Міфи про реформи електронної комерції в Англії і ЄС

1 липня 2021 року серед держав-членів Європейського союзу (ЄС) була введена одна з найвизначніших реформ по ПДВ для електронної комерції при продажах фізичним особам (B2C) за 30 років – введення систем OSS, IOSS і зміна зобов’язань маркетплейсів по виконанню податкових зобов’язань по VAT.
Раніше Великобританія вийшла зі складу ЄС і провела реформу електронної комерції незалежно від країн ЄС. Незважаючи на те, що вищевказані реформи і мають загальні риси, проте необхідно розглянути ці реформи окремо один від одного.
Хоча реформи покликані спростити оподаткування, як і у випадку з будь-якими іншими змінами, розуміння того, що вони означають, може виявитися складним завданням для керівників бізнесу та привести до помилкового трактування змін.
Міф перший: Мені більше не потрібен бухгалтер/Мені не потрібно подавати звіти по VAT. Amazon самостійно збирає і перераховує ПДВ по всіх країнах ЄС.
Давайте розберемося, в яких випадках маркетплейси (Amazon, Etsy, eBay та інші) виступають податковими агентами в Великобританії. Нагадаємо, що Великобританія – це більше не частина ЄС. У Великобританії реформа електронної комерції вступила в силу відразу після виходу Англії з ЄС (Brexit) з 01.01.2021. Реформа спрямована тільки на продаж В2С, отже, для продажів В2В змін не було, тому що податкові служби і так можуть проконтролювати бізнес, а не продажу фізичним особам.
В яких випадках збором і сплатою VAT UK буде займатися Амазон?
- Продаж товарів фізичним особам вартістю до 135 фунтів зі складів, які знаходяться за межами Англії, покупцям в Англії.
- Продаж товарів фізичним особам зі складів в Англії (в тому числі FBA) від компаній, які не мають постійного представництва в Англії.
Для більшої зручності розглянемо кілька прикладів.
Приклад 1.
Естонська компанія використовує FBA в Великобританії для продажу фізичним особам та бізнесу у Великобританії. На рахунок естонської компанії буде приходити сума від продажу товару В2С з вирахуванням VAT UK в розмірі 20%, тобто Амазон утримає 20% VAT UK і перерахує цю суму до податкової служби Великобританії.
Приклад 2.
Британська компанія використовує FBA в Великобританії для продажу фізичним особам та бізнесу у Великобританії. На рахунок британської компанії буде приходити повна сума від продажу товару В2С з VAT UK в розмірі 20%, тобто Амазон не виступатиме податковим агентом в цьому випадку.
В обох зазначених прикладах, незалежно від того чи буде Амазон виступати податковим агентом, продавець повинен буде подавати звітність, тому що зберігає товари на FBA (зберігання товарів = реєстрація VAT).
Зверніть увагу, що якщо директор компанії нерезидент Великобританії, то з першого продажу необхідно реєструвати VAT UK номер і подавати звітність по VAT UK.
За цим посиланням >> ви знайдете повне пояснення від Амазон про вплив реформи на продавців (для доступу потрібно вхід в Seller Central).

Важливо запам’ятати просту формулу: зберігаєте товари на складах FBA в одній з країн ЄС = повинні мати реєстрацію VAT в цій країні.
В яких випадках збором і сплатою VAT серед країн ЄС буде займатися Амазон?
З 1 липня 2021 року Amazon буде стягувати ПДВ з продажу товарів, доставлених клієнтам B2C в ЄС, замовлених через Amazon, якщо:
- Товари доставляються зі складів за межами ЄС безпосередньо покупцеві фізичній особі в ЄС (В2С) і їх вартість не перевищує 150 євро.
- Товари будь-якої вартості зі складів в ЄС, якщо компанія продавця зареєстрована не в ЄС.
Приклад 1.
Англійська компанія (зареєстрована за межами ЄС) продає товари покупцям в ЄС зі складу FBA в Німеччині. Тільки при продажах B2C Амазон виступатиме податковим агентом – збирати і перераховувати VAT в податкову службу країни призначення (країни ЄС, де знаходиться покупець).
При продажах В2В платити податок в податкову службу Німеччини буде зобов’язаний сам продавець. Оскільки продавець зберігає товари на FBA в Німеччині, то згідно із законодавством необхідно мати номер VAT DE і подавати звітність по VAT DE.
Маркетплейс виступає податковим агентом тільки зі збору та сплати VAT, а продавець – нерезидент ЄС зобов’язаний подавати звітність по VAT в країні, де зберігає свої товари.
Приклад 2.
Естонська компанія (зареєстрована в ЄС) продає товари покупцям в ЄС зі складу FBA в Німеччині. В даному випадку Амазон не виступатиме податковим агентом для компанії і продавця – продавець самостійно збирає і перераховує податок до податкової служби країни покупця, а також подає звітність по VAT в ЄС.
Детальну інформацію з цього питання шукайте за цим посиланням >>
Міф другий: Я можу скасувати реєстрації ПДВ, які є у моєї компанії, і використовувати OSS/IOSS.
Згідно із законодавством ЄС у сфері VAT, продавець зобов’язаний мати стільки реєстрацій VAT, скільки складів використовує (нагадаємо, що FBA – це використання складу).
Зберігання товарів в країні ЄС = Реєстрація VAT в країні зберігання.
Система OSS була впроваджена одночасно зі скасуванням порогів дистанційних продажів (більш відомі як ‘thresholds’) з 1 липня 2021 року.
Ця система дозволяє компаніям, які працюють в сфері електронної комерції, подавати єдину квартальну декларацію з VAT про всі продажі в країнах ЄС (до складу ЄС входять 27 країн!), і не реєструвати VAT у всіх країнах, де ведеться продаж (пороги дистанційних продажів були обнулені з 1 липня 2021 року). Отже, OSS є добровільною альтернативою реєстрації VAT у всіх країнах, де ведуться продажі в країнах ЄС.
Система OSS не може використовуватися для звітності по VAT UK, а також для звітності по VAT в ЄС в країнах зберігання товарів. Звітність по VAT в ЄС в країнах зберігання товарів подається окремо від звітності OSS.
Приклад.
Чеська компанія продає товари з використанням FBA-складів в Німеччині і Італії по всіх країнах ЄС. При досягненні порогу в 10 000 євро (мікро-поріг по VAT, до досягнення якого європейська компанія може звітувати по VAT в країні реєстрації компанії при продажах товарів в країни, де не зберігаються товари) у компанії буде вибір зареєструватися для VAT в країнах ЄС, куди доставляються товари зі складів в Німеччині і Італії, або зареєструвати OSS в Чехії.
При виборі другого варіанту, чеській компанії необхідно буде подавати періодичну звітність по VAT в Чехії, Німеччині, Італії та квартальний звіт OSS. Звітність по VAT в Німеччині і Італії буде призначена для відображення продажів покупцям в Німеччині і Італії, а через OSS надаватиметься інформація з продажу в інші країни ЄС і оплата VAT також буде проходити через OSS.
Можна зробити висновок, що продавці, які зберігають товари на складах в інших країнах ЄС (в тому числі FBA), не отримають вигоди від впровадження OSS. Вони повинні залишатися зареєстрованими для VAT в кожній країні, де зберігаються товари, і відповідно, виконувати податкові зобов’язання – збір і сплата податків, подача звітності.

Підприємці, що зберігають товари на складах FBA, не отримають вигоди від реєстрації OSS. Їм все одно потрібні реєстрації VAT, в країнах, де зберігається товар.
Міф третій: Моя компанія зареєстрована за межами ЄС і мені потрібно зареєструватися в OSS/я не можу зареєструватися в OSS.
Є три можливих схеми приєднання продавців до OSS в залежності від виду діяльності та країни реєстрації компанії:
- Union OSS
- Non-Union OSS
- Import OSS.
Різницю між існуючими схемами приєднання ми показали в таблиці нижче:
Non-Union OSS | |
---|---|
Учасники | Компанії, які зареєстровані не в ЄС |
Діяльність | Надання послуг фізичним особам |
Union OSS scheme | |
Учасники | Компанії, які зареєстровані не в ЄС Компанії, які зареєстровані в ЄС Маркетплейси |
Діяльність | Європейська компанія: дистанційний продаж товарів і послуг особам, які не обкладаються податком, в іншій країні ЄС. Не європейська компанія: продаж товарів тільки на відстані. Маркетплейси: дистанційний продаж товарів і продаж товарів на внутрішньому ринку. |
Import OSS scheme | |
Учасники | Будь-який бізнес |
Діяльність | Дистанційні продажі товарів, що імпортуються із-за меж ЄС, відправками вартістю менше 150 євро (для підприємств, що не входять в ЄС, потрібен посередник). Таким посередником може виступати Амазон, тоді в IOSS не потрібно реєструватися. |
Non-Union OSS: дозволяє підприємствам, що не входять в ЄС, реєструватися в одній країні і повідомляти про всі продажі тільки послуг (не товар!) приватним особам в одній декларації з ПДВ. Раніше ця схема застосовувалася тільки до електронних послуг, але тепер доступна для всіх послуг.
Union OSS: дозволяє підприємствам з ЄС і за межами ЄС повідомляти про свої продажі товарів зі своєї країни кінцевого покупця в інші країни ЄС в єдиній декларації з ПДВ.
Компанії, які зареєстровані в ЄС, можуть зареєструвати OSS в країні реєстрації компанії.
При досягненні порогу дистанційних продажів в країни ЄС в 10 000 EUR (без VAT) за рік, необхідно або реєструватися в OSS і стягувати ставку ПДВ за місцем знаходження Вашого покупця для всіх продажів в інші країни, або зареєструвати VAT номери у всіх країнах, де ведуться продажі.
Якщо поріг не буде досягнуто, то передбачається, що замість зазначеного вище буде надана можливість стягувати ПДВ в країні, де зареєстрована компанія і перераховувати його в місцеву податкову службу. Поріг в 10 000 євро можна застосувати для компаній з ЄС.
Компанії, які зареєстровані за межами ЄС можуть зареєструватися в країні, де мають реєстрацію VAT (зберігають товари). Для таких компаній доцільно реєструватися в OSS в разі, якщо товари продаються не тільки через маркетплейси, а й через власний веб-сайт (наприклад, Shopify), тому що при продажах через власний веб-сайт немає маркетплейса, який може виступати податковим агентом і всі зобов’язання по VAT покладені на продавця.
Import OSS: дозволяє звільнення від податку на імпорт для товарів, які продаються приватним особам в зарубіжних країнах ЄС, якщо вартість замовлення (відправка) дешевше 150 євро. Митне декларування також спрощується. Якщо вартість перевищує 150 євро, застосовуються звичайні правила (повна митна декларація і імпорт, оплачувані на кордоні).
Замість висновку
В рамках сьогоднішнього матеріалу ми розглянули тільки 3 найпоширеніших міфи з приводу ролі маркетплейсів в новій реформі ПДВ в сфері електронної комерції. Хоч ми і постаралися розібрати все детально і з прикладами, ми гарно розуміємо, що існує багато окремих випадків, які потрібно розглядати індивідуально.
Якщо Ви в тій чи іншій мірі відчуваєте складнощі в розумінні нових умов роботи з ПДВ в ЄС, при продажі товарів фізичним особам – заповнюйте форму під цим матеріалом і наші експерти вивчать Вашу ситуацію детально і запропонують план дій з адаптації Вашого бізнесу до нових європейських реалій e- commerce бізнесу.
Залишити коментар
Сподобалася стаття? Будемо вдячні за коментарі та репости
Ваша адреса email не буде опублікована. Обов'язкові поля позначені *