+38 (044) 374-50-80 info@4b.ua

Авторські права на шрифти в США

Дмитро Табан-Тарлов
Юрист в сфері охорони
інтелектуальної
власності
Опубліковано:

05

листопада, 2019

Якщо Ви дизайнер або підприємець, який користується послугами дизайнерів, або купує оригінальні шрифти в комерційних цілях – зверніть увагу на цей матеріал.
Сьогодні ми розберемо таке поняття, як авторські права на шрифти в США, різницю між поняттями “fonts” і “typefaces”, а також зупинимося на нормах законодавства для захисту від претензій творців шрифтів.

В першу чергу розкриємо поняття авторського права – це інструмент права, що захищає зовнішню форму об’єкта, який обов’язково повинен мати матеріальну форму вираження. Фотографія, малюнок, поема, і навіть шрифт – це все об’єкти авторського права і мають автоматичний захист, звичайно ж, якщо вони виражені де-небудь (наприклад, на папері), а не просто існують в формі ідеї.

Що ж до шрифтів, то майже в будь-якій країні шрифт є творчим рішенням і підлягає захисту. Наприклад, в Україні, відповідно до Закону “Про авторське право і суміжні права”, будь-який твір, який має оригінальність і виражений матеріально, має право на охорону.

У США відмовлено в охороні шрифтів, але є нюанси

Винятком є ​​Сполучені Штати Америки (США): законодавство цієї країни не надає захист зовнішньому вираженню букв і цифр.

Але навіщо тоді купувати комерційні шрифти, працюючи з дизайном на ринку США? Нюанси криються в деталях, а саме у відмінності між термінами: “font” і “typeface”:

  • “Typeface” (гарнітура або сімейство шрифтів) – вид шрифту, який є способом відображення набору букв або цифр. Наприклад, “Times New Roman” або “Arial”.
  • “Font” в свою чергу – це код, який відкривається за допомогою програми і створює “typeface”, надаючи тексту форму, наприклад, на комп’ютері, сайті або на аркуші паперу. Зазвичай, це електронний файл у форматах Opentype, Freetype, Truetype.

У своїй роботі враховуйте той факт, що український автор шрифту не в праві забороняти його використання у США, як форму накреслення символів (typeface). Захищається тільки сам файл (font).

Згідно до законодавства та судовій практиці США, перша позиція “typeface” не може бути захищена авторським правом.

У 1978 році, під час розгляду справи “Eltra Corp. v. Ringer”, Апеляційним судом США було прийнято наступне рішення (яке стало прецедентом) – шрифти не мають права на захист за законом США про авторське право.

Законодавство США, що визначає авторські права на шрифти

На основі справи “Eltra Corp. v. Ringer “, в” Звід федеральних нормативних актів “були прийняті відповідні поправки:

“Шрифти, написи, каліграфія і друкарські орнаменти не підлягають реєстрації. Ці елементи являють собою прості варіанти букв або слів, які, в свою чергу, є формами вираження. “

Також Бюро авторського права США в окремому документі вказало, що може зареєструвати комп’ютерну програму, що створює або використовує певні дизайни шрифтів, але реєстрація охоплює тільки вихідний код (font), який генерує ці дизайни, а не сам шрифт (typeface).

Вислів Комітету Конгресу прямо говорить, що авторське право не поширюється на шрифти – “The Committee has considered, but chosen to defer, the possibility of protecting the design of typefaces.” H. R. Rep. No. 94-1476, 94th Congress, 2d Session at 55 (1976), reprinted in 1978 U.S. Cong. and Admin. News 5659, 5668.

Також в 1992 році, було вказало, що програмне забезпечення (font), яке створює шрифти, є придатним для реєстрації в якості об’єкту авторського права. ( “Registrability of Computer Programs that Generate Typefaces”, 57 Fed. Reg. 6201 (Feb. 21, 1992), reproduced in U.S. Copyright Office announcement ML-443).

Відповідно до законодавства США, шрифти можуть бути захищені в разі, якщо вони визнаються комп’ютерним програмним забезпеченням або програмою. Тобто закон про авторське право в США захищає тільки програмне забезпечення шрифтів, а не художній дизайн шрифтів, текстові зображення або логотипи.

Таким чином, авторські права поширюються на файли формату Opentype, Freetype, Truetype, тобто, як вказано в законодавстві – вихідний код або файл шрифту, який використовується програмою.

Відповідно, авторське право жодним чином не поширюється на похідні файли в формі растрового або векторного зображення (* .ai, *.png, *.jpg, *.jpeg та інші), які надаються, наприклад, дизайнером, та під час роботи над якими, були використані файли шрифтів.

Замість підсумків: покупка шрифтів і ліцензування

При купівлі програмного забезпечення, навіть якщо це файл шрифту, дуже важливо прочитати ліцензійну угоду. Нюанси можуть бути приховані саме там.

Наприклад, може бути визначено, яка саме кількість картинок може бути створена в комерційних цілях з використанням даного шрифту. Ліцензія, взагалі, може обмежувати використання програми у комерційних цілях.

Зверніть увагу: варто уникати самого факту передачі вихідного коду шрифту (файлу шрифту). Адже якщо Ви передасте своїм замовникам файл програми або викладете його у відкритий доступ, то тим самим Ви порушите ліцензійну угоду і, в першу чергу, законодавство про авторське право.

У той же час, замовникам не варто побоюватися порушення ліцензій, адже вони купують вже фінальний матеріал – картинку, зображену за допомогою оригінального шрифту. Це зображення Ви можете використовувати для публікації постів або пускати в тираж для друку на футболках.

0 коментарів

Опублікувати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Ваш надійний партнер по реєстрації та супроводу бізнесу за кордоном, підготовці фінансових звітів та аудиту, реєстрації торгових марок

РОЗДІЛИ САЙТУ

ПРО КОМПАНІЮ

Учасник міжнародної мережі постачальників послуг:

КОНТАКТИ

Офіс в Україні:
Київ, вул. Парково-Сирецька, 4В
Тел.: +380 (44) 374-50-80
Email: info@4b.ua

Офіс в США:
26 Diplomat Parkway Unit CU2-15 Hallandale, FL 33009
Тел.: +1 609 775 99 04
Email: usa@4b.ua