Стратегії управління правами Інтелектуальної власності

Час читання: 12 хвилин

Для багатьох бізнесів інтелектуальна власність (ІВ) – важлива частина їхніх бізнес-процесів та репутації, а в деяких компаній її вартість може навіть перевищувати вартість виробничих потужностей або бути основним джерелом доходу. У цій статті ми розглянемо як захистити такий цінний актив та отримати з нього максимальний прибуток.

Що таке інтелектуальна власність компанії?

WIPO – Всесвітня організація інтелектуальної власності – дає таке визначення ІВ: це результат творчого розуму, який використовується в комерційних цілях та знаходиться під захистом закону. Сама концепція ІВ покликана стимулювати інновації, творчість та економічне зростання, забезпечуючи правовий захист та винагороду за інтелектуальні результати.

Переваги володіння ІВ для компаній

Системний підхід до управління інтелектуальною власністю компанії дає дві ключові конкурентні переваги: комерційну вигоду та безпеку. Так, зареєстрована ІВ дозволяє:

  1. Отримувати конкурентні переваги, такі як інноваційність (у разі патентів), довіра споживачів (зареєстровані ТМ), унікальні методи роботи чи можливість швидше реагувати зміни ринку (комерційна таємниця).
  2. Отримувати пасивний дохід від ліцензування своїх технологій, роялті від авторських прав, продавати активи ІВ, які не можете з яких-небудь причин застосувати.
  3. Легше залучати інвестиції та нових партнерів.
  4. Мінімізувати ризики несвідомо порушити чужі права або стати жертвою недобросовісної конкуренції та, відповідно, уникнути збитків та витрат на дорогі суди.

Поняття інтелектуальної власності охоплює дуже широкий спектр видів результатів досліджень чи творчості, кожен із яких по-різному реєструється, дає різні права та можливості власнику.

Авторські та суміжні права

Авторські та суміжні права крім текстів, музики та зображень, скульптур також поширюється на кіно, комп’ютерні програми, бази даних, рекламу, карти, технічні креслення. Тобто в тій чи іншій формі з ними має справу будь-яка компанія. Наприклад, навіть опис товару та фото на лістингу Амазона знаходиться під захистом законів про авторські права.

Однією з особливостей авторських прав, яку важливо враховувати, є те, що воно захищає форму вираження, а не ідею. Тобто, наприклад, копіювання тексту повністю чи частково – протизаконно, але не вважається порушенням використання тієї ж ідеї, структури оповідання, техніки малюнку тощо.

Важливо! Авторські права, на відміну від інших прав на інтелектуальну власність, виникають автоматично, в момент створення та публікації, що зафіксовано Бернською конвенцією. Однак у багатьох країнах є механізми добровільної реєстрації авторських прав, що спрощує у майбутньому захист інтересів автора.

Авторські права можна розділити на дві великі категорії: немайнові та майнові права. До перших належать, насамперед, право визнаватися автором, і навіть опротестовувати внесення правок до твору, якщо можуть зашкодити репутації автора.

А нематеріальні права – це сукупність прав використовувати чи давати дозвіл третім особам використовувати об’єкт у комерційних цілях. Наприклад, це може бути дозвіл:

  • адаптувати та вносити зміни (наприклад, перетворювати роман на сценарій);
  • перекладати іншими мовами;
  • публічно виконувати (у вигляді вистави, концерту, виставки);
  • створювати та розповсюджувати копії (видання книги, диски з комп’ютерною програмою або музикою тощо).

І саме майнові авторські права можуть бути частиною портфеля інтелектуальної власності та активом компанії. Вони можуть бути основними активами, наприклад для кіностудій, видавництв, студій розробки, дизайнерських бюро і т. д..

А у разі продажу товарів через маркетплейси або власні сайти ви маєте право захищати як мінімум свої права на рекламні матеріали і вимагати від порушника видалити вкрадені фото, інфографіку або тексти. Можете скаржитися адміністрації маркетплейсів, адміністрації Google і навіть подавати до суду.

Патенти, корисні моделі, захист дизайну

У сфері технології та технічного прогресу права винахідників захищає патентне законодавство. В основному – на рівні кожної окремої країни, хоча існують міжнародні процедури для прискорення реєстрації та отримання захисту у багатьох країнах. Особливості одержання патентів ми детально розбирали у великому циклі матеріалів.

Існує хибна думка, що патент – це виключно щось про інноваційні відкриття на кшталт винаходу телефону взагалі, ну чи хоча б смартфона. Однак насправді більшість патентів видаються зовсім не на революційні прориви, а на вдосконалення вже існуючих технологій, якщо вони мають достатній рівень новизни. І це означає, більшість виробничих компаній можуть запатентувати власні розробки.

А ще можна запатентувати найнеймовірніші речі, якщо вони спали вам на думку. Як, наприклад, симбіоз душу та телефону, запатентований у 2008 році.

На відміну від авторських прав, виключне право розпоряджатися своїм винаходом інноватор отримує лише після процедури реєстрації і лише у країнах, де діє патент. Точка старту законодавчого захисту – подання заявки на реєстрацію.

З цього моменту та протягом певного періоду (зазвичай 20 років) на певній території власник патенту – єдиний, хто може давати дозвіл на виготовлення, ввезення, розповсюдження чи будь-які інші способи отримання вигоди від технології. Це критично важливо, якщо ви плануєте розширювати географію діяльності.

Так само працює і патентний захист корисних моделей і дизайнів, хоча у цій сфері відмінностей між законодавством різних країн набагато більше, ніж у захисті інновацій. Відрізняються і терміни, і процедура реєстрації та терміни захисту. Наприклад, ми вже розглядали цю різницю між Україною, ЄС та США у статті про реєстрацію патентів у Європі.

Торгові марки

Торгова марка – найцінніший репутаційний та комерційний актив компанії. Для деяких бізнесів її вартість може навіть наближатися до половини ринкової вартості компанії. Наприклад, у такого гіганта, як Кока Кола, загальна ринкова вартість становить 257,06 мільярда доларів, а вартість її брендів, включаючи Coca-Cola, Diet Coke та Coke Zero, становить 106,1 мільярда доларів США. Тобто практично 40% вартості компанії загалом!

У тій чи іншій формі ТМ захищають у всіх країнах і в нашому блозі ви знайдете докладні гайди з реєстрації в таких популярних для ведення бізнесу юрисдикціях як Польща, Німеччина, Гонконг, Канада, Китай тощо. На міжнародному рівні захист торгових марок регулюється Мадридським протоколом, що дозволяє спростити реєстрацію у багатьох країнах одночасно.

Своєчасна реєстрація цих прав допомагає захиститися від патентного тролінгу, від копіювання конкурентами та отримати додатковий захист на меркетплейсах. Наприклад, стати учасником програми Amazon Brand Registry.

Комерційна таємниця

Закони різних країн дещо відрізняються у критеріях визначення того, що може вважатися комерційною таємницею, але загалом, і в тому числі WIPO, виділяють чотири ключових критерія:

  1. Інформація, яку компанія хоче позначити як свою комерційну таємницю, має безпосередньо стосуватись сфери діяльності компанії.
  2. Ця інформація не повинна бути загальновідомою або легко доступною фахівцям, які зазвичай працюють з такими відомостями, у тому числі всередині компанії.
  3. Інформація повинна містити комерційну цінність прямо зараз чи в майбутньому.
  4. Компанія повинна вживати очевидних заходів щодо захисту конфіденційності цієї інформації.

Яким може бути такий захист на рівні компанії? Наприклад, в Україні це може бути внутрішнє розпорядження компанії, доведене під підпис співробітникам, про нерозголошення, відповідні пункти договору при роботі з підрядниками. Оскільки на рівні закону немає жодних прямих заборон для співробітників поширювати інформацію про компанію, то без відповідних превентивних заходів притягти несумлінну людину до відповідальності не вийде.

У комерційної таємниці як способу захисту ІВ є важливі переваги:

  • не потребує витрат на реєстрацію;
  • починає діяти миттєво;
  • може діяти необмежену кількість часу;
  • може захищати процес чи метод, а чи не продукт.

Коли варто скористатися саме методом комерційної таємниці, якщо є набагато надійніші способи захисту? Наприклад, у тих випадках, якщо будь-яке технологічне рішення є важливим для отримання прибутку, але при цьому не відповідає критеріям патентопридатності або не може вважатися промисловим зразком.

Що таке стратегія управління правами ІВ та її переваги для компанії

Стратегія управління інтелектуальною власністю – це план дій компанії щодо використання та захисту своїх нематеріальних активів, управління яким пов’язане з певними труднощами з низки причин.

По-перше, географія діяльності компанії та її плани на розширення. Це є критично важливим моментом при побудові стратегії, оскільки закони країн у цій сфері досить сильно відрізняються. Наприклад, у таких популярних країнах для ведення бізнесу як США та Китай щодо торгових марок діють діаметрально протилежні ключові принципи визначення права пріоритету на ТМ: у США пріоритет у того, хто перший розпочав комерційне використання, у Китаї – у того, хто перший подав документи на реєстрацію.

По-друге, термін реєстрації. У більшості випадків реєстрація прав займає мінімум півроку, хоча значно частіше від року до двох. На висококонкурентних ринках, де вашу розробку можуть легко скопіювати та втілити, це може призвести до провалу всього бізнес-плану.

По-третє, реєстрація прав та їх продовження пов’язані з досить відчутними витратами. Наприклад, у більшості країн вам доведеться додатково заплатити за кожен клас товарів для вашої торгової марки. І регулярно платити за продовження дії корисної моделі чи патенту.

Ну і, крім того, завжди є ризик несвідомо порушити чужі права та отримати дорогі судові позови. Патентні війни та патентний тролінг – виклик, з яким все частіше стикаються бізнеси останніми роками, про що ми писали раніше. Звести до мінімуму ймовірність виникнення подібних проблем якраз і покликана стратегія управління ІВ, адже вона містить:

  1. Ідентифікацію та оцінку існуючих активів та їх роль у діяльності компанії.
  2. Рекомендації щодо захисту прав: що, де і як зареєструвати, як організувати роботу з ІВ всередині компанії, з ким і як укладати договори про нерозголошення і т. д..
  3. Рекомендації, як отримати з існуючих активів максимальний зиск: продати патент, видати ліцензію, організувати спільне виробництво.
  4. Рекомендації щодо управління ризиками щодо порушень чужих прав на ІВ.
  5. Виявлення потенційних точок зростання через розвиток та інновації у сфері ІВ.

Тобто в тому чи іншому вигляді така стратегія потрібна будь-якому бізнесу. Однак є кілька ситуацій, коли вона критично необхідна для захисту пріоритетних активів або у разі серйозних змін діяльності. Наприклад, вона особливо актуальна:

  • Технологічним стартапам;
  • Виробничим компаніям з інноваційною компонентою;
  • Креативним студіям (архітектура, дизайн, фотографія, реклама тощо) та розробникам програмного забезпечення;
  • Компаніям, які ведуть активну рекламну діяльність із використанням авторських фото, відео, дизайнів тощо у рекламних матеріалах;
  • У разі поглинання, злиття, поділу компаній;
  • При виході біржу;
  • При запуску нових продуктів та виході на нові ринки.

Однак, як ми писали вище, навіть якщо компанія займається виключно продажем товарів через маркетплейси, їй може знадобитися захист своєї ІВ від зазіхань на кшталт крадіжки рекламних матеріалів. Так і гарантій того, що аккаунт на Амазоні не заблокують, якщо ви, наприклад, через незнання замовили партію товару, який є неліцензійною копією зареєстрованого дизайну.

Етапи розробки стратегії управління інтелектуальною власністю

Розробка подібної стратегії – тривалий та копіткий процес, який потребує скоординованої взаємодії між юристами та компанією-клієнтом, адже в основі стратегії завжди лежить глибинний аналіз поточної ситуації. Тому чим більше інформації зможе надати клієнт на початковому етапі аналізу, тим більш точною та повною вийде стратегія.

Аудит інтелектуальної власності та аналіз ризиків і можливостей

Розробка стратегії управління ІВ, як і будь-яка стратегія, завжди починається з всебічного аудиту ІВ компанії, зареєстрованої та незареєстрованої. Його завдання – виявити всі об’єкти ІВ, які є в компанії і визначити, чи приносять вони комерційну користь бізнесу і чи можна це розвинути або виявити моменти, в яких компанія сама порушує чиїсь права.

Аудит може бути повним і всебічним, і цільовим, під конкретний запит. У будь-якому випадку перед початком роботи потрібно визначити мету аналізу та зібрати інформацію про компанію:

  • перелік актуальних послуг та товарів;
  • плани на впровадження нових товарів та послуг;
  • план виходу нові ринки;
  • доступні фінансові та часові ресурси;
  • маркетинговий аналіз та оцінка конкурентного середовища;
  • існуючі контакти та договори, що стосуються ІВ.

На підставі цієї інформації складається перелік існуючих активів і починається їх перевірка за такими параметрами:

  1. Кому належить право на існуючі об’єкти? Можливо, чи має сенс викупити права на якийсь ключовий патент чи ТМ чи запросити ліцензію у правовласника?
  2. Що потребує реєстрації та наскільки цей процес виправданий? Наприклад, чи має технологія достатню для реєстрації патентопридатність або ТМ – комерційну цінність? Чи варто вкладатися в цей процес чи це будуть просто зайві витрати?
  3. Яке конкурентне середовище і чи є ризик, що конкуренти порушують існуючі у компанії права або можуть зареєструвати права першими?
  4. Як компанія захищає свою конфіденційну інформацію? Чи є процедури, які захищають комерційні таємниці, процес розробки, чи рівні обмеження доступу до певної інформації для співробітників тощо?
  5. Чи є об’єкти ІВ, які використовуються недостатньо і не приносять прибутку та як його можна отримати?

Наступний крок після аудиту ІВ – SWOT аналіз, який визначає ключові сильні сторони компанії, з яких можна отримати вигоду, вразливі місця, які потребують захисту, а також перелік актуальних можливостей, які можуть зміцнити позиції компанії на ринку, та ризиків, що можуть її послабити.

Наприклад, компанія має чудову інноваційну, але не запатентовану розробку, але при цьому слабкі позиції на ринку, де вже є конкурент із міцною репутацією, технології якого сильно поступаються в ефективності. Аналіз допоможе визначитись, який варіант дій буде ефективним. Запатентувати свою ідею, а згодом запропонувати конкуренту ліцензію? Почати вкладатися в просування компанії, поки патент на реєстрації, щоб пізніше захопити ринок? Продати технологію повністю та зосередитися на чомусь іншому?

Розробка стратегії управління ІВ

Після того, як проведено SWOT-аналіз, що дозволяє виявити як потенційні можливості для розвитку, так і ризики, розпочинається безпосередньо робота над стратегією. І починається вона зазвичай саме з розробки плану управління ризиками. Залежно від планів бізнесу та ситуації над ринком вони оцінюються за рівнем ймовірності (що станеться практично гарантовано, що – можливо, а що малоймовірно) і з оцінці можливих збитків для підприємства. І відповідно розробляються варіанти дій, які допоможуть цих ризиків уникнути.

Наступний крок – прийняття рішень лише на рівні управління правами.

Рівень управлінняПриклади
ЗахиснийЗахист прав третіх осіб. Наприклад, вказівка авторства в рекламних матеріалах, якщо їх створюють фрілансери або підрядники, купівля ліцензій на ПЗ або технології.Створення всередині компанії документів та процедур для захисту ІВ. Наприклад, розробка шаблону договору NDA, укладання чи зміна партнерського договору з урахуванням захисту ІВ.Визначення процедур для моніторингу конкурентного середовища, щоб притягати до відповідальності тих, хто порушує ваші права.
Контроль видатківПланування витрат за право використовувати певні технології, дизайни, авторські матеріали. У яких випадках вигідніше купити право використання, а яких – постаратися викупити права повністю.Визначення з механізмами та порядком реєстрації прав. Наприклад, у яких випадках вигідніше реєструвати у кожній країні по черзі, а коли краще скористатися процедурами Мадридського протоколу чи Гаазької системи.
РепутаційнийВиявлення тих об’єктів ІВ, які можна використовувати у маркетингових цілях для формування репутації серед клієнтів.Бібліотека прав ІВ – цінний актив, який допомагає залучати інвестиції.
Центр доходівВизначення можливостей та необхідних дій для отримання прибутку із не пріоритетних активів. Наприклад, продаж авторських прав або створення процедури ліцензування для технології, яка не використовується або на ринку є попит, який компанія не може задовольнити самостійно.
Планування виходу на ринокПатентний пошук. Оскільки критерії патентопридатності в різних країнах відрізняються, то є ризик отримати відмову в реєстрації, наприклад українського патенту в США. У таких випадках попередній патентний пошук допомагає вибрати альтернативний варіант захисту прав.Пошук ТМ при виході на нові ринки. Оскільки захист прав на ІВ суворо прив’язаний до географії, а у випадку з ТМ діють також правила схожості всередині товарної категорії та “правило однієї полиці”, то, щоб уникнути відмови у реєстрації, бажано пошук провести до подання документів.
Довготермінове плануванняВизначення плану на реєстрацію ІС залежно від пріоритетів та тривалості процедури на цільових ринках. Наприклад, при обмежених ресурсах можливо краще зареєструвати ТМ спочатку в Китаї, якщо ви виробляєте там продукцію, а потім уже на ринку США, де ви її продаєте. Або скористатися міжнародними процедурами, які дадуть вам більш ранню дату пріоритету під час реєстрації.

І останній крок – систематизація всієї зібраної інформації та розроблених приватних рішень у єдину дорожню карту проекту (roadmap) з визначенням пріоритетів, переліку конкретних задач, термінів та, у разі потреби, альтернативних кроків для вирішення поставлених завдань.На виході клієнт компанії 4В отримує детальну дорожню карту управління своїми активами з урахуванням її планів, пріоритетів та доступних ресурсів, що дозволить витягти з інтелектуальної власності компанії максимальну вигоду.

корисні матеріали в нашому блозі

Як зареєструвати патент на винахід у Китаї

У Китайській Народній Республіці (КНР) підбили «патентні» підсумки 2023 року, згідно з якими кількіст2ь виданих охоронних документів на винаходи в країні збільшилася на 15,4%. Таким чином, під кінець 2023-го в Китаї налічувалося 4991 млн чинних охоронних документів. Інтерес до отримання патенту на винахід у КНР зберігається як у жителів країни, так і серед іноземних громадян. […]

читати далі
Related на Amazon. Розблокування пов’язаних Seller Account

На Amazon налічується понад 310 мільйонів активних облікових записів. Це не дивно з огляду на те, які широкі можливості платформа надає для ритейлерів по всьому світу. Крім того, безліч продавців об’єднують свої зусилля для спільного просування товарів на платформі, і при цій кооперації створюють усередині даних тригери для зв’язування своїх акаунтів. Хоча самі собою тригери […]

читати далі
Що таке DBA в LLC? Коли та як додати у власну компанію?

Що означає DBA? Під поняттям Doing Business As (DBA) мається на увазі будь-яке найменування компанії, яке відрізняється від її юридично зареєстрованої назви. Воно часто використовується підприємцями, які ведуть діяльність у кількох напрямках, але бажають обмежитися реєстрацією однієї Limited liability company (LLC).  У цьому матеріалі ми порівняємо переваги та недоліки відкриття окремої компанії та додавання імені […]

читати далі