+38 (044) 374-50-80 info@4b.ua

Інтелектуальна власність на Amazon: простою мовою про все, що потрібно знати продавцям

  1. 4b.ua
  2. »
  3. Публікації
  4. »
  5. Інтелектуальна власність
  6. »
  7. Як захистити свою інтелектуальну...
Виктория Мельник - шеф-редактор блога 4B.ua
Вікторія Мельник
Шеф-редактор
блогу компанії 4B
Дата публікації:

28

грудня, 2020
Минулого місяця ми розглядали кілька кейсів і розбирали питання захисту від нападу з боку конкурентів у випадку порушення прав на інтелектуальну власність. Ми розглянули питання по патентах, авторському праву та торговим маркам.

Сьогодні ми повернемося до питання захисту інтелектуальної власності на Amazon, але розберемо його трохи під іншим соусом. Відповімо на питання: що не можна робити продавцеві, щоб не потрапити на звинувачення в порушенні прав інтелектуальної власності. Причому, спробую пояснити все досить простою мовою.

А почнемо ми з розбору базових понять: що таке інтелектуальна власність на Амазон і яких елементів вона стосується.

Що таке інтелектуальна власність в розрізі Amazon-бізнесу

Інтелектуальну власність можна розділити на три категорії: товарні знаки, авторське право і патенти. Не будемо глибоко вдаватися у визначення (ми ж домовилися пояснити все просто), тому відразу перейдемо до Amazon:

 

  1. З товарними знаками ви маєте справу, коли вибираєте назву, логотип і/або слоган для своєї Private Label або свого магазину (storefront) на Amazon.
  2. Коли мова заходить про авторське право, то мається на увазі текст лістингу, текст на упаковці товару або його інструкції, а також вашому фірмовому сайті (хоч це вже й поза межами Amazon, але ми вирішили згадати і цей варіант).
  3. Якщо говорити про патенти, то потрібно розуміти, що їх існує два основних види: патент на промисловий зразок (design patent) – якщо зовсім по простому, відповідає на питання “Як це виглядає?”. Другий типу патентів – патент на корисну модель (utility patent або просто patent) відповідає на питання “Як це працює?”. Відповідно в першому випадку мова йде про зовнішні покращення вашого товару або його упаковки, в другому – додавання функціоналу вашого товару, в процесі його поліпшення.

Як бачите, на Amazon можна зіткнутися з усіма категоріями інтелектуальної власності (ІВ). Порушувати (мимоволі чи свідомо) також можна всі три види ІВ. Але тут виникає логічне запитання:

Чому на Amazon стало рости число скарг про порушення прав на ІВ?

Проста, але неприємна істина – Amazon не контролює свою платформу на предмет порушення прав інтелектуальної власності. Зовсім. Все знаходиться в руках продавців, платформа просить / вимагає (потрібне підкреслити) від продавців дотримуватися законів і не опускатися до продажу контрафакту, крадіжки зображень і текстів і т.п..

І що ми маємо сьогодні? “Дикий захід” і по-іншому це не назвеш. На сьогоднішній день продавці або боряться з порушенням їх прав, або відбиваються від скарг про порушення з боку інших продавців. Іноді ці два процеси відбуваються одночасно.

А якщо ви виявите на Amazon підроблений товар вашої торгової марки, то навіть можете не думати про те, щоб судитися з маркетплейсом. Таких спроб було багато, успішними їх назвати не можна. Адже Amazon лише платформа, а не сторона спору. Крім того продавці погодилися на обов’язковий арбітраж, коли підписували умови роботи в якості продавця на Amazon.

У всьому цьому тільки один плюс: Amazon дозволяє клієнтам і правовласникам подати скаргу, якщо вони вважають, що їх права порушені. Як це зробити ми сьогодні розберемо, але почнемо ми трохи з іншого.

Товар марки Millo and Gabby – Интеллектуальная собственность на Amazon: простым языком обо всём, что нужно знать продавцам
У 2015 компанія Millo & Gabby виявила на Amazon підробки своїх дитячих товарів і вирішила подати на маркетплейс в суд (справа NO. C13-1932RSM, U.S. Dist. Ct., W.D. of Wash., 2015). Результат: Суд постановив, що Amazon не є продавцем розглянутих продуктів, і відхилив позов про порушення прав на товарний знак, а також відхилив позов позивача про порушення авторських прав, оскільки Amazon має імунітет відповідно до DCMA. Справу закрито, Amazon “білий і пухнастий”.

Створення торгового знаку

Для початку давайте пройдемося по декількох слизьким моментам, де безліч amazon-підприємців роблять помилки, навіть не замислюючись про те, що це може їм дорого обійтися в майбутньому.

І перший такий момент – створення назви для своєї Private Label. Пам’ятайте про що ви думали, коли розробляли лого і назва? Швидше за все про те, щоб воно відповідало ніші, добре вимовлялося, легко наносилось на товар та упаковку, легко запам’ятовувалося і не виглядало занадто складним. А де ви замовляли лого? У знайомого дизайнера або на fiverr?

Існує кілька способів розробити лого для своєї Private Label: дуже поганий, просто поганий і правильний.

  1. Дуже поганий – це замовити логотип фрілансеру на fiverr, намалювати його за допомогою онлайн-сервісів або взяти чужий і трохи його “підшаманить”. Всі три варіанти можуть закінчитися фіаско, коли внаслідок ви захочете зареєструвати Торгову Марку (а якщо бізнес піде добре, ви точно захочете це зробити і не тільки в США, але і в Європі і навіть в Китаї). Фрілансери нерідко використовують одні і ті ж темплейти для створення лого. З онлайн-сайтами те ж саме: набір елементів обмежений і можуть існувати 2-3 логотипу злегка відрізняються квітами.
  2. Просто поганий – зробити все самому або через знайомого дизайнера, який точно не продасть ваш логотип ще 2-3 продавцям, вносячи мінімальні правки. Але навіть якщо ви ні в кого нічого не змальовували, немає гарантії, що ви не порушили чиїсь права.
  3. Хороший варіант, крім всіх інших побажань до лого і назвою (впізнаваність, запам’ятовуваність, легко читаність і т.п.) включає в себе ще й пошук по базі USPTO (Управління США по патентах і товарних знаків). Тільки провівши глибокий аналіз існуючих в даній ніші (хоча правильно буде сказати класі) товарних знаків, можна з упевненістю сказати, що ви не порушили нічиїх прав, а вашу Private Label можна буде успішно зареєструвати як ТМ (якщо не сильно затягувати).
Потрібна консультація, допомога в пошуку або реєстрації ТМ? Звертайтеся, з радістю все розповімо, пояснимо, розпишемо і зареєструємо.
Заказ логотипа на Fiverr – Интеллектуальная собственность на Amazon: простым языком обо всём, что нужно знать продавцам
Складно повірити, що лого, замовлене на Fiverr за 5 $, виявиться унікальним і не буде повторно продано ще комусь і надалі без проблем буде зареєстровано в якості ТМ. Тим не менш, багато amazon-підприємців йдуть саме таким шляхом. Деяким щастить, але далеко не всім.

Застережні заходи щодо авторського права на Amazon

Зображення в лістингу

Запам’ятайте: ви не можете використовувати в лістингу зображення, які вам не належать (ви їх не створили або не купили), навіть якщо вони знаходяться у відкритому доступі.

Настійно не рекомендуємо використовувати зображення, які передає вам китайська фабрика. Краща практика щодо фото – замовити семпл товару і замовити для нього предметну зйомку. Так ви вб’єте відразу двох зайців: якісні і продумані фото краще для маркетингу, а власні фото – краще для захисту своїх прав.

Для загального розуміння: щодо зображень в лістингу різні суди в США можуть винести різне вирішення, все залежить від штату. Наприклад, в одних порушенням буде вважатися, навіть якщо ви продаєте через чужий лістинг з краденими фото (тобто лістинг ви його не створювали, але винні). В інших – ви будете визнані винними тільки якщо самостійно завантажили на Amazon зображення, що порушують чужу ІВ.

Текст в лістингу і на упаковці

Копіювати текст з чужого лістингу в свій – не можна. Таке порушення виявляється найпростіше і захиститися від скарги буде дуже складно.

З текстами від виробників (особливо китайських) теж потрібно бути дуже обережними.
Краще найняти редактора або proof-reader і скласти свій якісний текст який продається.

Чужий крутий лістинг може бути орієнтиром для складання свого тексту, але ніяк не його джерелом.

Що стосується тексту на упаковці товару, то головне не перегинати палицю і не перефразувати все підряд. Авторське право не поширюється на назви речовин, що зустрічаються в природі, їх зображення, а також загальні терміни. Під захист потрапляють логотип, слоган, унікальні шрифти.

Патентне право для amazon-підприємців

Якщо зовсім по простому, то патенти дуже схожі за своєю природою з ліцензією, яка видається іншими продавцям на продаж вашої продукції. Якщо ви винайшли продукт першим, то маєте виняткові права на його продаж (протягом певного періоду часу). Ніхто інший, без вашого дозволу, цього робити не може.

Тому, якщо ви розробили щось інноваційне, нове й оригінальне, чого на ринку раніше не було – важливо це запатентувати і отримати захист для свого продукту.

Як ми вже розібралися на початку статті, є два типи патентів: патенти на промислові зразки і патенти на корисні моделі. Вони захищають різні аспекти продукту. Патент на зразок захищає зовнішній вигляд продукту, а патенти на корисні моделі захищають принцип роботи продукту.

Патенти на дизайн

Патенти на дизайн (або зразок) – відмінний інструмент для захисту зовнішнього вигляду продукту, якщо він дійсно унікальний. Але якщо конкуренти придумають поліпшення для зовнішнього вигляду продукту – захист не спрацює. Якщо вони внесуть зміни в дизайн зможуть довести, що не виникає плутанини між їх продуктом і вашим – порушення нічого очікувати визнано.

Щоб краще зрозуміти вплив патентів на зразок, можна згадати патентну війну між Apple і Samsung, в якій перемогла Apple і виграла і корейців суд на мільярд доларів (надалі компанія відмовилася від частини суми, побоюючись конкуренції Samsung по ряду інших патентів).

Суд визнав, що лицьова панель телефону Samsung виглядала практично так само, як захищена лицьова панель Apple (незважаючи на те, що їх Galaxy S 4G мав в цілому іншу форму). Подібності за частиною продукту виявилося досить, щоб програти суд.

Патентная война между Apple и Samsing – Интеллектуальная собственность на Amazon: простым языком обо всём, что нужно знать продавцам
Патентну війну в випадку патентів на промисловий зразок, виграла Apple. Суду було достатньо лише часткової подібності лицьових панелей, щоб визнати поразку Samsung.

Trade dress або фірмовий стиль

Говорячи про зовнішній вигляд товару, можна виділити таке поняття, як trade dress, який перекладають як “фірмовий стиль”, “зовнішній вигляд” або “оформлення товару”. Поняття фірмового стилю може включати дизайн продукту або його упаковки, найчастіше він носить нефункціональний характер і теж може бути запатентований.

Для фірмового стилю важливо те, що він повинен ідентифікуватися з компанією або продуктом, і ця ідентифікація повинна бути стійкою. Досягти такого для нових продуктів на Amazon буде складно, але в цілому важливо розуміти, що таке Trade Dress.

Як приклади реєстрації фірмового стилю можна привести форму пляшки Coca-Cola (патент US 1,057,884) і червоний колір підошов взуття Christian Louboutin (патент US 3,361,597).

Узнаваемый стиль Christian Louboutin – Интеллектуальная собственность на Amazon: простым языком обо всём, что нужно знать продавцам
Впізнаваний стиль червоною підошви туфель від Christian Louboutin захищений патентом (US Number 3,361,597).

Патент на корисну модель

На відміну від патентів на дизайн або фірмовий стиль, патенти на корисну модель надають куди більш високий рівень захисту.

Якщо у вас є патент на корисну модель, то вже не має значення, чи змінить ваш конкурент форму, колір або текстуру товару. Якщо функціонально продукт буде працювати так само, як і ваш – суд визнає порушення ваших прав і ви зможете домогтися заборони на продаж товару-конкурента.

Важливо розуміти ще одну деталь: ваші права можуть бути порушені, навіть якщо продукт конкурента не схожий зовні на ваш. Враховуватиметься те, чи виконує продукт-конкурент ту ж функцію (описану в патентній формулі), що і ваш.

Інструменти Amazon для захисту інтелектуальної власності

Для початку: не можна захистити права, які НЕ БУЛИ закріплені. Іншими словами, щоб захистити свою Private Label від копіювання, для початку вам потрібно зареєструвати Торгову Марку.

Amazon Brand Registry

Ну а якщо з реєстрацією прав на інтелектуальну власність у вас все відмінно, то головним інструментом захисту на Amazon є реєстр брендів – програма Brand Registry 2.0

Учасники програми можуть надсилати звіти про виявлені порушення, безпосередньо працювати з командою Amazon щодо захисту брендів, отримувати зворотній зв’язок за своїми заявками і в цілому – більш ефективно змушувати Amazon діяти у відповідь на скарги про порушення для видалення контенту, що порушує авторські права.

Програма не стоїть на місці, запускаються нові інструменти, наприклад, програма Project Zero, яка поки доступна тільки великим брендам. Очікується, що з часом доступ до неї отримають всі власники брендів, що продаються на Amazon, і вони зможуть самостійно видаляти контент, що порушує авторські права.

Програма Amazon Transparency

Ще одна програма Amazon для боротьби з контрафактом.

Учасники програми розміщують на своїх товарах спеціальні QR-коди, які можуть зчитуватися як співробітниками складів Amazon, так і покупцями (через додатки для iOS і Android). Ці коди є підтвердженням справжності товару.

Якщо в черговий партії вашого товару Transparency-коди будуть виявлено, Amazon автоматично почне розслідування для встановлення джерела походження цього товару, а сама партія може бути знищена без надання будь-якої компенсації.

До речі, покупці теж можуть повідомляти про відсутність Transparency-кодів на упаковці або хибне їх розташування.

Наклйка программы Amazon Transparency – Интеллектуальная собственность на Amazon: простым языком обо всём, что нужно знать продавцам
Стікер програми Amazon Transparency, який дозволяє переконатися в справжності товару за допомогою спеціальних додатків для Apple та Android.

Програма нейтральної оцінки патентів

Це нова експериментальна програма Amazon для швидкого й економічного дозволу патентних суперечок (мова про патенти на корисну модель).

Спори щодо патентів на корисну модель можуть бути довгими і буяти технічними нюансами, тому Amazon пропонує сторонам Neutral Patent Evaluation Rules (Нейтральні правила оцінки патентів).

Суть програми полягає в залученні приватних повірених для вирішення спорів за допомогою арбітражу. В рамках цієї програми власник патенту може подати позов на патент США на корисну модель (термін дії якого ще не закінчився), проти продавців продукції, що порушує авторські права, на Amazon.

Потім Amazon вибирає нейтрального стороннього практикуючого патентного фахівця в якості арбітра. І вже цей Нейтральний арбітр прийме рішення – чи мав місце факт порушення і чи поширюється дія патенту на зазначені лістинги.

Форма подачі скарги на Amazon

Потрібно зауважити, що ця форма доступна всім, не тільки продавцям, але й покупцям. Реєстрація в програмі Brand Registry для її подачі не обов’язкова, але … Обов’язковою є наявність підстав для подібних скарг, тому що Amazon дуже серйозно ставиться до порушень в сфері захисту прав інтелектуальної власності.

До подачі скарги рекомендуємо зв’язатися з продавцем, якого ви викрили у привласненні вашої інтелектуальної власності. Іноді це спрацьовує і контент може бути видалений без додаткових дій з вашого боку.

Але якщо порушник виявився непоступливим, то сміливо заповнюйте
наступну форму >> та надайте можливість діяти команді маркетплейсу.

Жалоба о нарушении авторских прав – Интеллектуальная собственность на Amazon: простым языком обо всём, что нужно знать продавцам
Скаргу про порушення авторських прав можна подати не заходячи в Seller Central, достатньо заповнити спеціальну форму, вказавши тип порушення, ASIN лістингу порушника і свої контактні дані.

Кілька важливих моментів стосовно реєстрації ТМ

На закінчення хочемо вказати на пару важливих моментів, про які знають не всі amazon-підприємці. Проте вони заслуговують на увагу.

Мадридська система реєстрації ТМ

Якщо вам необхідна реєстрація Торгової Марки в США, то вам дорога в Управління США по патентах і товарних знаків (USPTO). А якщо ви хочете зареєструвати ТМ в Європі або країнах Азії, то варто звернути на Мадридську систему реєстрації ТМ.

Глибоко в деталі вдаватися не будемо, зупинимося на головному.

Мадридська система реєстрації ТМ визначається двома документами: Мадридська угода про міжнародну реєстрацію знаків (1891 рік) і Протокол до Мадридської угоди про міжнародну реєстрацію знаків (1989 рік).

Країни підписанти у двох документів трохи відрізняються. Наприклад обидва документи підписані Австрією, Китаєм, Азербайджаном, Італією, Угорщиною, Іспанією, Україною, Францією, Росією і ще цілим рядом країн. Тільки Протокол підписала Греція, Естонія, Швеція, Ізраїль і ще кілька країн.

У чому плюс Мадридської системи реєстрації? Ви можете подати лише одну заявку до Міжнародного бюро Всесвітньої організації інтелектуальної власності (WIPO) і зареєструвати ТМ відразу в декількох країнах-учасницях Мадридської системи.

Заявка подається англійською, французькою або іспанською мовами і сама WIPO розсилає копії заявки в зазначені вами країни. Немає необхідності мати патентних повірених у всіх країнах.

Термін розгляду заявки може становити від 12 до 18 місяців, в залежності від країн, які в ній зазначені.

Тому, якщо ви плануєте виходити з продажами на Європу – зверніть увагу на Мадридську систему реєстрації, це істотно заощадить ваші кошти і час.

Особливості реєстрації ТМ в США, Британії та Китаї

У США і Великобританії закон про інтелектуальну власність заснований на правилах «першого використання» (first to use) і «першого винаходу» (first to invent). Тобто якщо ви першим почали використовувати те або інше нововведення і зможете це довести – патент у вас в кишені.

А ось в Китаї все працює зовсім по-іншому. Там діє правило реєстрації. Не важливо хто першим почав використання, важливо хто першим зареєстрував право на ту ж ТМ. Ми писали про цю систему в рамках матеріалу по патентному троллінгу в Китаї.

Якщо вам цікавий ринок Китаю – покваптеся зареєструвати там свою ТМ, поки хтось інший цього не зробив.

Висновки

Цей матеріал не претендує на повноту в розкритті питання захисту інтелектуальної власності на Amazon, ми лише почали розмову, яку продовжимо в наступних наших матеріалах. Зараз важливо запам’ятати наступне:

 

  1. Amazon розширює спектр інструментів для захисту ІВ. Потрібно стежити за їх розвитком і в цьому вам допоможе наш блог.
  2. Якими б досконалими не були інструменти для захисту інтелектуальної власності – вони працюватимуть тільки тоді, коли права на цю власність закріплені у вигляді реєстрації ТМ, авторського права або отримання патентів.
  3. Конкуренція на Amazon буде рости і інтелектуальна власність буде ставати частиною конкурентного протистояння. Боротьба ця буде вестися не завжди чесно і це ще одна причина для реєстрації власних прав на ІВ вже сьогодні.
Команда 4В постійно розширює спектр послуг щодо захисту інтелектуальної власності – підписуйтесь на новини нашого блогу і звертайтеся за консультацією. Ми готові вникнути в суть ваших завдань і запропонувати зважене і обґрунтоване рішення для захисту вашого бізнесу.

0 коментарів

Опублікувати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Ваш надійний партнер по реєстрації та супроводу бізнесу за кордоном, підготовці фінансових звітів та аудиту, реєстрації торгових марок

РОЗДІЛИ САЙТУ

ПРО КОМПАНІЮ

Учасник міжнародної мережі постачальників послуг:

КОНТАКТИ

Офіс в Україні:
Київ, вул. Парково-Сирецька, 4В
Тел.: +380 (44) 374-50-80
Email: info@4b.ua

Офіс в США:
26 Diplomat Parkway Unit CU2-15 Hallandale, FL 33009
Тел.: +1 609 775 99 04
Email: usa@4b.ua