Як відкрити компанію в Естонії. Інструкція
Естонія – одна з найпривабливіших країн для відкриття бізнесу у Європі. Це пов’язано з розвиненою цифровою інфраструктурою (перше місце в рейтингу Internations у категоріях “вільний доступ в інтернет” та “держпослуги онлайн”), простою системою оподаткування та підтримкою підприємництва у вигляді державної програми e-Residency, яка допомагає нерезидентам відкрити свій бізнес в Естонії. Ця стаття допоможе вам прискорити процес реєстрації компанії, уникнути найпоширеніших помилок, вибрати тип фірми та правильно зібрати документи для відкриття рахунку у банку.
Навіщо реєструвати бізнес в Естонії
Розвинена цифрова інфраструктура – звучить привабливо, але дуже узагальнено. Та й чи це досить вагома причина, щоб зареєструвати підприємство в Естонії, а не в іншій країні? Розберемо докладніше переваги такого кроку.
- Естонія є членом Європейського Союзу та Єврозони, що забезпечує доступ до європейського ринку та стабільної валюти;
- Естонія має одну з найпрогресивніших і найпрозоріших податкових систем у світі, з нульовим податком на прибуток компаній за умови її реінвестування;
- ви отримаєте можливість зареєструватися та використовувати зручні та надійні варіанти онлайн-банкінгу та фінтех-сервісів, такі як Wise, Payoneer та Stripe;
- у країні підтримується цифровий підпис та електронне управління компанією за допомогою картки е-резидента або Смарт-ID;
- вимоги до розміру статутного капіталу в Естонії – всього від 1 євро;
- вам не потрібно наймати місцевого резидента як директора або засновника компанії;
- законодавство не вимагає нараховувати зарплату директору компанії та не встановлює мінімальний розмір зарплати;
- немає зобов’язань подавати податкову звітність у разі відсутності нарахування зарплати та VAT номера у компанії;
- Естонія дозволяє фірмі отримувати необмежені за величиною та кількістю позики від свого пайовика без оподаткування;
- ваша компанія зможе купувати нерухоме майно та автомобілі без податків або з поверненням ПДВ;
- Естонія є стабільною демократичною країною з високим рівнем верховенства закону та захисту прав власності.
Типи компаній доступні для реєстрації
При виборі типу фірми необхідно враховувати особливості бізнесу та цілі створення компанії в Естонії, а також податкові та юридичні аспекти кожного формату. Серед найпоширеніших типів виділяють такі:
- ТОВ (OÜ) – це найбільш поширений тип компаній у країні, який підходить для малого та середнього бізнесу. Щоб відкрити ТОВ в Естонії, необхідно мати щонайменше одного засновника та одного директора, які можуть бути фізичними чи юридичними особами будь-якої країни. Мінімальний статутний капітал становить 2500 євро, але його не потрібно вносити під час реєстрації. У ТОВ засновники відповідають лише в межах своїх вкладів у статутний капітал компанії.
- Акціонерне товариство (AS) – це тип компанії, який підходить для великого бізнесу або залучення інвестицій. Для реєстрації AS необхідно мати мінімум одного засновника та трьох директорів, які можуть бути фізичними чи юридичними особами будь-якої країни. Мінімальний статутний капітал становить 25 000 євро і його обов’язково потрібно вносити при реєстрації.
- Холдингова компанія (Holding Company) – це компанія, створена для управління іншими фірмами. Холдингова компанія може мати акції інших бізнесів та отримувати дохід від дивідендів та капітальних викупів.
- Філія іноземної компанії – це представництво іноземної компанії в Естонії, яке не є самостійною юридичною особою, а підпорядковується законодавству країни, де зареєстровано материнську фірму. Для реєстрації філії необхідно мати щонайменше одного директора, який має бути резидентом Естонії чи іншої країни ЄС. Філія має вести бухгалтерський облік та подавати звітність відповідно до естонського законодавства.
- Підприємець-фізична особа (ІП, ПФО, FIE). Це форма підприємницької діяльності, яка найкраще підходить тим, хто починає бізнес поодинці або разом із сім’єю. Для реєстрації ІП в Естонії вам потрібно мати дозвіл на проживання або дозвіл на роботу в цій країні. Ви можете подати заявку на дозвіл на проживання під час підприємництва, якщо інвестуєте в економіку Естонії не менше 65 000 євро і надасте повний комерційний план.
Варіант реєстрації компаній
Існує декілька варіантів реєстрації бізнесу в Естонії, залежно від цілей та специфіки діяльності. Найпопулярнішими є:
- основу нової компанії (OÜ або AS). Це найбільш поширений та універсальний варіант, який підходить для більшості видів бізнесу.
- придбання готової компанії (shelf company). Це варіант для тих, хто хоче заощадити час та уникнути бюрократії під час реєстрації компанії. Готова фірма вже має всі необхідні документи та рахунки, а також чисту історію. При покупці готової компанії необхідно перевірити її стан та репутацію, а також провести процедуру зміни засновників та директорів.
- відкриття філії чи представництва (branch or representative office). Це варіант для тих, хто вже має компанію в іншій країні та хоче розширити свою присутність на естонському ринку. Філія чи представництво є структурним підрозділом іноземної компанії та не має самостійного юридичного статусу. Для реєстрації філії або представництва необхідно надати документи про основну компанію, призначити директора, який має право представляти інтереси компанії, а також вказати адресу в Естонії.
Юридична компанія 4B допоможе вам зареєструвати в Естонії OÜ-фірму: її експерти забезпечать супровід та консультації на всіх етапах відкриття бізнесу – від збору документів до отримання корпоративного акаунту в платіжних системах.
Вимоги до реєстрації фірми в Естонії
Умови відкриття компанії в Естонії різних типів відрізняються, однак у цій статті ми докладніше зупинимося на ТОВ, оскільки це найпоширеніший випадок.
До засновника є лише одна вимога – повноліття. Громадянство немає значення. Власник може бути директором фірми. Однак у структурі компанії крім вас має бути щонайменше 1 акціонер.
Як ми вже згадували, статутний капітал становить від 1 євро (хоча рекомендована сума – 2500 євро). Про внесення статутного капіталу слід підписати заяву. Фізичним особам не обов’язково вносити його одразу, досить просто повідомити про нього. Юридичні особи зобов’язані вносити його одночасно, і для цього необхідний рахунок у банку.
Важливо: прибуток між акціонерами розподіляється лише після внесення статутного капіталу у повному обсязі.
Найголовніша вимога – наявність юридичної адреси в Естонії. Найчастіше ця адреса є поштовою скринькою для офіційної кореспонденції. Фактичне розташування бізнесу може відрізнятись від юридичного. Для вирішення питання з юридичною адресою, юридична компанія 4B надає своїм клієнтам віртуальний офіс у рамках послуги реєстрації бізнесу в Естонії.
Процедура реєстрації підприємства
Реєструючи бізнес в Естонії самостійно, ви ризикуєте зіткнутися з низкою проблем: відмова у відкритті банківського рахунку, незнання місцевого законодавства та менталітету, мовний бар’єр. Юридична компанія 4B візьме на себе весь клопіт, проблеми та бюрократичну метушню. У нас є свої експерти на місцях, які чудово орієнтуються в естонському бізнес-середовищі.
Тому перший крок на шляху відкриття бізнесу в Естонії – укладання договору з 4B. А далі ми спільно з вами працюємо за таким алгоритмом:
- Вибираємо назву, тип та види діяльності фірми, а також визначаємо частки засновників.
- Отримуємо e-resident card чи нотаріально завірену довіреність для віддаленої реєстрації фірми (довіреність фізично відправляємо до Естонії).
- Заповнюємо анкету на реєстрацію компанії, підписуємо заяву про внесення статутного капіталу.
- Надаємо скани ІПН та нотаріально завіреного паспорта.
- Готуємо установчі документи (договір та статут).
- Оплачуємо державне мито.
- Надаємо інформацію про бенефіціарного власника фірми у Комерційному регістрі Естонії.
- Забезпечуємо наявність юридичної адреси та контактної особи в Естонії на строк не менше одного року.
- Відкриваємо банківський рахунок. Це може бути рахунок у будь-якому банку, який працює з іноземними клієнтами.
- Подаємо заявку на реєстрацію компанії в Торговому Реєстрі Естонії (Estonian Business Register).
- Отримуємо код NACE (Національний Класифікатор Економічних Діяльностей), який визначає вид вашої діяльності та дозволяє вам реєструватися у податковій службі.
- Реєструємось у податковій службі Естонії (Tax and Customs Board).
- Отримуємо ліцензії та дозволи, якщо вони потрібні.
Необхідні документи для реєстрації компанії в Естонії
Для відкриття фірми в Естонії вам знадобляться такі документи:
- завірені у нотаріуса довіреності для кожного засновника та члена правління;
- анкета реєстрації компанії;
- скан ІПН;
- нотаріально засвідчені копії паспортів усіх засновників та членів правління компанії;
- заяву про внесення статутного капіталу.
Особливості реєстрації компанії для громадян України
Для громадян України немає жодних обмежень чи привілеїв: відкрити бізнес в Естонії може будь-який повнолітній українець. Однак усім нерезидентам країни необхідно попередньо отримати e-Residency картку.
Українцям, які планують відкрити бізнес в Естонії, потрібно враховувати такі моменти:
- всі подані документи мають бути перекладені естонською мовою (агент компанії 4B допомагає з цим);
- компанія, зареєстрована в Естонії, є її податковим резидентом;
- бізнес-оточення та представники влади в країні воліють спілкуватися та вести переговори рідною мовою. Багато хто знає англійську.
За умови виготовлення довіреності в Україні немає необхідності робити апостиль нотаріального засвідчення документів. Це спрощена процедура.
Скільки часу займає реєстрація компанії
Зазвичай, реєстрація компанії в Естонії після підготовки всіх необхідних документів займає місяць.
Набагато більше часу йде на збір документів та пошук інформації – на підготовку може піти більше місяця. І не завжди зібраних даних буває достатньо, органи, що перевіряють, можуть запросити додаткові документи, що призведе до затримки в процесі оформлення.
4B підходить до цього питання підготовленими: ми заздалегідь знаємо, де можуть виникнути затримки, і усуваємо їх причини. З нами реєстрація займає до 20 робочих днів – включаючи час на підготовку.
Вартість реєстрації компанії та витрати на обслуговування
Ціна послуги “реєстрація фірми в Естонії” в компанії 4B розраховується індивідуально, при цьому вона покриває всі можливі витрати та необхідні дії:
- попередні консультації;
- розробка установчих документів;
- допомога у підборі назви та виду діяльності;
- оренда юридичної адреси та послуга контактної особи на один рік;
- оплата нотаріальних послуг та держмита;
- переклад документів естонською мовою;
- подання повідомлення про реальних одержувачів.
Розраховуючи вартість реєстрації, пам’ятайте про розмір статутного капіталу (від 2500 євро). Те, що його не потрібно вносити під час реєстрації, не звільняє вас від необхідності зробити це пізніше. Примусу немає, проте є санкції (наприклад, неможливість розподілити прибуток між акціонерами).
Додаткові витрати можуть виникнути при відкритті рахунку в банку або платіжній системі, отриманні VAT номера, EORI номера, ліцензії на діяльність (якщо потрібно) та підготовці пакету документів для отримання ПНЖ (посвідки на проживання).
Відкриття рахунку в естонському банку
Естонські банки дозволяють юридичним особам відкрити корпоративний рахунок лише у разі впевненості у тому, що їхня діяльність пов’язана з Естонією. На практиці це означає, що для відкриття рахунку компанія має підтвердити наявність у країні:
- партнерів (постачальників та клієнтів);
- реального офісу;
- складу (якщо фірма має товарообіг);
- сплачених податків;
- логістики;
- адаптованого під місцеву аудиторію “живого” сайту;
- обороту;
- місцевих найманих працівників;
- посвідки на проживання щонайменше одного члена правління компанії.
Крім того, якщо вам необхідно відкрити корпоративний рахунок в естонському банку – ви зобов’язані бути при цьому особисто.
Відкриття рахунку в естонському банку – процес тривалий (з урахуванням часу на підготовку) та складний, без гарантій позитивного результату. Але для функціонування компанії в Естонії наявність корпоративного рахунку в банку не є обов’язковою. Ви можете проводити фінансові операції в платіжних системах Payoneer, Revolut або Wise.
Перелічені послуги дозволяють вести повноцінну комерційну діяльність, при цьому реєстрація акаунту відбувається значно швидше, комісії нижчі, курси конвертації валют вигідніші.
Система | Payoneer | Wise |
Строки реєстрації | перевірка бізнес-акаунту до 10-ти робочих днів | перевірка бізнес-акаунту до 10-ти робочих днів |
Комісії | залежать від типу грошових операцій, за користування обліковим записом знімається 2% від суми переказів | зазвичай 0,5%, при конвертації валюти – від 0,43 євро, докладніше тут. |
Payoneer працює у більшій кількості країн, ніж Wise. Однак у Wise менше комісії.
Податки та звітність в Естонії для бізнесу
В Естонії застосовується прогресивна система оподаткування, що складається із трьох податків:
- Податок з доходів фізичних осіб (income tax) становить 20%. При цьому прибутком вважається все, що отримано фізичною особою, включаючи зарплату, прибутки від інвестицій тощо. Проте в Естонії існує система оподаткування резидентів та нерезидентів, при якій нерезиденти можуть оподатковуватись лише з доходів, отриманих в Естонії. За деякі види доходу ставка може відрізнятися, наприклад, 10% з гонорару за виступ спортсмена або артиста, 10% з ліцензійних зборів, 7% з дивідендів. Також нерезидент зобов’язаний подати декларацію про доходи в Естонії, якщо особа, яка проводить виплату, не утримала прибуткового податку.
- Податок на додану вартість (value added tax, VAT) становить 20% (9% для деяких категорій товарів та послуг – наприклад, книги, журнали, готельні послуги та 0% для експорту). Податок сплачується продавцем чи постачальником послуг на користь державного бюджету. Є можливість отримувати зворотний податковий кредит, якщо ви є платником ПДВ і купуєте товари або послуги для використання у своїй діяльності.
- Податок виведений капітал становить 20%. Цей податок стягується з прибутку, отриманого від бізнес-діяльності в Естонії, при цьому нерозподілений прибуток, реінвестований у бізнес, не оподатковується. Тобто, якщо ви на весь отриманий прибуток закупите нову партію товару – платити податок не доведеться. Прибуток, який ви плануєте розподілити у вигляді дивідендів, обкладається податком у розмірі 25%. Таким чином естонська влада стимулює підприємців вкладати гроші у розвиток своїх компаній, а не виводити їх на особисті рахунки.
Звітність в Естонії здійснюється через електронну систему e-Tax Board, де юридичні особи зобов’язані подавати звіти та платіжні документи. Крім того, існує зобов’язання подавати щоквартальну звітність з ПДВ, податку на доходи фізичних осіб та податку на прибуток. Звіти мають бути подані до податкової служби Естонії протягом 10 днів після закінчення кожного кварталу.
Щорічна податкова звітність подається до податкової служби Естонії наприкінці фінансового року, що зазвичай збігається з календарним роком. Термін подачі – до 31 березня наступного року.
Податкові звіти не складають компанії, які не мають VAT-номера і які не нараховували зарплату співробітникам за звітний період.
Стабільна економіка, високий рівень життя, прозора та проста податкова система, тотальна діджиталізація документообігу – аргументів на користь відкриття компанії в Естонії більш ніж достатньо. А підтримка фахівців 4B допоможе уникнути можливих помилок, затримок та інших несподіванок.
Залишити коментар
Сподобалася стаття? Будемо вдячні за коментарі та репости
Ваша адреса email не буде опублікована. Обов'язкові поля позначені *