Податок на Amazon (GAFA) в Україні

Час читання: 4 ХВИЛИНИ

Глобальні IT-корпорації за рахунок іноземних користувачів отримують надприбутки. Громадянин Італії оформляє платну підписку на Youtube Premium, французький бізнесмен замовляє рекламу в Google Ads, а український селлер оплачує обліковий запис продавця на Amazon. Всі ці платежі зливаються у величезні фінансові потоки, які йшли б у країну реєстрації бізнесу безслідно, якби не податок на Amazon, Facebook та інших бізнес-гігантів. Він повертає частину коштів до держбюджету.

Податок на Google, податок на Amazon, GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon), Digital Tax — все це назви одного податку. Що це за збір, коли і скільки платити українцям і як він змінить торгівлю на Амазоні — читайте далі.

ЩО ТАКЕ ПОДАТОК НА AMAZON?

Проте податок торкнувся не лише Амазону — державні бюджети поповнюють усі нерезиденти сфери: Youtube, Booking, Netflix, Adobe, Disney, Apple, Ebay, Aliexpress , та багато інших. Процес стягування ставки з таких компаній отримав назву “податок на Google”.

Обов’язкових підстав для сплати податку всього 3:

  • компанія не є резидентом країни;
  • компанія надає електронні послуги;
  • сума за надані послуги перевищує 1 млн. грн.

Що це означає на практиці? Організація-нерезидент — це бізнес, який не має постійних представництв у зазначеній державі. Наприклад, Амазон не має українського офісу, відповідно для України ця компанія — нерезидент. 

Електронні послуги — це спектр послуг, пов’язаних з наданням контенту: фото, аудіо, відео, електронні книги та журнали, навчальні програми, платний доступ до сервісів та додатків (підписки, преміум-акаунти — у тому числі на маркетплейсах), рекламні послуги, програмне забезпечення та онлайн-ігри. 

Оскільки Амазон бере оплату за обслуговування облікових записів продавців і надає можливість купити рекламу — вони підпадають під податок на Google і за категорією послуг.
В Україні ставка податку на Амазон складає 20% ПДВ. Він стягуватиметься у разі, якщо сума наданих послуг іноземної компанії перевищить 1 млн. грн. на рік (відповідно до закону України №4184 від 3.06.2021).

ЯКІ КРАЇНИ ПЛАТЯТЬ ПОДАТОК НА АМАЗОН ВЖЕ ЗАРАЗ?

Першими податок на Amazon стали збирати у Франції у 2019 році. Ставка 3% виплачувалася у разі річної вартості послуг понад 750 млн. євро у всьому світі, або 25 млн. євро у Франції. Цікаво, що Дональд Трамп, який теж претендував на податок з прибутку компаній-резидентів США незалежно від місця їх отримання, пригрозив запровадити 25%-ий податок на товари з Франції — автомобільну та авіаційну продукцію, вина та предмети розкоші).

Перерахуємо країни, які збирають податок на Амазон у вигляді ПДВ (VAT):

СтранаСтавка налогаСтранаСтавка налога
Франція20%Колумбія19%
Великобританія20%Мексика16%
Іспанія21%Багами12%
Італія22%Коста-Ріка13%
Австрія20%Еквадор12%
Словаччина20%Чилі19%
Польща23%Парагвай10%
Угорщина27%Аргентина21%
Україна20%Алжир9%
Албанія20%Єгипет14%
Німеччина19%ПАР15%
Норвегія25%Ангола14%
Греція24%Бахрейн5%
Білорусь20%Кенія16%
Португалія23%Нігерія7.5%
Бельгія21%Уганда18%
Ісландія24%Камерун19.5%
Румунія19%Саудівська Аравія15%
Хорватія25%ОАЕ5%
Сербія20%Туреччина18%
Кіпр19%Австралія10%
Латвія21%Японія10%
Болгарія20%Південна Корея10%
Ірландія23%Бангладеш15%
Чехія21%Тайвань5%
Литва21%Камбоджа10%
Словенія22%Нова Зеландія15%
Данія25%Таїланд7%
Люксембург17%Індія18%
Естонія20%Філіппіни12%
Мальта18%Узбекистан10%
Швеція25%Індонезія10%
Фінляндія24%Сінгапур7%
Молдова20%
Швейцарія7.7%
Нідерланди21%

Нерезиденти Канади також виплачують ПДВ / VAT, але розмір податку відрізняється у різних провінціях.

Крім ПДВ / VAT у низці країн є й інші digital-збори, які компанії виплачують зі свого доходу до віднімання VAT: податок на цифрові послуги DST (Франція, Іспанія, Туніс, Італія, Великобританія, Австрія, Польща, Туреччина, Кенія,  Сьєрра-Леоне, Аргентина та Канада) у розмірі від 2-х до 15%, цифровий податок Digital Tax у США (1-7%), податок на цифрову рекламу DAT в Угорщині (7.5%), та податок на репатріацію доходу (Словаччина, Туреччина , Пакистан, В’єтнам, Малайзія та Мексика).

Ось і виходить, що в Австрії, наприклад, Amazon змушені платити двічі: DST, а після ПДВ / VAT.

КОЛИ ПОДАТОК НА АМАЗОН ПЛАТИТИМУТЬ УКРАЇНЦІ?

В Україні першу спробу затвердити податок на електронні послуги було здійснено ще 2019 року. Тоді було розроблено проект закону про внесення змін до податкового кодексу України №2634. Однак він не давав точної відповіді на питання, хто саме сплачуватиме податок: іноземні компанії-постачальники електронних послуг, посередники або місцеві споживачі.

Нова редакція, прийнята влітку 2021 року – це доопрацьований проект 2019-го року. Зважаючи на істотні поліпшення, закон був прийнятий. Що змінилося:

  • Вид оподаткування – ПДВ (замість податку на рекламу 20%, який сплачували місцеві компанії разом із ПДВ).
  • Платники податку на електронні послуги – лише компанії-нерезиденти та посередники.
  • Штраф за несплату визначається розміром вартості наданих послуг (у старій редакції передбачалася санкція 8500 грн.).

На перший погляд, здається, що українцям взагалі не доведеться платити податок на Амазон. Навпаки: це компанія зобов’язана зареєструватися в Україні платником ПДВ до 1.01.2022, і відраховувати до бюджету країни законні 20% від доходу.

Однак практика показує, що податок на електронні послуги сплачує не постачальник (компанія-нерезидент), а споживач: 2020-го Google, Apple та Amazon підвищили вартість своїх послуг у відповідь на введення додаткових цифрових податків у Франції та Великій Британії.

За що українському споживачеві доведеться платити на 20% більше в Амазон:

  • Monthly subscription fees (щомісячна абонентська плата). Це тариф за обслуговування облікового запису продавця на Amazon.
  • Selling on Amazon fees. Це реферальні та заключні збори під час продажу товарів на маркетплейсах.
  • Advertising fees. Оплата за рекламу.

ЩО РОБИТИ ТИМ, ХТО ТОРГУЄ НА AMAZON ЯК ФІЗИЧНЕ ОСОБА?

Українці, які отримують електронні послуги через вітчизняних посередників, можуть бути спокійними за свої гаманці: для компаній у податковому навантаженні нічого не змінилося (20% ПДВ замість 20% податку на рекламу). Проте продавці на Amazon, які працюють як приватні особи, зазнають фінансових втрат.

Один із способів уникнути подорожчання Амазон (а також розширити лінійку товарів та отримати фінансування) – реєстрація компанії в США для торгівлі на Amazon.

Підвищення цін на послуги маркетплейсу загрожує лише українцям та громадянам інших країн із податком на Google. Зареєстрована в США компанія платить менше, оскільки Amazon є резидентом Сполучених Штатів.

Крім того, існує низка інших переваг реєстрації компанії в США:

  • Податок на прибуток замість податку на дохід. Як фізична особа, продавець зобов’язаний сплачувати податок з усього доходу, а компанія США платить податок з отриманого прибутку (дохід з відрахуванням всіх витрат підприємства). Маючи компанію, оподаткування не буде настільки високим, як у фізичної особи.
  • Лояльність. Адміністрація Amazon швидше реагує на запити власників компаній у США та більше їм довіряє. Фізичні особи часто стикаються з необхідністю повторної верифікації та вимогою додаткових документів.
  • Масштабування бізнесу. З відкриттям компанії в США нарощуйте обороти, знаходьте нові точки збуту, розвивайтеся та розширюйтесь – це новий рівень торгівлі.

Важливо: в Україні закон набув чинності 1 січня 2022 року. Тепер податок у 20% ПДВ підприємці сплачують на послуги Amazon:

  • Monthly subscription fees
  • Selling on Amazon fees
  • Advertising fees

РОЗРАХУНОК ВИТРАТ БІЗНЕСУ НА AMAZON ПРИ ОПЛАТІ 20% ПДВ

Розберемо на прикладі витрат нашого клієнта та отриманого ним інвойсу за послуги Amazon, за місяць.

Частина інвойсу за послуги Amazon за місяць

Як видно зі звіту – за місяць роботи клієнт переплачує на ПДВ – 3921,99$. За рік це близько 47 000$

Рішенням цієї ситуації стане реєстрація компанії в США.

Середні витрати обслуговування американської компанії на рік становлять від 4000$ до 6000$, що у рази менше витрат на оплату ПДВ з прикладу клієнта.

ВИСНОВОК

Якщо на прикладі ви впізнали себе, або цифри витрат на рекламу підказують, що час задуматися про компанію — запрошуємо на безкоштовну консультацію з юристом 4В, на якій ми визначимо:

  • виходячи з ваших витрат, чи є доцільною реєстрація компанії;
  • підберемо оптимальний штат чи іншу юрисдикцію;
  • прорахуємо  приблизні витрати на утримання компанії на рік.

корисні матеріали в нашому блозі

Офшори та їх актуальність у сучасному корпоративному світі

За консервативними оцінками, в офшорах заховано 12-15% світового ВВП, вважають у Boston Consulting Group. Чи можна собі уявити сучасний бізнес без використання офшорів? Звісно!  Не маємо жодного сумніву, що офшори й надалі будуть активним гравцем на полі бою міжнародного бізнесу, але правила гри змінюються. Підписання Україною конвенції MLI (яка дозволяє в деяких випадках уникнути подвійного […]

читати далі
Навіщо реєструвати нерезидентам авторські права у США?

Авторське право покликане захищати форму висловлювання твори і не поширюється на ідеї, теорії, принципи, методи, процедури, процеси, системи, способи, концепції, відкриття, навіть якщо вони виражені, описані, пояснені, проілюстровані у творі. Ідеї не підлягають захисту засобами інтелектуальної власності, а методи, процедури, процеси, системи, засоби охороняються як об’єкти промислової власності. Згідно з міжнародними нормами, авторське право виникає […]

читати далі
За який термін до реєстрації патента можна розкривати інформацію про винахід, продукт, послугу

Бізнес, що розвивається, на певному етапі перестає задовольнятися реєстрацією торгових марок, копірайтом або отриманням патентів на різні дизайни. Патенти на винаходи є потужним інструментом створення нових конкурентних переваг з низки причин: Однак, за очевидності переваг для бізнесу в отриманні патентів на винаходи, на рівні малих та середніх підприємств рішення подати патентну заявку, як правило, приходить […]

читати далі