Податки в ОАЕ - оподаткування компаній в Об'єднаних Арабських Еміратах

Податки та звітність компаній, зареєстрованих нерезидентами в ОАЕ

Час читання: 12 хвилин

Об’єднані Арабські Емірати відрізняються економікою, що стабільно зростає. Наприклад, 2022 року ВВП держави оцінювали в $507.1 млрд, а вже до 2028-го, за прогнозами Statista, він сягне $652.44 млрд. Крім економічної стабільності, для іноземних підприємців створено комфортні умови для відкриття бізнесу. Привабливості додає і спрощена податкова система Арабських Еміратів. Які податки та пільги для юридичних осіб передбачені в ОАЕ? Що ще потрібно знати підприємцям? Як подавати звітність? Про це і не лише читайте у нашій експертній статті.

Які податки в ОАЕ передбачені для юридичних осіб?

Оподаткування в Арабських Еміратах (taxation UAE) значно відрізняється від прийнятого в Україні та інших європейських країнах. ОАЕ не має багатьох звичних нам зборів, наприклад, немає податку на особистий прибуток і зарплату. Також держава пропонує нульові корпоративні збори залежно від виду діяльності або емірату реєстрації компанії.

Виходячи з цього, у власників бізнесу може виникнути питання: чи є податки в ОАЕ? Система оподаткування тут влаштована інакше, адже гроші до державної скарбниці надходять не з податків мешканців, а зі зборів, які вже включені до різноманітних щоденних послуг. Наприклад, проїзд платною дорогою, відвідування ресторану, проживання в готелі, обслуговування будинків (електро- та водопостачання) та інше.

Подібні збори передбачені й при відкритті компанії. Щоб розпочати бізнес в Еміратах, вам необхідно сплатити ліцензійний збір. У середньому його сума може коливатися в межах $5-6 тисяч. Щороку вам необхідно продовжувати ліцензію та, відповідно, сплачувати цей збір. Крім того, податки в ОАЕ для юридичних осіб все ж таки передбачені й складаються з декількох традиційних видів.

Податок на прибуток (корпоративний податок)

Корпоративний збір – прямий податок, що стягується із чистого прибутку підприємства. В ОАЕ його запровадили лише влітку 2023 року, тому детально обговоримо це нововведення трохи пізніше.

До змін у податковому законодавстві корпоративний прибутковий податок був нульовим для більшості підприємств в Еміратах, крім окремих бізнес-напрямків. До них відносять компанії з розвідки та видобутку нафти й газу, фінансові установи та банки іноземних власників.

Важливо. Не оподатковуються податком на прибуток в ОАЕ приріст капіталу, дивіденди, реорганізація компанії та кваліфікаційні внутрішньогрупові угоди.

Податок на додану вартість – Value Added Tax (VAT)

Ставка ПДВ у ОАЕ становить 5% і є обов’язковим для компаній з доходом понад 375 тисяч дирхамів. Вона сплачується раз на квартал протягом найближчих 28 днів після завершення податкового періоду. Як правило, підприємства виконують цей обов’язок за підсумками кожного кварталу, але для деяких категорій податкова служба може призначати індивідуальні розрахункові періоди.

Щоб оплатити ПДВ в Арабських Еміратах, вам необхідно зареєструвати свою юридичну особу на офіційному сайті Federal Tax Authority (FTA) як платника податків VAT.

Зверніть увагу. Компанії, які отримують річний дохід у межах від 187 500 до 375 000 дирхамів, можуть реєструватися у системі за власним бажанням.

Акцизний податок

Система оподаткування в ОАЕ передбачає високі ставки для компаній, що реалізують продукцію, яка в країні визнана шкідливою для здоров’я та довкілля. Кабінет міністрів Арабських Еміратів визначає такі категорії товарів та акцизні ставки на них:

  • тютюнові вироби – 100%;
  • електронні пристрої для куріння – 100%;
  • енергетичні напої – 100%;
  • газовані напої, крім газованої води – 50%;
  • продукти, у складі яких є цукор та підсолоджувачі – 50%.

На перераховані вище категорії, податки в ОАЕ формуються як відсоток від роздрібної вартості підакцизного продукту без урахування акцизного податку та ПДВ. Це може бути й відсоток від ціни на акцизний товар, яку призначила податкова служба. 

Такий вид зборів поширюється на підприємства, що займаються ввезенням, виробництвом і зберіганням підакцизної продукції на території Арабських Еміратів. Для оплати підприємцям необхідно зареєструватися на сайті FTA як платник акцизного податку.

Введення корпоративного податку: що змінилося у 2023 році?

У грудні 2022 року було прийнято Закон про корпоративний податок ОАЕ, який поширюється на юридичних осіб, які є як резидентами, так і нерезидентами країни. Закон набрав чинності з поточного фінансового року, що розпочався 1 червня 2023 року. Згідно з нововведенням, компанії мають сплачувати корпоративний податок 9%, якщо їхній річний дохід становить понад 375 тисяч дирхамів.

Зверніть увагу. Ставка 9%, прийнята в ОАЕ, є однією з найнижчих у країнах Перської затоки. Наприклад, у Саудівській Аравії вона становить 20%, у Кувейті – 15%, а Катарі – 10%.

Хто має сплачувати корпоративний податок?

Податок на прибуток в ОАЕ з 2023 року передбачає дві ставки – 9% і 0%. Вивчивши зміни у системі оподаткування, ми з’ясували, хто зобов’язаний сплачувати новий збір у розмірі 9%:

  • юридичні особи, які зареєстровані безпосередньо в ОАЕ або у вільних економічних зонах (Free Zone);
  • фізичні особи, які мають бізнес на території держави та ведуть підприємницьку діяльність відповідно до законодавства ОАЕ;
  • іноземні юридичні особи, які мають постійне представництво або контролюються з Об’єднаних Еміратів.

Нульова ставка поширюється на наступні категорії підприємців:

  • компанії, які отримують дохід менше ніж 375 тисяч дирхамів;
  • юридичні особи, які одержують «кваліфікований дохід»;
  • компанії, визнані «кваліфікованими» особами Free Zone;
  • компанії, що займаються «кваліфікованою» діяльністю.

До кваліфікаційної діяльності (Qualifying Activities), згідно із законодавством ОАЕ, відносять підприємства, які:

  • виробляють чи переробляють товари та матеріали;
  • володіють акціями та іншими цінними паперами;
  • володіють, керують та експлуатують суди;
  • надають послуги з перестрахування, управління фондами, капіталом та інвестиціями, що підлягають нагляду, що регулюється компетентним органом ОАЕ;
  • забезпечують послуги штаб-квартири для пов’язаних осіб;
  • надають скарбничі та фінансові послуги пов’язаним сторонам;
  • займаються фінансуванням та лізингом повітряних суден, включаючи двигуни та компоненти;
  • поширюють товари або матеріали у зазначеній зоні або з такої зони покупцю, який переробляє/змінює ці товари/матеріали або їх частини з метою продажу чи перепродажу;
  • надають логістичні послуги;
  • займаються діяльністю, яка вважається допоміжною для перерахованих вище напрямків.

Поняття «кваліфікована» особа вільної зони (Qualifying Free Zone Person) було введено в новому Законі. Щоб отримати цей статус, юридична особа повинна відповідати кожній з таких вимог:

  • мати та підтримувати достатній рівень присутності в ОАЕ;
  • отримувати «кваліфікований» дохід;
  • не підпадати під рішення сплачувати податок у загальному порядку, тобто 9% на суму понад оподатковувану;
  • дотримуватись умов, передбачених Міністерством фінансів ОАЕ;
  • виконувати вимоги статей 34 (про угоди із пов’язаними сторонами) та 55 (про трансфертне ціноутворення) Закону про корпоративний податок ОАЕ.

Які підприємства не сплачуватимуть нового податку?

Від корпоративного податку звільняються юридичні особи-нерезиденти, які:

  • одержують дохід із державних джерел;
  • не мають представництва в Арабських Еміратах на постійній основі;
  • отримують прибуток із джерел в ОАЕ, які не пов’язані з їх представництвом.

Крім того, податкова система в ОАЕ передбачає звільнення від корпоративного податку за деяких обставин для таких представників бізнесу:

  • підприємства з видобутку природних ресурсів;
  • суспільно-корисні та благодійні організації;
  • пенсійні та соціальні фонди (публічні та приватні);
  • кваліфіковані інвестиційні фонди;
  • дочірні підприємства, що належать чи контролюються державними організаціями ОАЕ, кваліфікованими інвестиційними компаніями, пенсійними чи соціальними фондами.

Зверніть увагу. Компанія, яка на 100% належить та керується організацією звільненої від корпоративного податку, також не зобов’язана сплачувати цей збір.

З огляду на зміни в оподаткуванні в ОАЕ, важливо розуміти, які суми збору доведеться платити. Наприклад, компанія, зареєстрована на материку, яка отримала річний дохід у 500 тисяч дирхамів, зобов’язана буде сплатити 11 250 дирхамів податку.

Приклад розрахунку. 500 000 (чистий дохід) – 375 000 (максимальний неоподатковуваний дохід) = 125 000 дирхамів. Далі з отриманого числа вираховуємо 9% та отримуємо 11 250 податку.

Щоб розібратися в нововведеннях самостійно, зверніться до пояснювальних документів від Міністерства, таких як Постанова Міністерства фінансів про «кваліфіковані» та «виключені» види діяльності та Пояснювальний посібник щодо Федерального декрету-закону.

Якщо ж ви хочете отримати відповіді на питання, що вас цікавлять, без витрат часу і сил – звертайтеся за консультацією юриста в 4В.

Податкове резидентство для компаній в ОАЕ

Статус податкового резидента може бути присвоєно як фізичній, так і юридичній особі. Власник іноземної компанії, яка зареєстрована і працює в одному з семи еміратів держави, має право подати заявку на отримання сертифіката, якщо з моменту відкриття бізнесу в ОАЕ минув щонайменше рік. Державне мито за подання заяви становить близько 1750 дирхамів.

Документ, що підтверджує статус податкового резидента, видається терміном на один рік та забезпечує вам низку переваг:

  • Відсутність обмежень на право власності. Як податковий резидент ОАЕ, ви можете мати у своїй власності необмежену кількість нерухомості або земельних ділянок.
  • Доступ до вільної економічної зони. Власники компаній можуть налаштувати ділові зв’язки з партнерами та інвесторами на світовому ринку, особливо з країн Перської затоки.
  • Можливість користуватись банківськими послугами. Маючи сертифікат, ви можете відкривати рахунки в будь-якому еміратському банку, отримати іменну дебетову картку та інші банківські послуги.

Як стати податковим резидентом в ОАЕ?

Для фізичних осіб отримання сертифіката можливе трьома способами:

  • офіційно працевлаштуватися в Еміратах;
  • придбати нерухомість;
  • відкрити власну організацію.

Незалежно від варіанта отримання, заявнику необхідно проживати в країні не менше 90 днів на рік. Розглянемо детальніше, як стати податковим резидентом ОАЕ юридичній особі. Для цього ви як власник компанії маєте заповнити заявку на офіційному сайті Федерального податкового управління.

Перед реєстрацією також необхідно підготувати пакет документів:

  • копія ліцензії на торговельну діяльність;
  • установчий договір;
  • список акціонерів та директорів компанії;
  • копії паспортів/ID-карток та резидентської візи власників, керівників та партнерів;
  • копія фінансового звіту, акредитованого в ОАЕ, за той рік, коли ви подаєте заявку на сертифікат;
  • відомість з банку ОАЕ про стан корпоративного рахунку за останні 6 місяців;
  • копія договору про оренду чи купівлю приміщення для комерційних цілей.

З чого складається процес отримання статусу податкового резидента?

Щоб оформити сертифікат на податкове резидентство в Дубаї, Абу-Дабі, Шарджі або іншому еміраті, необхідно подати заяву і зібрати документи. Далі процес ділиться на три етапи, на яких вам видають:

  1. Establishment card (картка установи).
  2. Entry Permit (дозволи на в’їзд).
  3. Резидентська віза ОАЕ.

В результаті, крім статусу податкового резидента, ви отримаєте сертифікат про звільнення від податків (Tax Exemption Certificate) та ідентифікаційний номер (ID), аналог нашого ІПН.

Зверніть увагу. Кожен із трьох кроків може займати близько тижня. Точний час залежить від вашої конкретної ситуації та обставин.

Розібратися в особливостях та нюансах отримання статусу податкового резидента ОАЕ вам допоможуть експерти 4В. Ми надаємо юридичні консультації та беремо на себе всі завдання щодо оформлення необхідних документів.

Податкові пільги для бізнесу в Арабських Еміратах

В ОАЕ є 45 вільних економічних зон, де встановлені спеціальні податковий та митний режими. Відкриваючи тут філії, іноземні підприємці можуть зменшити податкове навантаження на свої компанії.

Пільги для бізнесу у вільних зонах полягають у відсутності:

  • ПДВ та податку на дивіденди в ОАЕ;
  • корпоративного податку в межах від 15 до 50 років після заснування компанії;
  • мит, за винятком зборів за експорт та імпорт;
  • оподаткування прибутку, одержаного юридичною особою від міжнародної діяльності.

Крім того, у Free Zone юридична особа має доступ до вільного виведення фінансів із рахунків. Також тут іноземний бізнесмен може стати єдиним власником компанії. Наприклад, щоб відкрити фірму за межами вільної зони вам необхідно знайти місцевого партнера. Його частка у компанії має становити не менше 51%.

Тому вільні зони, що надають пільги на податки в ОАЕ, – найкраще рішення для одноосібних власників підприємств, які прагнуть розширити свою діяльність за межі рідної країни.

Уникнення подвійного оподаткування для міжнародних компаній у Дубаї

Угода про уникнення подвійного оподаткування регулює сплату податкових зборів у випадках, коли податковий резидент однієї країни отримує доходи в іншій країні. Таким чином, усуваються ситуації щодо необмеженого оподаткування одного й того самого доходу кількома державами одразу.

Угода про уникнення подвійного оподаткування в ОАЕ підписана зі 138 країнами, включаючи Китай, Сінгапур, Монголію, Нову Зеландію, Малайзію, Марокко, Велику Британію, Кіпр, Канаду, Україну та більшість інших країн Європи. Угода в Еміратах поширюється на громадян, приватних та юридичних осіб-резидентів держави.

Подібні договори про уникнення подвійного оподаткування у Дубаї та інших еміратах містять вимоги щодо таких пунктів:

  • податки на доходи фізичних осіб та компаній, оскільки угоди охоплюють збори на прибуток, отриманий у країнах-учасницях угоди;
  • зниження податкових ставок з різних видів доходів;
  • операції з уникнення подвійного оподаткування, що відрізняються залежно від країни;
  • зменшення податкових зборів на інвестиції, які роблять уряди країн-учасниць договору.

Також ОАЕ разом із понад 100 країнами приєдналися до єдиної системи обміну податковою інформацією – Common Reporting Standard. Згідно з його умовами, банки, страхові агентства та інші інвестиційні підприємства повинні інформувати місцеві податкові органи про рахунки нерезидентів. Податкова служба, своєю чергою, обмінюється даними вже на міждержавному рівні. Таким чином, країни можуть виявляти боржників і регулювати нарахування податків.

Переваги, які отримують міжнародні компанії, що мають представництво в Арабських Еміратах:

  • зниження податкового навантаження на бізнес;
  • збільшення ліквідності підприємства з допомогою скорочення податкових зобов’язань;
  • розширення зв’язків на світовому ринку;
  • збільшення кількості міжнародних операцій;
  • скорочення видатків шляхом оптимізації структури податкових витрат;
  • зниження ризику конфліктів із податковими службами через незнання особливостей оподаткування в юрисдикції реєстрації компанії.

Бухгалтерський облік: типи звітності та особливості подання

Іноземним підприємцям необхідно суворо дотримуватися норм і правил проведення аудиту та формування фінансових звітів компанії, щоб уникнути неприємностей як з місцевими інвесторами, так і з представниками системи оподаткування в ОАЕ. 

Згідно із законодавством, вам необхідно надавати бухгалтерські звіти щорічно під час продовження торгової ліцензії. Бухгалтерський аудит в Арабських Еміратах ведеться за Міжнародними стандартами фінансової звітності (МСФЗ) та Загальноприйнятими принципами бухгалтерського обліку (ЗПБО). Тому серед особливостей місцевого фінансового аудиту виділяють:

  • чітке та точне уявлення про прибуток/збиток компанії складається відповідно до міжнародних стандартів;
  • періодичні та річні звіти формуються тільки на основі практик бухгалтерського обліку;
  • балансові звіти та звіти про прибуток/збитки мають бути включені до фінансової звітності, яка готується щороку.

Зверніть увагу. Компанії зобов’язані складати фінансову звітність строго за правилами МСФЗ.

Основні типи фінансових звітів в ОАЕ

Відповідно до бухгалтерського стандарту Арабських Еміратів, тут налічується кілька ключових звітних документів:

  1. Фінансова звітність

Зазначаються всі зареєстровані операції компанії, які проходили через бухгалтерську систему. Традиційно фінансова звітність складається з таких документів:

  • балансовий звіт;
  • звіт про прибутки та збитки;
  • звіт про зміни у капіталі компанії;
  • звіт про рух коштів на корпоративних рахунках.
  1. Аудиторські звіти

Цей тип звітності готується стороннім аудитором на запит щодо конкретної компанії, коли виникає така необхідність, і містить об’єктивні висновки про відповідність фінансової звітності підприємства правилам МСФЗ та принципам ЗПБО. Також аудиторські перевірки допомагають відстежити сплату податків до ОАЕ та надають власникам компаній додаткову інформацію та рекомендації щодо ведення бухгалтерського обліку.

  1. Звіти про корпоративне управління

До цієї категорії спеціальних звітів входить опис структури та практики управління іноземною компанією. Звіти також надають уповноваженим органам влади інформацію про Раду директорів, політику та процеси з управління ризиками, будь-які створені всередині підприємства комітети.

  1. Примітки до звітності

Містять будь-яку додаткову інформацію про фінансову звітність іноземної компанії, яка не увійшла до жодного з попередніх документів. У примітках описуються конкретні події, операції чи процеси, які у перспективі можуть спричинити фінансові показники.

  1. Проспекти

Їх готують, зазвичай, у компаніях, які планують випуск цінних паперів, наприклад, акцій чи облігацій. Документ обов’язково містить точну інформацію про фінансову результативність підприємства, із зазначенням доходів, витрат та прибутковості.

Окремо від фінансової звітності слід згадати про необхідність реєстрації ПДВ номера на компанію, з наступним щоквартальним поданням звітності з ПДВ (Щойно номер буде присвоєно, там буде визначено дату першого подання звіту).

Ця вимога є обов’язковою для всіх компаній в ОАЕ, які досягли порога в 375 тисяч дирхам доходу. Стандартна ставка ПДВ становить 5% і буде застосовуватись до всіх стандартних випадків.

Місцева система ведення бухгалтерського обліку орієнтована на забезпечення ясності у роботі іноземних підприємств. Також звітність дозволяє залучити державні органи та незалежних експертів для вивчення вашого бізнесу, щоб мінімізувати ризики, пов’язані з шахрайством та незаконною діяльністю різних підприємств на території ОАЕ.

Підіб’ємо підсумки

Об’єднані Арабські Емірати – це приваблива юрисдикція, що пропонує іноземним бізнесменам і підприємцям податкові пільги, безподатковий режим і великий перелік країн з підписаною Угодою про уникнення подвійного оподаткування. 

ОАЕ мають стабільну економіку, що гарантує вашій компанії надійне середовище для зростання і розвитку. Ви отримуєте можливість вийти на міжнародний ринок, зміцнити позиції у своїй бізнес-ніші та збільшити прибуток шляхом спрощеної системи оподаткування в ОАЕ.

Хочете відкрити бізнес в Арабських Еміратах або плануєте отримати статус податкового резидента ОАЕ? Експерти 4В готові стати для вас надійною підтримкою на шляху до досягнення ваших цілей.

корисні матеріали в нашому блозі
Стратегії управління правами Інтелектуальної власності

Для багатьох бізнесів інтелектуальна власність (ІВ) – важлива частина їхніх бізнес-процесів та репутації, а в деяких компаній її вартість може навіть перевищувати вартість виробничих потужностей або бути основним джерелом доходу. У цій статті ми розглянемо як захистити такий цінний актив та отримати з нього максимальний прибуток. Що таке інтелектуальна власність компанії? WIPO – Всесвітня організація […]

читати далі
Як зареєструвати патент на винахід у Китаї

У Китайській Народній Республіці (КНР) підбили «патентні» підсумки 2023 року, згідно з якими кількіст2ь виданих охоронних документів на винаходи в країні збільшилася на 15,4%. Таким чином, під кінець 2023-го в Китаї налічувалося 4991 млн чинних охоронних документів. Інтерес до отримання патенту на винахід у КНР зберігається як у жителів країни, так і серед іноземних громадян. […]

читати далі
Related на Amazon. Розблокування пов’язаних Seller Account

На Amazon налічується понад 310 мільйонів активних облікових записів. Це не дивно з огляду на те, які широкі можливості платформа надає для ритейлерів по всьому світу. Крім того, безліч продавців об’єднують свої зусилля для спільного просування товарів на платформі, і при цій кооперації створюють усередині даних тригери для зв’язування своїх акаунтів. Хоча самі собою тригери […]

читати далі