтримка інтелектуальної власності з боку Amazon
Amazon дбає про високу якість обслуговування своїх клієнтів і робить все можливе для комфортної роботи продавців. У тому числі серед пріоритетів маркетплейсу – продаж тільки справжніх товарів та контроль за дотриманням прав інтелектуальної власності. Щоб забезпечити своїм користувачам і те, й інше, платформа використовує провідні технології та впроваджує інноваційні інструменти для запобігання протизаконним діям зловмисників:
- Акселератор інтелектуальної власності Amazon
Якщо ви бажаєте захистити свій бренд, на допомогу прийде програма Amazon IP Accelerator. Вона надає користувачам доступ до переліку надійних юридичних компаній, що пропонують послуги у сфері реєстрації ТМ, авторських прав та патентів. Це перевірені провайдери, які допоможуть спростити процес подання заявки, зокрема прискорити експертизу об’єктів інтелектуальної власності. Їм відомі всі нюанси, пов’язані із реєстрацією прав ІВ. Завдяки цьому процедура відбувається без непотрібних затримок, що економить продавцям час та фінанси.
Ще одна перевага використання IP Accelerator для підприємців – прискорений доступ до засобів захисту бренду на Amazon. Це дозволяє скористатися широким спектром інструментів маркетплейсу ще до офіційної реєстрації торгової марки чи інших видів інтелектуальної власності.
- Інструмент «Повідомити про порушення»
Amazon дає можливість власникам авторських прав, запатентованих винаходів або власників зареєстрованих ТМ надсилати повідомлення про порушення прав інтелектуальної власності компанії. Для цього користувачеві платформи необхідно заповнити спеціальну форму звіту про порушення.
- Реєстр брендів Амазон
Реєстрація в Amazon Brand Registry надає продавцям можливість отримати доступ до додаткових методів захисту інтелектуальної власності. Учасники програми можуть бути впевнені, що маркетплейс заблокує лістинги та облікові записи, які порушують їх Торгову марку. Дуже зручно те, що продавець може переглядати статистичні дані щодо заходів, спрямованих на запобігання протиправних дій. У тому числі – про статус та вплив власних повідомлень про порушення.
Щоб отримати можливість скористатися програмою, продавець повинен подати на реєстрацію Торгова марка. А щоб почати блокувати порушників – вона має бути вже зареєстрованою. Тоді при виявленні порушення ІВ вирішити суперечку буде набагато простіше.
- Amazon Project Zero
Програма Project Zero позиціонується авторами Amazon як новий рівень захисту від підробок. Вона призначена для продавців, які вже мають досвід використання інших інструментів маркетплейсу, таких як надсилання повідомлень про порушення. Головна перевага, яку отримують досвідчені користувачі, – можливість видалення лістингів, що порушують права ІВ, миттєво, без необхідності зв’язуватися зі службою підтримки маркетплейсу. Ще одна можливість, яку відкриває Amazon Project Zero – щоденний аналіз лістингів. Продавцю достатньо надати платформі детальну інформацію про свій асортимент, і система автоматично перевірятиме мільярди лістингів на наявність потенційних підробок.
- Послуга серіалізації
Зареєструвавшись у програмі Transparency, продавець отримує можливість додати унікальні коди до одиниць свого товару для запобігання відправки підробок покупцям. При цьому не має жодного значення, чи здійснюється поставка з Amazon або торговим партнером.
- Підрозділ Amazon по боротьбі з контрафактною продукцією
CCU (Counterfeit Crimes Unit) створений для правової охорони об’єктів інтелектуальної власності. Співробітники підрозділу збирають інформацію про бренди та на основі отриманих даних шукають та видаляють підроблені товари з магазинів платформи. Але цим їхня діяльність не обмежується. У зоні компетенції CCU знаходиться також судове переслідування недобросовісних осіб, повернення незаконно привласнених коштів та запобігання подальшим злочинам.
Зверніть увагу: Участь у програмах Amazon Brand Registry та Project Zero безкоштовна, а за кодування товарних одиниць доведеться заплатити від одного до п’яти центів за кожен серійний номер.
Якщо ви вирішили будувати свій торговий бізнес на Amazon, можете бути впевнені, що маркетплейс серйозно підходить до проблем захисту інтелектуальної власності та забезпечує високий рівень безпеки прав продавців та покупців.
Види порушення прав інтелектуальної власності: приклади з досвіду Amazon
Що таке порушення прав на інтелектуальну власність? Це використання результатів розумової чи творчої діяльності, що не узгоджене з її власником. Залежно від об’єкта ІВ, виділяють чотири основні види протиправних дій у цій сфері:
Порушення авторських прав
Передбачає використання витвору без згоди його власника. Порушенням авторського права може бути визнана будь-яка дія з художнім витвором чи цифровим об’єктом, включаючи продаж, публікацію, виконання тощо.
Приклад Amazon №1: У 2017 році на Амазон було виявлено факт порушення авторських прав, який набув широкого розголосу. Шахраї відсканували та перевидали книгу «Python для дітей». Контрафактна продукція суттєво відрізнялася від оригіналу: копія була чорно-білою, надрукованою на папері нижчої якості, залишала бажати кращого й палітурка видання. Продаж підробленої книги виявив Білл Поллок, засновник американської видавничої компанії No Starch Press. Про це він одразу повідомив своїх підписників у Twitter.
Приклад Amazon #2: Продавець створив інфографіку для свого продукту та розмістив її на лістингу. Конкуренти скопіювали зображення та почали незаконно використовувати його у своїй рекламі. Природно, цей випадок сприймається як порушення ІВ, і продавець може поскаржитися на порушників за процедурою Digital Millennium Copyright Act. DMCA – це закон США про авторське право у цифрову епоху, в якому вперше було описано процедуру саморегулювання на електронних платформах.
Зверніть увагу: Якщо вашу книгу, картину чи будь-який інший товар, захищений авторським правом, купили та тепер перепродують, це не протизаконно. Щоб скаргу про порушення авторського права було задоволено, витвір має продаватися вперше, без вашої згоди.
Порушення патентних прав
Означає вчинення заборонених дій із запатентованим винаходом або дизайном, які не узгоджені з їх власником. Це випадки, коли стороння компанія створює товари копії виробу, на який у вас є патент.
Приклад Amazon: На Amazon достатньо прикладів як цілеспрямованих, так і неусвідомлених випадків порушення патентів. Не стала винятком і діяльність маркетплейсу. У 2018 році компанія Williams-Sonoma, яка продає товари для дому та кухонне приладдя, подала позов проти Amazon за копіювання дизайну їх меблів та її продаж під власним брендом платформи.
Порушення прав на ТМ
Означає незаконне використання товарного знака, який ідентичний чи схожий на товарний знак, що належить іншій стороні. Як правило, це призводить до того, що покупець може сплутати компанії та придбати товар не у того виробника.
Приклад Amazon: На маркетплейсі зустрічається продаж контрафактних товарів, які повністю копіюють продукцію відомих брендів. Наприклад, тут можна знайти підроблені сумочки YSL або Gucci, черевики Timberland, годинник Devon і т.д.
Відповідальність за порушення прав інтелектуальної власності не змусить на себе довго чекати. Несумлінного продавця чекає неминуче блокування облікового запису. Крім того, часто вивести залишок грошей з рахунку такого облікового запису неможливо.
Що зробити, щоб не порушити чужу ІВ
Крім ризику потрапити на недобросовісних конкурентів, які можуть зазіхнути на вашу ТМ, авторське право чи патент, є ймовірність того, що ви можете самі порушити чужі права. Це необов’язково відбувається свідомо. Іноді перед реєстрацією бренду підприємець просто забуває перевірити, чи немає на ринку схожої торгової марки, виробу з такою ж функціональністю чи дизайном. Рекомендуємо поставитися до цього надзвичайно серйозно, адже краще переконатись у своїй унікальності відразу, ніж потім витрачати гроші на зміну товару, ТМ, доменного імені та перезапуск продажів, виплату штрафів, судових витрат.
Щоб не порушити чужі права на інтелектуальну власність, необхідно:
- Провести пошук по ТМ перед реєстрацією та виходом на ринок. Це допоможе переконатися, що така торгова марка ще не зареєстрована, і ваш товар не стане несанкціонованим клоном, за що обов’язково піде покарання у вигляді блокування облікового запису та коштів на його рахунку. Пошук по торговій марці – одна із послуг, які надає компанія 4В. Звертайтеся та убезпечте себе від можливих порушень.
- Здійснити патентний пошук. Це допоможе продавцю-початківцю двічі: перед реєстрацією він зможе дізнатися про свої шанси на отримання патенту (Prior art search), а перед стартом продаж – переконатись, що в цьому немає протиправних дій (Freedom to operate) або ж порівняти Ваш товар з відомим Вам патентом чи патентною заявкою. З патентним пошуком також допоможуть професіонали 4В. Зробіть свій бізнес максимально прозорим!
Захист інтелектуальної власності – складний процес, але Amazon робить все можливе, щоб всі його користувачі могли бути впевнені в якості та справжності продукції, що продається.
Як захистити свою інтелектуальну власність?
Якщо ви побачили на Amazon лістинг, який порушує ваші права, у вас є кілька варіантів дій:
- Звернутись до продавця, який продає контрафактний товар. У деяких ситуаціях це може спрацювати, і лістинг буде видалено з платформи без додаткових розглядів.
- Написати скаргу про порушення прав ІВ. Якщо несумлінний продавець відмовляється розв’язувати проблему мирним шляхом, ви можете заповнити спеціальну форму, щоб повідомити про протиправні дії порушника адміністрації платформи. У цій ситуації важливо пам’ятати, що Amazon скрупульозно ставиться до охорони інтелектуальної власності тому для розв’язання питання на вашу користь варто описати проблему максимально докладно:
- Якщо порушено авторські права, опишіть витвір, який незаконно продається на платформі, залиште посилання на об’єкт, що належить вам, та вкажіть його реєстраційний номер.
- Якщо протиправно використовують вашу торгову марку, перерахуйте у скарзі товари, для яких вона зареєстрована, згадайте дату виходу на ринок продукту під цією ТМ, вкажіть реєстраційні дані та посилання на ваш лістинг.
- Якщо йдеться про порушення патентних прав, повідомте назву бренда та номер патенту.
Після подання скарги вам залишається лише очікувати на реакцію Amazon. Якщо ваші претензії обґрунтовані, порушник зазнає заслуженого покарання: лістинг буде відключено, а аккаунт селера – заморожено.
Важливо: Для подібної боротьби з порушниками вам необхідно мати зареєстровану ІВ у країні, де порушують ваші права за винятком авторського права.
Як оформити права на інтелектуальну власність і де це потрібно робити?
Щоб безперешкодно продавати свій товар, не боячись порушити чужі права та не ставши об’єктом протиправних дій третіх осіб, необхідно зареєструвати свої права володіння ТМ, винаходом, дизайном чи іншим об’єктом. При цьому важливо враховувати, що захист права інтелектуальної власності надається у конкретному регіоні, тому проходити реєстрацію доведеться в країні виробництва продукції, її продажу, а також у державах, які розглядаються підприємцем як потенційні ринки.
У США для реєстрації патенту або торгової марки слід звертатися до United States Patent and Trademark Office (USPTO). Заявники можуть скористатися перевагами реєстрації прав ІВ у рамках Мадридської угоди про міжнародну реєстрацію знаків. Система налічує 130 країн-учасників, а це дозволяє розраховувати на захист інтелектуальної власності компанії у кожній із цих країн.
Підсумуємо
Amazon відкриває дорогу на перспективний закордонний ринок, тому будувати тут свій бізнес прагнуть багато підприємців. Щоб робота на платформі була успішною, не слід ігнорувати проблеми захисту інтелектуальної власності:
- обов’язково зареєструйте ТМ, патент чи авторське право, щоб мати можливість відстоювати свої права;
- розберіться, як зареєструвати інтелектуальну власність залежно від країни, де ви плануєте це зробити;
- користуйтеся інструментами маркетплейсу, які дозволяють ефективно боротися із порушниками;
- проводьте ретельну патентну перевірку та пошук по торговій марці перед виходом на ринок.
Звичайно, зробити все перераховане можна і самостійно, але для отримання швидкого результату і гарантії успішного старту на маркетплейсі краще звернутися за допомогою до професіоналів. Компанія 4В надає комплексну допомогу підприємцям, які планують торгувати на Amazon. Зв’яжіться з нашими юристами та отримайте безкоштовну консультацію з усіх питань, що вас цікавлять.
Залишити коментар
Сподобалася стаття? Будемо вдячні за коментарі та репости
Ваша адреса email не буде опублікована. Обов'язкові поля позначені *