Фан арт і захист авторського права на світових маркетплейсах

Фан-арт в системі захисту авторського права

Час читання: 15 хвилин

Питання правомірності використання чужої інтелектуальної власності – ніби тонке лезо ножа, на якому доводиться балансувати всім учасникам ринку e-commerce. Ми вирішили розібратися у цій складній темі й провести аналіз того, як регулюються правовідносини між творцями популярних продуктів і авторами витворів сучасного мистецтва – фан-арту – на платформах електронної комерції.

Що таке фан-арт?

Фан-арт – створення похідних творів або дизайнів на основі оригінального загально відомого продукту. Одним із популярних напрямків – створення фан-арту до відеоігор. В них може бути використано сюжет оригінальної гри чи персонажу, причому не виключається авторське доопрацювання зовнішності героїв чи місця дії.

Чи не найпопулярнішим об’єктом для створення фан-арту є всесвіт Гаррі Поттера – головного героя однойменного роману британської письменниці Джоан Роулінг. Шанувальники літературного твору та заснованої на ньому серії кінофільмів відтворюють у своїй творчості персонажів, знакові місця та події Поттеріани.

Погляньте на деякі приклади таких творів:

Важливо враховувати той факт, що автор оригінальної роботи залишає за собою всі права на неї, в тому числі право дозволу чи заборони використання похідних творів. Саме тому розповсюдження фан-арту у мережі повинно чітко регулюватися чинним законодавством та електронними платформами, якщо вони використовуються для продажу таких робіт. 

Про те, як саме це реалізовано на практиці, поговоримо далі.

Фан-арт для автора оригінального твору – панацея чи абсолютне зло?

Коли йдеться про створення похідних творів, у науковців зазвичай виникає три питання:

  1. Чи можливе розподілення прав інтелектуальної власності між автором оригінального твору та фанатами, що його використовують?
  2. Як впливає явище фан-арту на творців оригінальних робіт в економічному та репутаційному плані?
  3. Як сучасне законодавство здатне регулювати питання похідної творчості? 

Щодо розподілу прав інтелектуальної власності, точно можна сказати одне: будь-яка переробка та використання витвору мистецтва без дозволу власника є порушенням його прав. Та не все так однозначно. Якщо творчість шанувальників не заважає автору отримувати прибуток від своєї діяльності, похідні твори, в тому числі й фан-арт, можуть бути дуже корисними. Вони сприяють популярності книжки чи фільму, адже привертають увагу аудиторії до їх героїв та сюжету. 

Більшість авторів розуміють всі вигоди від фанатських творів та не переслідують, а навпаки – заохочують своїх шанувальників, наприклад, Барберіс та Нінтендо. Деякі митці навіть сприймають кількість похідних творів як показник своєї успішності. Цікавляться цією сферою і законотворці та науковці – вони порушують питання щодо включення фан-арту до переліку практик добросовісного використання.

Однак не всі правовласники дотримуються такої точки зору. У світовій історії відомі випадки, коли автори оригінального продукту категорично забороняли шанувальникам створювати похідні твори. Розглянемо один з таких випадків більш детально.

Кейс блокування лістингу з продажу фан-арту на відомому маркетплейсі США

Ecommerce-підприємець використав дизайн культового взуття всесвітньо відомого бренду для створення раритетного освітлювального приладу. Продукт користувався популярністю, його продажі на платформі тривалий час були досить успішними. Безліч позитивних відгуків від покупців, рейтинг акаунту, що стрімко зростав, перші позиції у пошуковій видачі – все це декілька років супроводжувало завзятого підприємця, аж поки факт неправомірного використання чужої інтелектуальної власності не став відомим представникам правовласника. 

Одного разу до маркетплейса звернулися представники бренду, про який йде мова, зі скаргою на порушення його прав. Внаслідок цього лістинг і акаунт продавця було заблоковано. 

Звичайно ecommerce-підприємець намагався розв’язати це питання. Він спробував звернутися до представників компанії, але зазнав невдачі – виявилося, що всесвітньо відомий бренд не відповідає на жодні запити щодо надання прав інтелектуальної власності та навіть не розглядає їх. Після отримання такої інформації продавець вирішив діяти іншим способом і спробував знайти прямі контакти компанії. Але на офіційному сайті контактних даних ані самого правовласника, ані його представників не було. 

Усе, що зміг отримати підприємець, – це відповідь від юридичної компанії, що задовольнити запит немає можливості.

З цього кейсу зробимо декілька висновків. По-перше, фан-арт може порушувати не лише авторське право, а й патент на дизайн, чи промисловий зразок. Факт відповідного порушення може бути доведений або спростований, якщо питання вирішується у судовому порядку. Адже для задоволення такого позову повинні виконуватися певні умови, як-то офіційна реєстрація права на дизайн, «корисність» продукту тощо. Та у випадку, що розглядається, проблема розв’язувалась на маркетплейсі, який був не уповноважений розбиратися в деталях, тому лістинг та акаунт продавця залишилися заблокованими. 

По-друге, не всі автори та правовласники розуміють переваги фанатської творчості для свого бізнесу – зустрічаються і ті, хто відкрито перешкоджає діяльності своїх шанувальників.

По-третє, в ecommerce-платформ бракує можливостей для якісного регулювання правовідносин у галузі інтелектуальної власності. Це призводить до таких негативних наслідків:

  • довготривале порушення авторського права – як показує приклад, який ми розглядали, неправомірні дії можуть тривати кілька років;
  • нерозуміння фанатами можливих ризиків, що несе їх діяльність;
  • фінансові та репутаційні втрати ecommerce-підприємців, а інколи й правовласників.

Пропонуємо детально зупинитися саме на останньому твердженні та розглянути, як реалізовано механізм регулювання права інтелектуальної власності на відомих маркетплейсах.

Захист права інтелектуальної власності на гігантах світового сектору ecommerce

Для свого дослідження ми обрали п’ять платформ електронної комерції, які популярні у споживачів. Деякі з них спеціалізуються на продажі фан-арту, на інших продаються звичайні товари, але, незалежно від їхнього призначення, інфраструктура повинна мати необхідні механізми регулювання питань АП.

Ebay

Ebay – американський реселлер, який пропонує споживачам різноманітну продукцію: електроніку, одяг, взуття, спортивні та дитячі товари, косметику та багато іншого. Як бачите, ця платформа не спеціалізується на фан-арті, але приділяє багато уваги питанню захисту права інтелектуальної власності. Продавці мають можливість описати власні політики інтелектуальної власності: умови ліцензійних угод, доступне портфоліо ІВ, контакти відповідальних осіб тощо.

У співробітництві з правовласниками Ebay постійно працює над удосконаленням програми VeRO, що діє на платформі. Абревіатура розшифровується як Verified Rights Owner – «Програма перевірених правовласників». Ця програма полягає у тому, що автори та їх законні представники мають можливість повідомляти про лістинги, які порушують їх права ІВ. Зробити це вони можуть у довільному форматі. Зміст таких заяв на маркетплейсі не регламентується, тому в політиці інтелектуальної власності інформація може бути заповненою чи бути відсутньою на розсуд правовласника.

Наразі програма налічує 28 000+ учасників, серед яких відомі розробники програмного забезпечення, автори відеоігор, виробники предметів розкоші та навіть рок-зірки. Повний перелік знаходиться у відкритому доступі.

Etsy

Etsy – це ecommerce-платформа, яка спеціалізується на продажу товарів ручної роботи. Така продукція може бути захищена одразу кількома видами ІВ – наприклад, авторським правом та патентом на дизайн. Однак маркетплейс пропонує досить скромний функціонал для регулювання відносин у сфері інтелектуальної власності. Він обмежується платформою для подання скарг на порушення прав майстрів. Але і тут є особлива умова – автори оригінальних продуктів повинні додати онлайн власну зареєстровану торговельну марку. 

Amazon 

Amazon – універсальний маркетплейс, на якому можна знайти все: від харчових продуктів до автозапчастин. Серед інших товарів на платформі – також предмети фанатської творчості. Потрібно віддати належне Amazon, він приділяє достатньо уваги питанню права власності на оригінальні твори – на ньому діє програма Merch Collab. Це досить нова програма ліцензування, у рамках якої бренди співпрацюють із кращими дизайнерами та виробниками для створення найбільшого у світі асортименту брендових товарів для фанатів.

Головна риса Merch Collab – простота процедури ліцензування. Вона полягає в тому, що після підписання угоди бренди схвалюють та просувають товари, а маркетплейс відстежує продажі та виплачує роялті. Предметом такої угоди є використання дизайну, і це ще раз підтверджує той факт, що фан-арт стосується не тільки авторського права, але й патентування.

Зверніть увагу: У Merch Collab Amazon є стороною ліцензійної угоди, тому використання ліцензованого продукту на інших маркетплейсах не передбачене.

Redbubble та Teepublic

Redbubble – онлайн-майданчик, що пропонує своїм користувачам друк будь-яких зображень на різноманітних предметах. Тут можна зробити футболку, чохол для телефона, чашку, подушку та багато іншого справді унікальним. Платформа Teepublic належить Redbubble та спеціалізується на продажі кастомізованих предметів гардероба. 

На обох майданчиках діє програма Fan Art Program, мета якої – дозволити художникам-фанатам офіційно створювати дизайни для своїх улюблених брендів. Програма сприяє спілкуванню шанувальників з власниками брендів, отриманню ліцензії та законному виготовленню фан-арту.

Для участі в програмі підприємцю необхідно виконати декілька кроків:

  • ознайомитися з переліком партнерів платформи;
  • перевірити головні принципи бренду, з яким він планує співпрацювати;
  • завантажити готовий дизайн з доданим відповідним тегом на платформу та очікувати, поки заява буде розглянута;
  • у разі позитивної відповіді – отримувати прибуток від законних продажів!

Особливістю програми є те, що творці фан-арту не можуть завантажити свої пропозиції одночасно для всіх потенційних партнерів – така можливість є лише у великих компаній.

Як бачите, на трьох із п’яти розглянутих платформ можна укладати ліцензійні угоди. Це має безперечні переваги для всіх учасників ринку:

  • Правовласники залучаються до формулювання вимог та умов використання інтелектуальної власності та можуть суворо контролювати цей процес;
  • шанувальники мають можливість законно створювати та продавати об’єкти фан-арту на таких платформах;
  • ecommerce-майданчики мають менше ризиків отримати судовий позов щодо порушення прав інтелектуальної власності від власників брендів.

Онлайн-ліцензування повинно стати золотим стандартом нашої цифрової епохи та, на жаль, поки не всі учасники ринку електронної торгівлі надають таку можливість. Значно більше уваги регулюванню питання правомірного використання інтелектуальної власності творців популярних продуктів приділяють профільні платформи, які спеціалізуються на фанатській творчості.

У перспективі бажано подбати про розширення можливості використання ліцензійних угод за межами платформ та більше залучати авторів фан-арт творів до взаємодії з правовласниками.

Підіб’ємо підсумки нашого дослідження за допомогою узагальненої таблиці:

Складові інфраструктуриПлатформи електронної комерції
eBayEtsyAmazon Merch on DemandRedbubbleTeepublic
Політика інтелектуальної власностіТакТакТакТакТак
Залучення правовласникаТакНіТакТакТак
Залучення творця фан-артуНіНіТакОбмеженоОбмежено
Перелік компаній, відкритих до співробітництваТакНіТакТакТак
Комунікація з правовласникомТакНіТакТакТак
Стандартні ліцензійні угодиОбмеженоНіТакОбмеженоОбмежено
Укладання ліцензійних угод через платформуНіНіТакТакТак
Доступне портфоліо інтелектуальної власності ОбмеженоНіНіНіНі
Перенесення домовленостей на інші платформиНіНіНіОбмеженоОбмежено

Фінальні думки

Правомірність використання інтелектуальної власності творців популярних продуктів – дуже актуальне питання в наш час панування електронної комерції. В контексті ecommerce-бізнесу може бути складно розібратися, більше користі чи шкоди приносить фан-арт власникам брендів. З одного боку, похідні твори сприяють популяризації оригінальної книги, фільму, гри тощо. З іншого – правовласники побоюються, що продаж таких творів може завдати їм фінансової та репутаційної шкоди.  

Щоб якісно регулювати це питання, важливо працювати над розвитком інфраструктури платформ електронної комерції, які забезпечують правомірне використання інтелектуальної власності.

корисні матеріали в нашому блозі
Стратегії управління правами Інтелектуальної власності

Для багатьох бізнесів інтелектуальна власність (ІВ) – важлива частина їхніх бізнес-процесів та репутації, а в деяких компаній її вартість може навіть перевищувати вартість виробничих потужностей або бути основним джерелом доходу. У цій статті ми розглянемо як захистити такий цінний актив та отримати з нього максимальний прибуток. Що таке інтелектуальна власність компанії? WIPO – Всесвітня організація […]

читати далі
Як зареєструвати патент на винахід у Китаї

У Китайській Народній Республіці (КНР) підбили «патентні» підсумки 2023 року, згідно з якими кількіст2ь виданих охоронних документів на винаходи в країні збільшилася на 15,4%. Таким чином, під кінець 2023-го в Китаї налічувалося 4991 млн чинних охоронних документів. Інтерес до отримання патенту на винахід у КНР зберігається як у жителів країни, так і серед іноземних громадян. […]

читати далі
Related на Amazon. Розблокування пов’язаних Seller Account

На Amazon налічується понад 310 мільйонів активних облікових записів. Це не дивно з огляду на те, які широкі можливості платформа надає для ритейлерів по всьому світу. Крім того, безліч продавців об’єднують свої зусилля для спільного просування товарів на платформі, і при цій кооперації створюють усередині даних тригери для зв’язування своїх акаунтів. Хоча самі собою тригери […]

читати далі