Бізнес в ОАЕ – як відкрити компанію у Дубаї

Час читання: 20 хвилин

Об’єднані арабські емірати – це дуже багата країна з нестандартною системою управління, яка надала свої потужності для бізнесу десяткам тисяч компаній з усього світу. Як відкрити фірму у Дубаї? Де реєструвати бізнес — у материковій частині чи у вільній економічній зоні? Як отримати резидентську візу та рахунок у банку? Відповіді на ці запитання читайте далі у статті.

Переваги реєстрації компанії в ОАЕ

Починаючи з 2015 року, обсяг прямих іноземних інвестицій в ОАЕ зберігає стійку позитивну динаміку, досягнувши до 2021 року $20.7 млрд. Це свідчить про стійкість економіки країни, роблячи відкриття бізнесу іноземними компаніями популярним явищем. Далі перерахуємо причини цієї популярності.

Стабільна економіка

Національна грошова одиниця ОАЕ дирхам дуже стабільна. Незважаючи на значну волатильність курсу в період коронавірусу, до 2023 року дирхам повернувся до доковідного значення.

Динаміка курсу дирхам ОАЕ до долара США за 2006-2022 роки

Раніше вважалося, що основу економіки країни становить експорт нафти, проте Федеральне управління з конкурентоспроможності та статистики ОАЕ повідомляє, що частка нафтогазового сектора у ВВП еміратів у 2022 році склала лише 30%. Влада країни докладає зусиль для диверсифікації економіки, що робить її менш залежною від цін на нафту.

Реєструючи компанію в ОАЕ, ви розміщуєте свій бізнес у сприятливому економічному середовищі: курс дирхаму свідчить про стабільність системи, а диверсифікація надає сприятливі можливості для ведення бізнесу у різних сферах.

Зручність ведення бізнесу

Згідно зі звітом Global Entrepreneurship Monitor за 2021/2022 роки, ОАЕ посідає 1-е місце у глобальному індексі підприємництва. 2000 бізнесменів з 50 держав оцінювали складність відкриття компанії, рівень фінансової інфраструктури, ступінь державної підтримки та загальний розвиток інновацій та бізнесу.

Відкриття фірми в ОАЕ сприяє перехід багатьох процедур в онлайн. Частина з них доступна в додатку Dubainow, частина — на офіційних сайтах держструктур. Якщо ви резидент, або у вас є громадянство ОАЕ, скористайтеся сервісом UAE PASS.

Податкова система

В Об’єднаних Арабських Еміратах існує два варіанти відкриття іноземної компанії, і в обох випадках оподаткування відрізняється, тому ми розповімо докладніше про податки в обох випадках.

  1. Материкова частина, мейнленд. На цій території поки що немає податку на прибуток для юросіб. Він стягуватиметься з 1 червня 2023 року у розмірі 9%, якщо річний прибуток перевищує $100 000. На приріст капіталу та дивіденди податок не поширюється. Бізнес у Дубаї не оподатковується на закордонний прибуток. ПДВ сплачують у розмірі 5% компанії, чий річний прибуток перевищує $100 000.
  2. Вільна економічна зона, freezone. Їх у країні близько 40-ка, і вони спеціалізовані за видами діяльності (IT, фармацевтика, e-commerce, логістика, промисловість). На території freezone діє спрощене оподаткування: бізнес не сплачує податки на експорт, імпорт, переведення капіталу та на прибуток. Ставка ПДВ становить 5%, але 23 ВЕЗ звільнені від необхідності його платити. Оподаткування у freezone захищене від зовнішніх змін на 50 років. 

Форми і види компаній у Дубаї

Відкриття компанії в еміратах для нерезидентів країни можливе у 3-х форматах: mainland, freezone та офшор.

Mainland-компанія

Урядовий портал ОАЕ, сторінка з інструкцією щодо відкриття бізнесу іноземними громадянами у материковій частині країни.

Материкова компанія — це стандартний бізнес в ОАЕ, що дозволяє надавати послуги та продавати товари по всій території країни.

Організаційно-правові форми mainland компанії:

  • Limited Liability Company (фірма з обмеженою відповідальністю);
  • Foreign Company Branch (філія іноземної компанії);
  • Holding Companies (холдингова компанія);
  • General Partnership (товариство з необмеженою відповідальністю);
  • Public Joint Stock Company (публічне акціонерне товариство);
  • Limited Partnership (командитне товариство);
  • Local Company Branch (філія місцевої компанії);
  • Free Zone Company Branch (філія компанії з freezone);
  • Private Joint Stock Company (приватне акціонерне товариство);
  • Sole Establishment (індивідуальне підприємство).
Переваги материкових компанійНедоліки материкових компаній
Полегшено отримання віз для акціонерів та співробітників. 2000 дозволених видів діяльності — є з чого вибирати. Простіше відкрити рахунок у банку.Обов’язковий аудит щороку. Для реєстрації Limited Liability Company потрібна наявність місцевого сервісного агента. Обов’язкове медичне страхування співробітників компанії. Неможливо комбінувати види діяльності, можна вибрати лише один. У вас має бути офіс на території ОАЕ.

Важливо: реєстрація бізнесу в ОАЕ у форматі акціонерних товариств можлива лише після 2-х років існування компанії в іншій формі. На рахунку такої фірми має бути більше 30 000 000 дирхам (понад $8 000 000).

Законодавством еміратів заборонено використовувати на початку назви mainland компаній слова Middle East, International, Universal.

Freezone-компанія

Урядовий портал ОАЕ, сторінка з інструкцією щодо відкриття бізнесу іноземними громадянами у вільній економічній зоні.

Реєстрація компанії у ВЕЗ (вільній економічній зоні) ОАЕ доступна для нерезидентів країни і дозволяє вести торгівлю та надавати послуги на території freezone та за межами еміратів. Якщо ваш бізнес надає нефізичні послуги (наприклад, інтернет-маркетинг, консалтинг, дизайн), ви зможете продавати їх по всій країні з freezone, отримавши відповідну материкову ліцензію (торгівля без ліцензії загрожує штрафом від $15 000).

Реєстрація бізнесу в Дубаї чи в іншій ВЕЗ країни можлива у таких організаційно-правових формах:

  • Free Zone Company (фірма вільної зони);
  • Free Zone Limited Liability Company (компанія з обмеженою відповідальністю);
  • Free Zone Establishment (індивідуальне підприємство вільної зони).
Переваги freezone компанійНедоліки freezone компаній
Відсутність податків і мит. Немає необхідності наймати локальних співробітників. Легкість переміщення активів та капіталу в інші країни. Широкий вибір видів діяльності. Для більшості видів діяльності не обов’язкова економічна звітність. Є можливість оформити робочі візи чи візи інвесторів.За відсутності офісу є обмеження на візи для співробітників. Обов’язкове медичне страхування співробітників компанії. Складніше відкрити рахунок у банку. Дефіцит нерухомості: купити офіс відповідного розміру важко. Потрібно буде або вибрати приміщення більшого розміру вартістю від $ 20 000, або обійтися без офісу.

Офшорна компанія

Офшорна фірма підійде вам, якщо ви не плануєте своєї діяльності в Еміратах, але при цьому хочете зареєструвати бізнес у цій країні. Організаційно-правова форма такої компанії — International Business Company, та з видів діяльності їй недоступні лише банківська справа та страхування.

Реєстрація офшорної фірми в Дубаї не дає вам та вашим співробітникам право на резидентську візу, ви не зможете користуватися послугами місцевих підрядників, постачальників та спеціалістів, а оренда бізнес-нерухомості буде доступна лише у вільних економічних зонах. Банки практично не відкривають рахунки таким компаніям.

Процес реєстрації бізнесу в Еміратах

Процес відкриття бізнесу в еміратах залежить від обраного типу компанії. Детальніше про особливості реєстрації фірми кожного типу ми поговоримо далі, зараз зупинимося на загальних моментах. Процес складається з таких кроків:

  1. Збір та підготовка документів.
  2. Визначення виду діяльності фірми.
  3. Визначення організаційно-правової форми бізнесу.
  4. Перевірка назви фірми та її затвердження.
  5. Подання документів та форм у NER (реєстр).
  6. Процес реєстрації в NER.
  7. Підготовка документації для повноцінної діяльності компанії.
  8. Отримання ліцензії.
  9. Отримання міграційної карти компанії – Company Establishment Card.
  10. За потреби — засвідчення документації.
  11. Отримання резидентської візи.
  12. Відкриття банківського рахунку.

Вимоги для реєстрації фірми

Вимоги для відкриття компаній в ОАЕ дуже різняться в різних ВЕЗ: від розмірів статутного капіталу до вартості отримання ліцензії. Для материкових компаній необхідна умова реєстрації — це наявність мінімум одного директора, мінімум одного акціонера та отримання ліцензії відповідного профілю.

Мінімально необхідний пакет документів для реєстрації

Для зручності ми розмістили списки документів для реєстрації фірми в ОАЕ в таблицю:

Для материкової компаніїДля freezone компанії
Ліцензія; копія паспорта; установчий договір; нотаріально засвідчений договір із сервісним агентом; копія орендного договору; копія попереднього дозволу від Головного управління у справах резидентів та іноземців; кольорове фото на білому фоні розміром 3 4 см.Нотаріально завірені: дані про статутний капітал; установчий статут та договір; рішення ради директорів про директорське призначення; зразок директорського підпису; довіреність на директора; кольорове фото на білому фоні директора розміром 3 см4.

Важливо! Для материкових компаній спочатку отримується ліцензія на дозвіл діяльності, а потім реєструється компанія.

Реєстрація компанії на материковій частині ОАЕ

2000 видів діяльності для материкових компаній дозволяє знайти щось для себе будь-якому інвестору. Визначтеся з цим питанням, продумайте юридичну структуру та декілька варіантів назв фірми. Для ведення бізнесу на території країни вам потрібна ліцензія (про неї детальніше поговоримо нижче). Процес реєстрації триває від 12 днів і складається з таких етапів:

Крок 1. Збір документів

Про документи, необхідні для реєстрації фірми у Дубаї та інших еміратах, ми вже писали вище.

Крок 2. Отримання дозволу на реєстрацію

Перед тим, як відкрити компанію в еміратах, необхідно подати зібрані документи до Головного управління у справах резидентів та іноземців ОАЕ. Управління проаналізує документацію, перевірить назву компанії та вибере із запропонованих варіантів найбільш підходящу. Якщо все гаразд – ви отримаєте дозвіл на реєстрацію.

Окремі види діяльності потребують дозволів в інших інстанціях. Наприклад, у міністерстві економіки для сфери страхування та у міністерстві юстиції для податкової та юридичної сфери.

Крок 3. Висновок договору із сервісним агентом (опціонально)

Для компаній у формі товариств з обмеженою відповідальністю в ОАЕ існує обмеження: при такому бізнесі має бути сервісний агент, який є громадянином еміратів. Він займається справами фірми у державних органах, але при цьому не наділений правом на прибуток фірми.

Для компаній в інших організаційно-правових формах сервісний агент необов’язковий, але корисна людина, яка надає консультаційні послуги та допомагає в отриманні дозволів, ліцензій та вирішенні юридичних питань.

Крок 4. Купівля/оренда нерухомості

Так як фізична присутність офісу в ОАЕ – це обов’язкова умова для відкриття фірми в Дубаї, або в іншому еміраті – вам потрібно буде орендувати офіс або купити його. Без цього компанія не буде зареєстрована, а органи контролю можуть запросити фото в реальному часі з офісу, або навіть прийти на фізичну адресу з перевіркою.

Йдеться про компанії, у яких на їхній вид ліцензії є зобов’язання саме оренди реального офісу, а не Flexi Desk. Такі фірми мають сплатити Fee у розмірі 5% від суми річної ціни за оренду такого офісу. Тобто, якщо оренда реального офісу компанії коштує $100 000 на рік, то клієнтам потрібно буде сплатити $5000 як fee в Authorities.

Крок 5. Отримання міграційної карти і віз

Це фінальний етап, після якого можна відкривати рахунок у банку та вільно займатися бізнесом. Зареєструвавши компанію, поставте її на облік до Міграційної служби. Там ви отримаєте Establishment Card, яка дає право отримувати візи співробітникам та власникам фірми.

Для отримання резидентської візи вам потрібно виконати низку умов, подати заявку та пакет документів на сайті IPC.

Відкриття компанії у вільних економічних зонах

Реєстрація бізнесу на території фризонів відбувається через їх офіційні сайти онлайн. У кожної зони свої вимоги до суми статутного капіталу, розмірів офісу чи складу. В одних випадках потрібний реальний офіс, в інших достатньо Flexi Desk. Це залежить від ліцензії, видів діяльності та економічної зони.

Адміністрація ВЕЗ не лише розглядає заявки, там допомагають у розробці меморандуму, статуту та установчого договору. Термін відкриття фірми у вільній зоні ОАЕ становить від двох тижнів.
Процес реєстрації має такий вигляд:

  1. Вибір напряму діяльності та відповідної фрізони.
  2. Затвердження назви компанії. Адміністрації ВЕЗ вимагають надати по 3 варіанти у порядку пріоритетності.
  3. Отримання ліцензії. Вона діє протягом одного року і її необхідно регулярно продовжувати.
  4. Отримання візи.
  5. Відкриття рахунку у банку та внесення статутного капіталу.

Вам також знадобиться оформити резидентську візу та сплатити різні збори, що відрізняються у різних фризонах (поворотний депозит, реєстраційний збір, плата за оформлення візи, одноразовий платіж за комунальні послуги).

Особливості реєстрації філій

Уряд ОАЕ дає можливість відкрити на території країни не лише самостійну нову фірму, а й філію існуючого закордонного бізнесу. Заявка на реєстрацію філії подається до департаменту економічного розвитку емірату, в якому ви відкриваєте фірму, або до адміністрації ВЕЗ, якщо плануєте працювати у фризоні.

Важливо: вид діяльності філії має співпадати з материнською компанією.

Список документів для реєстрації філії:

  • ліцензія;
  • рішення ради директорів про відкриття філії;
  • нотаріально завірена угода із сервісним агентом;
  • установчий договір, свідоцтво про реєстрацію та статут материнської фірми;
  • довіреність на директора з правом відкривати рахунок у банку.

Перед поданням пакет документів необхідно завірити в посольстві ОАЕ у країні реєстрації материнської компанії, а потім у міністерстві закордонних справ Об’єднаних арабських еміратів.

Критерії ліцензування підприємств в Еміратах

Ліцензія – це документ, що дозволяє діяльність компанії на території країни. В ОАЕ отримання ліцензії саме по собі реєструє компанію в країні (у той час як в Україні ліцензію отримують вже зареєстровані фірми). Ліцензії видаються адміністраціями ВЕЗ та місцевими департаментами економічного розвитку емірату. Документ діє протягом 1 року, за місяць до закінчення терміну його потрібно продовжувати. При тривалому ігноруванні продовження компанію можуть закрити примусово.

Існує 3 види ліцензій (повний перелік видів діяльності в еміратах можна подивитися тут):

  1. Комерційна (Commercial). Надає фірмам право займатися торгівлею в ОАЕ. У ліцензію вноситься перелік товарів, якими компанія може торгувати.
  2. Промислова (Industrial). Дає право займатися виробництвом ОАЕ. У деяких випадках можуть бути потрібні дозволи від міністерств енергетики, фінансів або інших державних структур. Головна вимога для отримання ліцензії – довести екологічність виробництва.
  3. Сервісна (Professional, Service). Надає право фірмі надавати професійні послуги. Якщо інші ліцензії можна просто купити, для отримання сервісної необхідно продемонструвати рівень кваліфікації, навичок і досвіду в заявленому виді діяльності.

Отримання резидентської візи ОАЕ

Резидентську візу на 5 років можна отримати, відкривши інноваційну компанію загальною вартістю від 136 000 доларів.
Резидентську візу на 10 років можна отримати, якщо виконано одну з умов:

  • одну із заснованих вами компаній продали за $1 900 000;
  • вартість вашого бізнесу – від $545 500;
  • річний виторг вашої компанії — від $272 280;
  • ви створили стартап у державному бізнес-інкубаторі.

Виконавши умови, готуйте пакет документів: медичне страхування, сертифікат реєстрації юридичної особи, імміграційну картку вашої фірми, копію ліцензії, копію закордонного паспорта, лист банку з підтвердженням інвестицій у статутний капітал, сертифікат про проходження медичної перевірки та фото 3х4 см.

Разом із заявником візу можуть отримати члени його сім’ї:

  • чоловік/дружина;
  • доньки;
  • неодружені сини віком до 25 років.

Крім можливості відкрити рахунок у банку, резидентська віза дає вам право на отримання картки Emirates ID, яка відкриває доступ до десятків сервісів та можливостей в режимі онлайн.

Відкриття розрахункового рахунку у банку ОАЕ

Співробітники банків ОАЕ уважно перевіряють контрагентів перед тим, як відкрити їм рахунок: вивчають загальнодоступну інформацію в Google, активність у соціальних мережах, роблять запити до компетентних органів.

Перед відкриттям рахунку бажано одержати резидентську візу. У банках ОАЕ є категорії “надійності” резидентів різних країн, при цьому громадяни східної Європи належать до категорії “високоризикових”, тому іноземним громадянам можуть не відкрити рахунок.

Вам не доведеться платити банку за відкриття розрахункового рахунку, витрати на цьому етапі будуть лише на гонорар консультантам. Замовити послугу можна на сайті обраного вами банку. Локальні банки ОАЕ дають змогу відкрити мультивалютний рахунок.

Для відкриття розрахункового рахунку у банку ОАЕ потрібні такі документи:

  • копії установчих документів компанії;
  • копію ліцензії;
  • копії паспортів засновників;
  • юридична адреса фірми;
  • банківська виписка з рахунку засновника;
  • Emirates ID та резидентська віза засновника та співробітників компанії з правом підпису.

Купівля готової компанії

Купівля компанії з готовою ліцензією та відкритим банківським рахунком підійде тим, хто не має часу та бажання проходити процедуру реєстрації самостійно. Процес купівлі може зайняти 1 день, законодавство ОАЕ не обмежує такого роду угоди.

Процес придбання компанії в Дубаї виглядає так:

  • звернення до нотаріуса;
  • пошук відповідної юридичної особи;
  • укладання договору купівлі/продажу;
  • виведення команди продавця із установчої ради;
  • опціональне призначення нового правління та зміна назви.

Підсумки

  1. Головна причина привабливості відкриття бізнесу в ОАЕ – сприятлива податкова політика.
  2. Для бажаючих вести свою діяльність територією всієї країни найкраще підійде створення материкової компанії.
  3. Якщо ваша діяльність може залишатися в межах вільної економічної зони – вам вигідніше відкрити компанію у freezone.
  4. Для будь-якого типу компаній в ОАЕ потрібна ліцензія та резидентська віза.
  5. Ліцензію потрібно щороку оновлювати.
  6. Термін реєстрації компанії в Дубаї, або в іншому еміраті – від 2-х тижнів.

корисні матеріали в нашому блозі

Форма BE-12 Survey Forms for 2022

Подібно до Олімпійських ігор, які проводяться кожні чотири роки, кожні п’ять років Бюро економічного аналізу США (BEA) вимагає від усіх американських юридичних осіб, що перебувають у іноземній власності (неважливо, це Single Member LLC чи корпорація), заповнити і подати форму BE-12. Що ж таке BE-12?  Це обов’язкове опитування у формі звіту, яке проводить Бюро економічного аналізу […]

читати далі
Як отримати патент на винахід в Україні. Частина 1

Чим далі, тим швидшим стає процес технологічних змін: нові пристрої, нові методи, нові речовини, нові способи виконання звичайних завдань. Штучний інтелект кінець кінцем! Зараз не проходить дня, щоб десь не з’являлись нові технологічні продукти. І в умовах постійно зростаючої конкуренції патентування своїх винаходів – важливий інструмент боротьби за ринкові ніші і можливість забезпечити своєму бізнесу […]

читати далі
Як зареєструвати торгову марку у Великобританії

За даними урядового порталу Великобританії, кількість заявок на реєстрацію торгових марок у цій країні стрімко збільшується рік у рік. Якщо у 2016 році кількість охочих захистити свій бренд становила всього 65 710 осіб, то у 2021 році їх було вже 196 639. Експерти пояснюють таку тенденцію насамперед виходом Великобританії з Євросоюзу, про що свідчить велика […]

читати далі