fbpx

Торгові марки: Визначення, види, переваги та способи реєстрації

Час читання: 7 хвилин

Кожен день, коли йдете за покупками в магазини, під час відвідування кафе і ресторанів, Ви бачите ту чи іншу назву товару або закладу, але не завжди розумієте їх призначення, а також суть цих найменувань і для чого виробники намагаються зробити свій бізнес більш впізнаваним.

Всі компанії намагаються спрямувати частину своїх активів на розкрутку і рекламу свого іміджу, тобто бренду. І якщо Ви хочете підвищити впізнаваність свого бренду Вам в будь-якому випадку необхідно його юридично закріпити. Одним з таких інструментів є торгова марка.

Визначення та види торговельних марок

Згідно з законодавством різних країн, торгова марка має різні формулювання.

Знак для товарів і послуг, трейд марк (trade mark, trademark, trademark), трейд сайн, товарний знак – все це одне і теж.

Торгова марка – слово, слоган, символ, логотип або комбінація цих елементів, які позначають назву бренду Ваших товарів або послуг, що дозволяє відрізнити Вашу компанію від Ваших конкурентів і є одним з найважливіших елементів у розвитку Вашого бізнесу.

Основні види торговельних марок, їх відмінності

Згідно із законодавством про захист інтелектуальної власності, торгові марки можуть представлятися в різних варіаціях:

  • словесні;
  • графічні;
  • комбіновані;
  • об’ємні;
  • звукові;
  • торгова марка на запах.

Останні дві є екзотичними торговими марками та досить складні в отриманні захисту. Тому ми зупинимося на перших трьох стандартних.

Словесна торговельна марка:

Приклад словесної торгової марки

Такі торгові марки зазвичай реєструються в стандартному шрифті та складаються зі слів, цифр, позначень або комбінацій цих елементів.

Графічна торгова марка:

Приклад графічної торгової марки. Це завжди зображення без текстового зображення і такі ТМ більше люблять великі компанії.

Це зображення без текстового зображення. Такі логотипи зазвичай реєструють великі компанії, які хочуть мати ширший захист для свого бренду і використовують словесні торговельні марки в різних варіаціях.

Комбінована торгова марка:

Приклад комбінованої торгової марки – поєднання графічних елементів і тексту.

Така торговельна марка представлена ​​в комбінації словесної складової та графічним елементом.

Класифікація ТМ відповідно до Міжнародної Класифікації Товарів та Послуг (МКТП)

МКТП – Міжнародна класифікація Товарів і Послуг була розроблена в 1935 році, і прийнята Ніцькою угодою в 1957 році, тому іноді називається також Ніццькою класифікацією.

МКТП використовуються для розподілу товарів, які підприємець продає під торговою маркою на класи.

Патентні відомства кожної країни, яка є учасником угоди та підписала її, повинні використовувати цю класифікацію як основу, навіть якщо внутрішнім законодавством або правилами дозволено змінювати формулювання товару, наприклад, як в США.

Всього передбачено 45 класів, 34 з них для товарів і 11 для послуг.

В цілому кожен клас має суворе формулювання і список товарів, які туди входять. Наприклад, всі види спортивного спорядження включені у 28 клас, в тому числі і наколінники, але медичні наколінники входять в 10 клас.

Тому, дуже важливо визначити призначення товарів, які Ви збираєтеся продавати. Якщо Ви зіткнетеся з труднощами на цьому етапі, раджу звернутися до юристів, які допоможуть Вам з цим питанням і зроблять якісний аналіз.

Що не можна зареєструвати як торгову марку?

Головна вимога законодавства про інтелектуальну власність, щоб знак був відмітним.

Знак є відмінним, якщо значення слів, які використовуються в марці, не описує товари або послуги, представлені в списку. Чим більше торгова марка є відмінною, тим на більший захист вона може розраховувати.

Якщо значення слів, які використовуються в назві бренду, описують особливості, якість, інгредієнт продуктів або послуг, то використання цих слів в якості торгової марки просто неможливо.

Найвищий рівень захисту мають:

  • вигадані торгові марки (fanciful);
  • довільні (arbitrary);
  • навідні або ті які натякають (suggestive).

Описові торгові марки (descriptive) і загальні (generic) – зареєструвати дуже складно або взагалі неможливо.

Приклади торгових марок в залежності від рівня захисту. Вгорі ті, які зареєструвати простіше, внизу описові та загальні – захистити які дуже складно.

Підстава для відмови в реєстрації ТМ (тотожність і схожість знаків)

Пошук є неодмінною частиною реєстрації торгових марок. Уявимо ситуацію, коли Ви не реєструєте торговельну марку з моменту створення бренду і початку продажів.

Продаєте Ви вже рік, а потім наважуєтеся все-таки зареєструвати ТМ. В результаті пошуку, зробленого юристом, Ви дізнаєтеся, що ця торгова марка давно зайнята. Це добре, що Ви все-таки провели пошук, адже Ви просто б (без пошуку) витратили кошти, які сплатили б юристу за подачу заявки, а також збори.

Також бувають ситуації, що Ви подали заявку на реєстрацію, а Вам прийшла відмова на підставі схожості з іншою, раніше зареєстрованою ТМ.

Розповімо докладніше про ці причини.

Знаки можуть бути «подібними до ступеня змішання», якщо вони:

  • (i) звучать однаково в розмові;
  • (ii) зовні схожі;
  • (iii) мають те ж значення (в перекладі); або
  • (iv) створюють таке ж загальне комерційне враження.

Уявімо ситуацію, що Ви вирішили подати на реєстрацію торгову марку “Crazy Dogs” для електричних нашийників. Зазначені нижче торговельні марки, якщо вони були подані раніше, можуть становити небезпеку.

CR8Z DocsХоч і виглядають знак по-іншому, але фонетика слів є ідентичною
Це знак логотипу, і хоча літери написані незвичайним (іншим) шрифтом, слова, вид і звук такі ж
PERRO LOCOПереклад з іспанської на англійську Crazy Dogs
CRAZY PUPPYPuppy перекладається як щеня
CRAZY DOGS BARKДодаткове слово Bark (нашийник), що є описовим і не додає відмінної особливості до зазначеного знаку

Також можуть бути інші причини для відмови, які є не менш рідкісними:

  1. Описовість.
  2. Не правильно подано підтвердження використання.
  3. Знак є загальновідомим прізвищем.
  4. Об’ємна торгова марка.

Далі поговоримо про переваги реєстрації ТМ, але почнемо з відповіді на питання: “чому деякі власники ТМ не поспішають їх реєструвати?”.

Найпоширеніші причини небажання реєструвати свою ТМ – терміни та додаткові витрати. Але частіше – це лише відмовки, за якими криється нерозуміння тих переваг, які дає реєстрація ТМ.

Головні причини небажання реєструвати свої ТМ

Більшість підприємців, коли чують про деякі нюанси реєстрації торгової марки, замислюються про те, щоб відкласти процедуру на безвік.

Зараз від реєстрації ТМ підприємців, найчастіше, відлякують значні збори.

Наприклад, в Україні, минулого року, збори за реєстрацію збільшили до 4-х разів. У США вартість досягає 275$ за один клас. Для підприємців, які тільки-тільки виходять на закордонні ринки, безсумнівно це є великою сумою.

Другий фактор небажання – тривалість реєстрації. В Україні це 2 роки, з можливістю звичайно прискорення, але знову ж таки, за додаткову вартість, яка складає близько 9000 гривень. У Канаді теж 2 роки, але вже без можливості прискорення, в той час, як в США термін реєстрації займає лише 9 місяців.

Якщо підприємець зацікавився Європою, то тут його чекає приємний сюрприз, оскільки реєстрація тут відбувається набагато швидше ніж в інших країнах – в Англії, наприклад, до 4 місяців.

Ну і не менш важлива проблема – це незнання підприємцем, що ж далі робити з зареєстрованою торговою маркою і які бонуси може принести правовласнику реєстрація.

Коли реєстрація торгової марки обов’язкова

Реєстрація торгової марки є неодмінною умовою, якщо Ви є виробником свого товару і збираєтеся розвивати свій бізнес на довгі роки.

Також, можуть бути ситуації, коли Ви не збираєтеся вести бізнес з цим брендом, Ви просто будете надавати ліцензію.

У ситуаціях, коли виникають суперечки у зв’язку з незаконним використанням торговельних марок, завдяки реєстрації, Ви можете отримати матеріальні відшкодування від завданих збитків.

Ще один момент: щоб отримати домен в зоні «UA» необхідно мати зареєстровану торгову марку і в цій ситуації без реєстрації ТМ Вам вже ніяк не обійтися.

Переваги реєстрації торгової марки

  1. Виключне право використання. Слово, словосполучення, логотип – після реєстрації, ніхто не зможе використовувати та продавати товари в Вашій ніші, використавши вищевказані елементи.
  2. Рекламну кампанію розвивати набагато легше завдяки торговій марці, дешевше та ефективніше.
  3. Завдяки торговій марці, Ви значно підвищуєте активи Вашої компанії, а також вартість.
  4. Використання знака ® дає розуміння, що знак зареєстрований і має презумпцію захисту на території країни, де він має сертифікат.

Правова охорона торговельної марки, в тому числі територіальна

Торгова марка, як і патенти, має локальну силу і захист, тільки в тій країні, де отримана реєстрація.

Тому щоб отримати охорону знаку в тій країні, де Ви ведете бізнес-діяльність під цим брендом (наприклад, США), Вам необхідно його зареєструвати саме в цій країні.

У Вас є можливість зареєструвати ТМ декількома способами:

  1. Безпосередньо подати заявку на реєстрацію в Патентне відомство тієї країни, де Ви хочете отримати захист.
  2. Скористатися Мадридською системою (відповідно до Мадридської угоди).

Мадридська угода дозволяє подати заявку в будь-яку країну-учасницю угоди, і отримати там захист, через базову реєстрацію торгової марки в тій країні, де Ви є резидентом. Наприклад, Ви громадянин України та отримали реєстрацію знака в Україні. Подаючи міжнародну заявку в одну або кілька зі 122 країн через Україну, Ви зможете скористатися декількома перевагами:

  1. Один збір за кілька країн.
  2. Не платите патентному повіреному в кожній країні.
  3. Охорона ідентична, як і у випадку коли Ви подаєтеся за національною процедурою безпосередньо.

Чи можна передати права на ТМ? Так, звичайно, зараз розповімо як.

При продажу домену “.ua” вам спочатку необхідно переоформити права власності на вашу торгову марку. Зробити це можна за допомогою ліцензійного договору.

Передача майнових прав на ТМ

Ліцензійний договір – угода, при якій власник торгової марки – ліцензіар, видає ліцензіату ліцензію (дозвіл) на комерційне використання торгової марки.

Ліцензії, які надаються договорами, можуть бути:

  1. Винятковими – коли правовласник, більше не має право використовувати торговельну марку на період дії договору.
  2. Невиключними – правовласник зберігає можливість самому продовжити використовувати торгову марку і дозволяти іншим, крім початкового ліцензіата.
  3. Субліцензії – ліцензіат з дозволу ліцензіара, від свого імені дає можливість ще одному суб’єкту використовувати торгову марку крім нього самого.

У договорі обов’язково повинні бути наступні умови:

  • предмет – торгова марка і в додатку свідоцтво про реєстрацію;
  • як буде використовуватися торгова марка;
  • сума виплати роялті – періодичні платежі за використання ТМ;
  • територія дії.

Також в договорі необхідна вказівка на те, як часто і яким шляхом будуть проводитися перевірки якості продукції або надання послуг.

Продаж домену .UA

Що ж стосується продажу домену, то тут варто враховувати одну специфіку: домен UA безпосередньо залежить і має зв’язок з торговою маркою, адже як було сказано раніше, без торгової марки, неможливо зареєструвати домен такого рівня.

Тому перш ніж продати домен, Вам необхідно повністю переоформити права власності на Ваш бренд. Зробити це можна через договір про передачу прав на торговельну марку. Або знову ж таки, укласти ліцензійний договір на передачу прав використання як і торгової марки, так і домену.

Як правильно зареєструвати ТМ?

На закінчення пройдемося по етапах реєстрації торгових марок.

Реєстрація торгової марки може відрізнятися для кожної юрисдикції. Але в цілому вона завжди складається з таких етапів:

  1. Ухвалення заявки.
  2. Формальна експертиза (перевіряється на правильність оформлення заявки, список товарів, логотип, інформація про власника, довіреність).
  3. Кваліфікаційна експертиза (ретельна перевірка на схожість з іншими знаками та наявність інших причин для можливої ​​відмови в реєстрації).
  4. Публікація (етап для заперечень з боку третіх осіб, проти Вашої реєстрації).
  5. Власне видача сертифіката.

Хочете захистити свою торгову марку та убезпечити свій бізнес? Переходьте за посиланням >>, заповнюйте форму і ми надамо вам пораду з актуальних термінів, цін і умов реєстрації ТМ в юрисдикції, яка Вас цікавить.

корисні матеріали в нашому блозі

Як зареєструвати патент на винахід у Китаї

У Китайській Народній Республіці (КНР) підбили «патентні» підсумки 2023 року, згідно з якими кількість виданих охоронних документів на винаходи в країні збільшилася на 15,4%. Таким чином, під кінець 2023-го в Китаї налічувалося 4991 млн чинних охоронних документів. Інтерес до отримання патенту на винахід у КНР зберігається як у жителів країни, так і серед іноземних громадян. […]

читати далі
Related на Amazon. Розблокування пов’язаних Seller Account

На Amazon налічується понад 310 мільйонів активних облікових записів. Це не дивно з огляду на те, які широкі можливості платформа надає для ритейлерів по всьому світу. Крім того, безліч продавців об’єднують свої зусилля для спільного просування товарів на платформі, і при цій кооперації створюють усередині даних тригери для зв’язування своїх акаунтів. Хоча самі собою тригери […]

читати далі
Що таке DBA в LLC? Коли та як додати у власну компанію?

Що означає DBA? Під поняттям Doing Business As (DBA) мається на увазі будь-яке найменування компанії, яке відрізняється від її юридично зареєстрованої назви. Воно часто використовується підприємцями, які ведуть діяльність у кількох напрямках, але бажають обмежитися реєстрацією однієї Limited liability company (LLC).  У цьому матеріалі ми порівняємо переваги та недоліки відкриття окремої компанії та додавання імені […]

читати далі