Порушення прав на торговельні марки у контекстній рекламі
- 4b.ua
- »
- Публікації
- »
- Інтелектуальна власність
- »
- Порушення прав на торговельні...

менеджер секції торговельних марок
Дата публікації:
05
жовтня, 2021
Не секрет, що активний розвиток інформаційно-телекомунікаційної мережі в XXI столітті дає можливість створювати не просто рекламні оголошення, а без перебільшення, вгадувати бажання потенційних споживачів створюючи контекстну рекламу.
Поняття контекстної реклами
Такою рекламою визнаються будь-які види інтернет-реклами, згідно з якими відображається оголошення визначеного змісту, обраної тематики, для конкретної аудиторії, місця, часу або відповідно до іншого контексту інтернет-сторінок. Найчастіше контекстну рекламу можна зустріти на пошукових сторінках різних браузерів, на деяких інтернет-сторінках або в мобільних додатках.
Контекстна реклама не з’являється сама по собі, вона відображається на основі запитів, сформованих за ключовими словами конкретним користувачем. При цьому її поява і стрімкий розвиток відразу створили проблеми для власників торговельних марок.
Які дії можна розглядати як порушення прав власника на зареєстровану ТМ?
У такому випадку, коли користувач використовує назву товару чи назву компанії як пошукове слово, його мета – знайти інформацію чи пропозиції стосовно конкретного товару, його походження, виробника тощо.
Саме тому, коли у списку звичайних результатів також вказані посилання на веб-сайти, де пропонуються до продажу товари конкурентів, користувач мережі Інтернет може сприймати такі посилання як альтернативу товарам компанії, яку він першочергово шукав, або вважати, що ці посилання ведуть до веб-сайтів, де продаються товари відповідної компанії.

Досвід європейських країни з питання використання чужих ТМ у контекстній рекламі
“Третя особа, що використовує чужий товарний знак в якості ключового слова і привертає до себе тим самим потенційних споживачів чужої продукції без будь-якої компенсації правовласнику торговельної марки – отримує несправедливу перевагу на ринку”.
Взагалі, враховуючи досвід країн Європейського союзу з врегулювання даного питання, визначено підхід, згідно з яким ключове слово в будь якому випадку вважається способом використання торговельної марки. І при визначенні наявності порушення прав власника свідоцтва про реєстрацію знака для товарів та послуг, необхідно враховувати саму розрізняльну здатність ТМ, її популярність на ринку серед споживачів, які користуються мережею Інтернет, і основні цілі її розміщення в ключовому слові Інтернет-сторінки.
Крім того, однією з відомих справ щодо використання чужих торговельних марок на онлайн-майданчиках була справа “L’Oreal vs. eBay”. Підставою для позову було те, що різні особи реалізували тестери косметичних продуктів L’Oreal через майданчик eBay, який забезпечував розміщення контекстної реклами з використанням зареєстрованої торговельної марки L’Oreal.
У своєму рішенні Європейський суд справедливості зазначив, що сам оператор онлайн-майданчику не використовує торговельні марки, коли треті особи зазначають інформацію про товар, запропонований для продажу, однак розміщення на eBay контекстної реклами з використанням чужих торговельних марок все одно є незаконним
Особливості українського законодавства з врегулювання питання про порушення прав на ТМ у контекстній рекламі
- використання зареєстрованого позначення виключно з комерційною метою;
- використання зареєстрованого знака або позначення, схожого з ним до ступеня змішуваності, якщо відповідне позначення використовується для тих же товарів та/або послуг, для яких знак зареєстрований, або щодо схожих товарів та/або послуг;
- використання, що шкодить будь-якій рекламній, інвестиційній або репутаційній функції зареєстрованої торговельної марки;
- відсутність дозволу на використання зареєстрованої торговельної марки від законного власника.
При встановленні факту незаконного використання торговельних марок у контекстній рекламі, в цілому, не проводиться аналіз можливості введення споживача в оману в результаті змішування знаків, ризику помилкових суджень, введення в оману щодо походження товару, спонсорства чи іншого санкціонованого використання товарів та/або послуг, оскільки така оцінка більш характерна для розгляду справ про недобросовісну конкуренцію.

Крім того, використання торговельної марки в рекламі, в мережі Інтернет, зокрема у контекстній рекламі, кваліфікується Законом України “Про охорону прав на знаки для товарів і послуг” (далі – Закон) як використання знака, що вимагає дозволу його власника.
А статтею 16 Закону прямо передбачено виключне право власника зареєстрованого знака для товарів і послуг забороняти несанкціоноване використання зареєстрованого знака або схожого з ним позначення для тих же або схожих товарів і послуг (особливо, якщо таке використання може ввести споживача в оману щодо виробника товарів або особи, яка надає послуги).
Отже, коли правовласник торговельної марки реалізує своє виключне право на засіб індивідуалізації, він переслідує одну мету – індивідуалізувати свою продукцію та/або послуги з метою посилення власного домінуючого положення на ринку і компанія, просуваючи свій продукт шляхом створення сайту, тим самим вступає в конкурентні відносини з іншими виробниками подібної продукції.
Розміщення прихованого тексту з метою пошукової видачі власного ресурсу відноситься до недобросовісних методів оптимізації, що знайшло відображення у внутрішніх правилах пошукових компаній, тому заборона на подібні дії закріплена на рівні звичаю у відповідній сфері. Враховуючи практику Вищого господарського суду України в сфері застосування законодавства про захист від недобросовісної конкуренції, орган Антимонопольного комітету України вправі залучаючи до відповідальності відповідно ст. 1 Закону України “Про захист від недобросовісної конкуренції”.
Які можемо зробити висновки?
Однак, враховуючи вищезазначені законодавчі норми, європейську судову практику та винахідливість юриста – притягнення до відповідальності та стягнення збитків з порушника ваших виключних прав на знак для товарів та послуг є цілком досяжною метою.

Ваш надійний партнер по реєстрації та супроводу бізнесу за кордоном, підготовці фінансових звітів та аудиту, реєстрації торгових марок
КОНТАКТИ
Київ, вул. Парково-Сирецька, 4В
Тел.: +380 (44) 374-50-80
Email: info@4b.ua
Офіс в США:
26 Diplomat Parkway Unit CU2-15 Hallandale, FL 33009
Тел.: +1 609 775 99 04
Email: usa@4b.ua
0 коментарів