Подання скарги за DMCA в E-commerce - захист авторського права | 4B.ua

Подання скарги за DMCA – спосіб захисту авторського права

Час читання: 12 хвилин

Відповідно до ст. 9 Закону України Про авторське право та суміжні права, Авторське право (АП) на твір виникає в результаті факту його створення і не є обов’язковим для реєстрації. Проте, якщо ви виявите, що стороння особа використовує ваші матеріали у власних цілях, попередньо не отримавши на це дозволу, ви зможете підтвердити перед судом своє АП на продукт, продемонструвавши свідоцтво про реєстрацію. Також реєстрація авторського права має додаткові переваги:

  • Створює факт розкриття твору публіці конкретним автором чи правовласником.
  • Збільшує зростання успішних судових позовів щодо АП.
  • Забезпечує попередню умову для подання позову до суду та внесення до митного реєстру.
  • Ідентифікує власника АП для початку переговорів щодо ліцензування або передачі прав.
  • Має вищу ймовірність успішної реєстрації порівняно з торговою маркою або патентом.
  • Забезпечує швидке розв’язання спірних питань на маркетплейсах.

Активна цифровізація багатьох бізнес-індустрій, зокрема розвиток електронної комерції, призводить до потреби захисту авторів інтелектуальних цифрових продуктів в інтернет-просторі. Так в США в 1998 році було прийнято Закон про авторське право у цифрову епоху, чи DMCA.

Докладніше про те, що таке DMCA, як він допомагає в галузі електронної комерції, у яких випадках і як правильно подавати скарги та контрскарги DMCA, читайте у статті від експертів 4В.

Що є порушенням авторського права: випадки подання скарги

Авторське право – це законне право, яке надається власнику інтелектуальної власності (ІВ), а його порушення включає:

  • несанкціоноване використання правовласником матеріалів та/або продуктів, що захищені АП;
  • розповсюдження/копіювання ІВ, наприклад, статей, книг, відео, цифрових зображень з порушенням умов договору про використання, укладеного з автором.

У галузі електронної комерції найбільш поширені такі випадки для подачі скарги про порушення DMCA:

  • копіювання описів, фото та/або зображень продуктів на лістингах;
  • копіювання відеоматеріалів на лістингах;
  • використання фото та/або зображень та їх частин як фон на лістингах;
  • застосування фото та/або зображень для просування продуктів, які розміщені у «вільному доступі»;
  • копіювання сторонніх мануалів, інструкцій та/або їх частин до продуктів.

Таким чином, виявивши використання ваших авторських матеріалів у лістингу конкурентів, ви можете звернутися до служби підтримки торгової платформи із запитом на видалення або блокування облікового запису недобросовісного продавця.

Далі ми розглянемо закон DMCA і як його використовувати для захисту вашої інтелектуальної власності в галузі електронної комерції.

DMCA: що це і як застосовується в електронній комерції?

DMCA (Digital Millennium Copyright Act) – це закон США про авторське право у цифрову епоху, що забезпечує дотримання АП, передбачає покарання за несанкціоноване копіювання та розповсюдження чужої інтелектуальної власності.

Зверніть увагу. Digital Millennium Copyright Act забезпечує можливість видалити будь-який матеріал з Інтернету, якщо він порушує авторське право без подання позову від автора до суду.

DMCA поширюється лише у юрисдикції США. При цьому будь-які торгові інтернет-майданчики та сайти, що мають штаб-квартиру на території Штатів, підпадають під дію Закону про авторське право у цифрову епоху. Таким чином їх продавці можуть скористатися DMCA для захисту своїх авторських прав.

Цікавий факт. Штаб-квартири Amazon, Etsy та eBay знаходяться в США, тому зобов’язані керуватися DMCA при вирішенні спорів щодо авторських прав, незалежно від розташування та проживання заявника.

Щоб прибрати з мережі піратську копію вашого інтелектуального продукту, вам необхідно подати DMCA скаргу. Розглянемо основну інформацію про неї на прикладі чотирьох країн:

СШАУкраїнаІспаніяКитай
Де подається DMCA скаргаНа сайті через представника чи прямоНа сайті через представника для юридичних осібДо спеціальної організації Seccion SegundaНа сайті через представника чи прямо
На що поширюється DMCA скаргаУсі об’єкти АПУсі об’єкти АПУсі об’єкти ІВУсі об’єкти ІВ
Який результат отримання DMCA скаргиЗаборона доступу або видалення матеріалівЗаборона доступуЗаборона доступу або видалення матеріалівВидалення, блокування, призупинення транзакції та послуги, відшкодування збитків
Що робити у разі отримання скарги DMCAРозблокування контрскаргоюАвторозблокуванняЗаходи щодо рішення Seccion SegundaАвторозблокування

Зверніть увагу. Процес подання скарги або контрскарги може відрізнятися залежно від інтернет-ресурсу, розташування конфліктних сторін та предмета спору.

Структура скарги щодо DMCA

Щоб подати скаргу DMCA, вам необхідно слідувати загальній структурі, яка подається в Законі. Розглянемо обов’язкову інформацію, яку потрібно вказувати під час складання скарги:

  1. Контактні дані. Вкажіть номер телефону, e-mail та адресу проживання, щоб служба підтримки торгової платформи могла зв’язатися з вами.
  2. Дані про продукт, який порушує АП. Необхідно описати об’єкт, що став причиною звернення, та прикріпити на нього посилання.
  3. Заява про порушення. У ньому потрібно вказати, що ви як сторона, яка подає скаргу, сумлінно вважаєте, що використання продукту вашої ІВ у тому вигляді й в той спосіб, яким його використовує інша особа, не є законним і не дозволено правовласником або його представником.
  4. Заява про правдивість інформації. Тут необхідно зазначити, що інформація у повідомленні правдива і ви як сторона, яка подає скаргу, під страхом покарання за помилкові свідчення підтверджуєте, що уповноважені діяти від імені власника, чиї авторські права, ймовірно, були порушені.
  5. Посилання на матеріал. Додайте посилання на захищений АП об’єкт, який було незаконно скопійовано.
  6. Підпис заявника. Наприкінці обов’язково ставиться фізичний чи електронний підпис власника АП або його уповноваженої особи, яка подає заяву.

Зверніть увагу. Форма подання скарги не має чітко прописаної структури та, залежно від інтернет-ресурсу, може дещо відрізнятися. Але вона має відповідати загальним критеріям, прописаним у Законі, та містити ключову інформацію, описану вище.

За умови правильного заповнення форми вашу скаргу буде прийнято на розгляд представником платформи. При наданні правдивої інформації та підтвердженні факту порушення ваших АП суперечка, швидше за все, вирішиться на вашу користь.

Важливо розуміти, що задоволення вашої скарги та блокування підробленого контенту не завжди є остаточною перемогою, адже опонент може подати контрскаргу.

Структура контрскарги за DMCA

З одного боку, контрскарга тягне за собою додаткове витрачання часу та сил на відстоювання ваших авторських прав, а з іншого – допомагає захиститися у разі, коли на вас подали скаргу незаслужено. Тому, щоб уникнути складнощів, варто вивчити загальну структуру подання контрскарги.

Зустрічна скарга DMCA має певну форму і має містити такі дані:

  • Фізичний або електронний підпис особи, на яку надійшла скарга.
  • Контактні дані. Вкажіть свій номер телефону, e-mail та адресу проживання, щоб представник інтернет-ресурсу міг з вами зв’язатися.
  • Ідентифікація віддаленого/заблокованого матеріалу. Прикріпіть посилання (місце), де знаходився контент, перш ніж був заблокований/видалений маркетплейсом.
  • Заява. Вкажіть, що ви під страхом покарання за лжесвідчення сумлінно вважаєте, що матеріал було видалено або виключено внаслідок помилки чи неправильної ідентифікації матеріалу.
  • Заява про згоду. Додайте заяву, що ви погоджуєтесь на юрисдикцію Федерального окружного суду або іншого судового округу, в якому може перебувати постачальник послуг.

Зверніть увагу. Процедура подання та заповнення контрскарги також залежатиме від вимог конкретного торгового інтернет-майданчика.

Щоб дізнатися більше про особливості подання скарги та контрскарги DMCA, розглянемо процедури, встановлені на таких маркетплейсах, як Amazon та Etsy.

Як подати скаргу DMCA на Amazon

Для подання скарги DMCA на платформі Amazon вам необхідно:

  • зібрати інформацію, яку ми описали у розділі «Структура скарги щодо DMCA»;
  • заповнити форму на офіційному сайті маркетплейса;
  • надіслати письмову заяву представнику Amazon з авторських прав (як альтернативний варіант).

Знайти адресу агента торгового майданчика по АП ви можете в окремому розділі на сайті Amazon.com або скористатися електронною поштою:copyright@amazon.com.

Приклад із практики 4В. До нас звернувся клієнт із проханням допомогти розв’язати питання про порушення авторських прав на копіювання та використання зображень його продуктів на лістингу Amazon. Клієнт реалізовував товари власного виробництва. Він самостійно створював контент (зображення продукції, фото та відеоматеріали) у власній студії. Причиною звернення було несанкціоноване використання фотографій, створених клієнтом, іншими продавцями для продажу підроблених товарів (копій продукту нашого клієнта) на маркетплейсах Amazon і Etsy.

Проблемою стало те, що клієнт раніше зареєстрував свої фотографії на одному з недержавних сайтів, де згадувалася абревіатура DMCA.

Важливо. Реєстрація авторського права має здійснюватися лише у державних органах та у порядку, встановленому законом. Свідоцтво про реєстрацію, отримане на сайті, подібне до того, до якого звернувся наш клієнт, не може бути використане під час звернення до суду, внесення до митного реєстру або як доказ АП на маркетплейсах.

Перший крок у боротьбі з несумлінною конкуренцією наш клієнт зробив сам – він направив скарги DMCA на маркетплейси з дотриманням усіх вимог щодо заповнення та процедури подання скарг. Такі заяви дозволяють провайдерам (у нашому випадку – Amazon та Etsy) видаляти чи блокувати спірний контент.

Через місяць наш клієнт отримав листа від свого опонента з проханням відкликати скаргу. Клієнт відмовив та не надав опонентові дозвіл на використання своєї інтелектуальної власності. Ще через чотири місяці наш клієнт отримав контрскаргу від того ж несумлінного конкурента, що дозволяє маркетплейсу автоматично розблокувати спірний контент.

Зверніть увагу. Контрскарга може подаватися у будь-який час, після того, як було заблоковано спірний матеріал, а його безпосереднє розблокування відбувається протягом 14 днів.

Команда юристів 4В допомогла клієнту здійснити ключові етапи роботи для розв’язання проблеми:

  • подання заявки на реєстрацію авторських прав клієнта;
  • складання позову та подальше його подання до Ради з розгляду претензій з авторських прав – Copyright Claims Board (ССВ);
  • посилання підтвердження до відповідальної особи маркетплейсу за позовом, поданим до ССВ.

У результаті нам вдалося довести авторське право клієнта на спірний контент, а маркетплейс повторно заблокували несумлінного конкурента.

Як бачимо, DMCA працює як захист від копіювання та використання продуктів вашої інтелектуальної праці на просторах Інтернету. Тому вкрай важливо розуміти процедуру подання скарги як підприємцям, так й авторам різного контенту. Експерти 4В готові надати вам допомогу у захисті ваших авторських прав на матеріали, розміщені на маркетплейсах та інших інтернет-ресурсах.

Далі ми зупинимося на процедурі оформлення контрскарги, щоб ви змогли відстояти свої права при незаслужено отриманій претензії до ваших матеріалів.

Як подати контрскаргу DMCA на Etsy

На платформі Etsy, яка керується Законом про авторські права у цифрову епоху, вам необхідно зробити наступні кроки для подання зустрічної скарги:

  • перейдіть за посиланням, зазначеним у листі від торгового майданчика з повідомленням про отримання скарги на ваш матеріал;
  • заповніть форму, що відкриється за посиланням;
  • надішліть лист із зазначенням усіх даних, наведених нами у розділі «Структура контрскарги за DMCA», якщо з якоїсь причини ви не можете заповнити форму.

Лист із вашими даними та заявою необхідно надіслати на електронну адресу legal@etsy.com.

Приклад використання контрскарги захисту своїх АП. Сімейний магазин, який продає оригінальні товари через платформу Etsy, отримав скаргу на порушення авторських прав. Їхня пряма конкурентка вказала, що вони використовують у назві свого магазину поєднання із трьох слів, чим порушують її авторське право.

Важливо. Авторське право не захищає назву, деякі логотипи та окремі слова та слогани. Воно поширюється тільки на предмети в об’єктивній формі вираження.

Власники магазину подали контрскаргу DMCA на Etsy із зазначенням того, що використовують оригінальну назву, яка є їхньою торговою маркою і не підпадає під захист АП. Вони почали чекати відведений термін повторної активації їх акаунта. За цей час їхня конкурентка ще кілька разів подавала скарги, але жодна з них не була прийнята. В результаті представники Etsy відновили обліковий запис сімейного магазину, оскільки не виявили факту порушення авторського права заявниці.

Шляхи вирішення спорів і що робити, якщо скарга/контрскарга щодо DMCA не дала результату?

Спочатку ви можете вдатися до переговорів з опонентом, який порушив ваші авторські права. У разі його відмови врегулювати питання за допомогою мирних переговорів скористайтеся таким варіантом, як подання DMCA скарги, зразок якої ми розглядали вище. Якщо вона (або контрскарга) не дала очікуваного результату, не варто засмучуватися, адже ви можете звернутися до Ради із захисту авторських прав (CCB). Остання ж інстанція, яка допоможе вам врегулювати проблему – суд.

Зверніть увагу. У середньому вартість подання позову до суду США становить $400. Також вам потрібно враховувати витрати на послуги адвоката – вони варіюються від $150 до $400 за годину. Судовий розгляд, який іноді затягується на довгі місяці, разом зі збитками від несанкціонованого доступу до ваших матеріалів може коштувати досить дорого. Саме тому вирішення спору мирним шляхом або за допомогою скарги/контрскарги – вигідніший варіант для постраждалої сторони.

Розглянемо кожен варіант вирішення спору про порушення авторських прав:

  1. Переговори між сторонами

Виявивши, що ваші оригінальні авторські матеріали використовуються без попереднього узгодження з вами, варто зв’язатися з опонентом особисто. Під час мирних переговорів інша особа може погодитись припинити застосовувати ваші продукти інтелектуальної праці.

Наприклад, він міг не знати, що матеріали захищені авторським правом, або ж визнати спробу експлуатації чужої ІВ та добровільно видалити скопійовані фотографії, відео чи товари на своєму лістингу. Також особисті переговори можуть призвести до взаємного рішення укласти ліцензійну угоду.

Для довідки. Ліцензійний договір (ліцензія) – це угода між ліцензіаром (власником АП на продукт) та ліцензіатом (особою, яка одержує дозвіл на використання авторських матеріалів), яка описує умови часткового або повного використання/копіювання об’єктів, захищених авторським правом.

Ліцензійна угода обов’язково містить такі положення:

  • зазначення предмета договору, саме – об’єкта інтелектуальної власності;
  • позначення способів використання авторського матеріалу ліцензіатом;
  • розрахунок розміру винагороди або порядку її визначення, або ж умов безоплатного використання об’єкта ІВ;
  • термін дії угоди на експлуатацію матеріалів, захищених АП;
  • вказівка ​​причин, з яких ліцензія може бути анульована ліцензіаром або розірвана ліцензіатом раніше за вказаний термін.

У разі, якщо одразу домовитися з опонентом не вдалося, ви можете підключити для пошуку консенсусу третю (незацікавлену) сторону. Залучена особа повинна вислухати обидві сторони та брати активну участь у переговорах, щоб дійти взаємної згоди у розв’язанні питання про спірний контент.

Зверніть увагу. Ви можете надіслати опоненту Лист про припинення та утримання. Цей документ не має юридичної сили, але необхідний, щоб донести до іншої особи вашу вимогу припинити несанкціоноване використання об’єктів, захищених АП. Складання цього документа краще доручити професіоналу, щоб дотриматися всіх особливостей і нюансів написання офіційної вимоги. Довірте це юристам 4В і будьте впевнені у точності та ясності складеного листа.

  1. Подання скарги DMCA

Якщо за допомогою особистих переговорів не вдалося досягти консенсусу, ви можете захистити свої авторські права, подавши DMCA скаргу. Згідно з цим законодавчим актом, URL-адреси, де було опубліковано ваші матеріали та/або піратські копії вашої продукції, захищеної АП, буде видалено з Всесвітньої павутини.

Закон про авторські права у цифрову епоху забезпечує вам такі переваги:

  • простий процес подання скарги;
  • швидке видалення спірного контенту маркетплейсом (провайдером);
  • можливість захистити своє авторське право на американських ресурсах, незалежно від вашого розташування та громадянства.

При цьому враховуйте, що не завжди скарга може бути задоволена, а суперечка закрита. Деякі недобросовісні конкуренти подають контрскарги. Таким чином вони отримують можливість відновити вкрадений контент до наступного витка розглядів. У такому разі варто вдатися до допомоги Ради з питань авторських прав.

  1. Звернення до Ради захисту авторських прав

Рада із захисту авторських прав (Copyright Claims Board, скорочено CCB) – це трибунал, що складається з трьох членів Ради, які мають великий досвід вирішення спорів у сфері авторського права. ССВ являє собою спрощений альтернативний варіант федерального суду США для врегулювання питань щодо АП.

Важливо. ССВ розглядає претензії до суми, яка не перевищує $30 000.

Коли ви як правовласник звернетеся до Ради захисту авторських прав, ваш опонент отримає повідомлення про подання позову. При цьому важливо враховувати, що в DMCA є винятки, коли можна використовувати предмет, захищений АП. Наприклад, для освітніх чи дослідницьких цілей. Цю поправку необхідно враховувати під час подання заяви до ССВ. В іншому випадку вона може бути відхилена через відсутність складу порушення вашого авторського права.

Зверніть увагу. Маркетплейси приймають повідомлення про подання позову до ССВ для відхилення контрскарги.

  1. Подання позову до суду

Судовий розгляд – це остання можливість врегулювати питання порушення вашого авторського права. При визнанні відповідача винним суд може зобов’язати його:

  • виплатити цивільний штраф у розмірі до $150 000;
  • відшкодувати збитки власнику АП у розмірі від $750 до $30 000;
  • понести кримінальне покарання у вигляді позбавлення волі на строк до п’яти років або виплати до $250 000.

Важливо. У разі звернення до суду враховуйте термін давності порушення ваших авторських прав. З моменту, коли ви знайшли несанкціоноване використання вашої інтелектуальної власності, у вас є лише три роки, щоб звернутися до суду з позовом.

Як запобігти розгляду по DMCA: три перевірені поради

Будь-які варіанти та способи розв’язання питань про порушення АП – це досить затратні процедури. Якщо ви оберете просто подати скаргу, можете заощадити кошти, але отримати контрскаргу і тоді спірний контент буде знову розблокований на ресурсі правопорушника.

Звернення до суду потребує значних фінансових вкладень, а вирішення спору через ССВ – часу. Ми рекомендуємо вжити всіх заходів щодо запобігання порушенням АП. Для цього скористайтесь ключовими порадами від експертів 4В для захисту вашого авторського права:

  • Ретельний пошук правовласника. Коли ви плануєте використовувати той чи інший матеріал, спочатку переконайтеся, що він знаходиться у вільному доступі з дозволу автора. Також краще безпосередньо зв’язатися з автором, щоб запросити ліцензію на використання його ІВ.
  • Реєстрація власного АП. Зареєструвавши авторське право на результати своєї інтелектуальної праці, ви легко зможете довести суду або будь-якій іншій інстанції, що є справжнім автором предмета спору.
  • Вивчення законодавчої бази. Знаючи та розуміючи закони, що регулюють область АП та ІВ, ви отримуєте додаткову впевненість та спокій при отриманні скарги чи контрскарги від недобросовісних підприємців, які намагатимуться заблокувати ваші оригінальні матеріали на інтернет-ресурсах.

Якщо ви вже зіткнулися з проблемою порушення вашого авторського права чи підробками оригінальної продукції – звертайтеся до фахівців 4В. Ми надамо вам комплексну консультацію, допоможемо підібрати оптимальний варіант розв’язання проблеми та проведемо по всіх етапах реєстрації АП.

Підіб’ємо підсумки

Ми розібралися, що таке захист за DMCA і як цей закон допомагає відстоювати свої авторські права на просторах Інтернету. У разі несанкціонованого використання матеріалів або продажу піратських копій авторської продукції на таких маркетплейсах, як Amazon, Etsy та інших, у вас є кілька варіантів розв’язання проблеми:

  • Зв’яжіться з правопорушником і спробуйте мирно домовитися про припинення використання вашої інтелектуальної власності.
  • Подайте скаргу DMCA, зібравши необхідні документи із зазначенням предмета спору, контактною інформацією та заявою про порушення ваших авторських прав.
  • Зверніться до ССВ, якщо опонент відмовляється співпрацювати або подав скаргу у відповідь на ваш контент.
  • Подайте позов до суду на правопорушника у разі, коли ССВ не могла задовольнити ваш запит необхідним чином.

Команда 4В має великий досвід у наданні консультаційних послуг та реєстрації авторського права. Бажаєте захистити свою продукцію від несанкціонованого доступу? Звертайтесь до наших експертів!

корисні матеріали в нашому блозі
Стратегії управління правами Інтелектуальної власності

Для багатьох бізнесів інтелектуальна власність (ІВ) – важлива частина їхніх бізнес-процесів та репутації, а в деяких компаній її вартість може навіть перевищувати вартість виробничих потужностей або бути основним джерелом доходу. У цій статті ми розглянемо як захистити такий цінний актив та отримати з нього максимальний прибуток. Що таке інтелектуальна власність компанії? WIPO – Всесвітня організація […]

читати далі
Як зареєструвати патент на винахід у Китаї

У Китайській Народній Республіці (КНР) підбили «патентні» підсумки 2023 року, згідно з якими кількіст2ь виданих охоронних документів на винаходи в країні збільшилася на 15,4%. Таким чином, під кінець 2023-го в Китаї налічувалося 4991 млн чинних охоронних документів. Інтерес до отримання патенту на винахід у КНР зберігається як у жителів країни, так і серед іноземних громадян. […]

читати далі
Related на Amazon. Розблокування пов’язаних Seller Account

На Amazon налічується понад 310 мільйонів активних облікових записів. Це не дивно з огляду на те, які широкі можливості платформа надає для ритейлерів по всьому світу. Крім того, безліч продавців об’єднують свої зусилля для спільного просування товарів на платформі, і при цій кооперації створюють усередині даних тригери для зв’язування своїх акаунтів. Хоча самі собою тригери […]

читати далі