+38 (044) 374-50-80 info@4b.ua
Обрати сторінку

“Доменні спори” та “кіберсквотинг” в українському законодавстві та способи вирішення спорів

  1. 4b.ua
  2. »
  3. Публікації
  4. »
  5. Інтелектуальна власність
  6. »
  7. “Доменні спори” та “кіберсквотинг”...
Анастасія Савіна – команда 4В
Анастасія Савіна
менеджер секції торговельних марок

Дата публікації:

27

жовтня, 2021

За останні роки доменна тематика є найактуальнішою темою для обговорення серед правників та учасників правовідносин, які активно намагаються відстояти свої інтереси та права інтелектуальної власності на цей досить специфічний об’єкт – доменне ім’я.
Сучасними науковцями визначено, що наразі в Україні в основі майже будь-якого спору з приводу використання чужої торговельної марки у доменному імені закладене таке поняття як «кіберсквотинг» (англ. cybersquatting) – протизаконна діяльність, що полягає у реєстрації, використанні та пропонуванні до продажу доменного імені з несумлінним наміром отримати прибуток від паразитування на торговельній марці, яка належить іншій особі.

Поняття кіберсквотингу в українському законодавстві

В українському ж законодавстві таке поняття як кіберсквотинг не визначено у жодному нормативно-правовому акті. Однак, варто зазначити, що разом з розвитком доменів в зоні .UA зростає необхідність не лише в реєстрації доменного імені, а і захисту від кіберсквотингу. Адже, у сучасних реаліях, його обсяги досить великі і можна стверджувати, що більшість доменних імен, які у споживачів асоціюються із відомими світовими брендами, належать зовсім не їм.

Так, наприклад, з кіберсквотингом в доменній зоні .UA зіткнулись такі добре відомі компанії як Google Inc., Leroy Merlin (Groupe Adeo), eBay Inc. тощо.

03 жовтня 2012 року Солом’янський районний суд міста Києва задовольнив позов власника найбільшого в світі Інтернет-аукціону – американської eBay Inc., що є власником торговельних марок за Свідоцтвами України №№ 28607 і 111782, до Державної служби інтелектуальної власності України, фізичної особи і компанії-реєстратора доменних імен ebay.com.ua та ebay.co.ua. Суд визнав недійсним свідоцтво на зареєстровану в Україні й схожу на eBay торговельну марку, яка належить фізособі, а також зобов’язав її передати права власності на спірні доменні імена американській компанії.

Також, досить цікавою є справа, що стосувалась доменного імені leroymerlin.kiev.ua. Відповідно до матеріалів справи, компанія Groupe Adeo звернулась до Господарського суду міста Києва суду з позовом про припинення порушення прав власника міжнародних реєстрацій знаку для товарів і послуг «Leroy Merlin». Відповідачами у даній справі виступав реєстратор доменного імені ТОВ «Інтернет Інвест» (далі – Реєстратор) та адміністратор адресного простору мережі Інтернет у домені «.UA» ТОВ «Хостмайстер» (далі – Адміністратор).

Однією з позовних вимог Позивача було «визнати використання знаку для товарів і послуг LEROY-MERLIN при реєстрації домену leroymerlin.kiev.ua неправомірним та таким, що порушує права позивача». Тобто, вимога про припинення порушення прав на торгівельну марку, була пред’явлена до Реєстратора доменного імені.

Однак, суд вказав, що Реєстратор не здійснює використання зареєстрованих позначень, а лише «надає реєстранту послуги, необхідні для технічного забезпечення делегування і функціонування доменного імені», і що, у даному випадку, належним відповідачем має бути саме реєстрант доменного імені. Тому, можна зробити висновки, що відповідачем у випадку порушення прав на зареєстровану торговельну марку, що неправомірно використовується у доменному імені – є виключно особа, яка звернулась до реєстратора за наданням відповідної послуги, а останній, в свою чергу, лише надає технічну можливість для реєстрації доменного імені і не використовує чужі торговельні марки у власній діяльності.

Leroy Merlin – Доменні спори та кіберсквотинг в українському законодавстві та способи вирішення спорів
Цікавий факт: з кіберсквотингом в доменній зоні .UA зіткнулись такі добре відомі компанії як Google Inc., Leroy Merlin (Groupe Adeo), eBay Inc.

То що ж можна вважати порушенням?

Серед кіберсквотингу, як основних форм порушення прав на торговельні марки з використанням мережі Інтернет можна визначити:

  • навмисну реєстрацію доменних імен, які схожі або є ідентичними відповідно до вже зареєстрованих позначень, що належать іншим особам (найчастіше відомим світовим брендам), з метою отримання від власників, відповідного зареєстрованого позначення, прибутку – брендовий кіберсквотинг;
  • реєстрацію доменних імен, співзвучних з прізвищами, іменами, псевдонімами відомих людей, з метою подальшого продажу відповідного домену або дискредитації особи – іменний кіберсквотинг;

Основною проблемою захисту прав у даному випадку є те, що відсудити такий домен можна тільки при реєстрації свого прізвища як торговельної марки. Так, наприклад, в 2000 р. у справі Julia Fiona Roberts v. Russell Boyd №D2000-0210[5] відповідач визнав, що обрав домен через ім’я відомої акторки. І хоча в даному випадку, Джулія Робертс не зареєструвала ім’я як торговельну марку, у рішенні арбітр вказав, що в цьому не було необхідності, адже її ім’я отримало самостійне значення завдяки комерційному використанню в акторській діяльності заявника. У подальшому відповідна справа стала судовим прецедентом для подібних спорів.

  • захоплення доменів, співзвучних з доменами вже популярних в мережі Інтернет ресурсів, що відрізняються лише однією чи двома літерами, наявністю дефісу тощо – тайпсквотинг. Основними цілями реєстрації подібних доменних імен є отримання частини користувачів відомого ресурсу, що помилково порушують порядок літер у слові при пошуку конкретного домену.

Який захист передбачений?

Під захистом прав інтелектуальної власності найчастіше розуміють передбачені чинним українським законодавством заходи з їх визнання, поновлення, припинення їх порушення, а також застосування до правопорушників заходів юридичної відповідальності.

За загальним правилом, кожна особа має право на захист своєї інтелектуальної творчої діяльності, а також на захист прав інтелектуальної власності, що надані їй на підставі правоохоронних документів.

Захист порушених прав на торговельні марки, зокрема в мережі Інтернет, можливий у двох формах: юрисдикційній (звернення суду або інших державних органів у сфері захисту прав інтелектуальної власності) та неюрисдикційній (самозахист, що проявляється в активних чи пасивних діях особи, без звернення за допомогою до державних або інших компетентних органів).

Якщо звертати увагу на міжнародну практику, то першою державою, яка зробила крок до правового регулювання відносин, що виникають в мережі Інтернет, були Сполучені Штати Америки. Так, у законі США «Про захист споживачів від кіберсквотингу» (Anticybersquatting Consumer Protection Act) визначаються три види дій, що відносяться до кіберсквотингу:

  • реєстрація доменного імені, аналогічного або ідентичного існуючому товарному знаку;
  • тайпосквотинг, тобто реєстрація варіантів популярних товарних знаків, в розрахунку на неправильне написання споживачем оригінальної назви торговельної марки в пошуковому рядку;
  • перехоплення продовження строку чинності доменного імені, тобто покупка доменного імені відразу після закінчення терміну попередньої реєстрації.
Тайпосквотинг – Доменні спори та кіберсквотинг в українському законодавстві та способи вирішення спорів
До кіберскотингу також відноситься тайпосквотинг – реєстрація варіантів популярних товарних знаків, в розрахунку на неправильне написання споживачем оригінальної назви торговельної марки при пошуку в мережі

Висновки

Таким чином в американському законодавстві безпосередньо вказується, що при винесенні рішення, суд обов’язково повинен з’ясувати, чи є відповідач кіберсквотером чи ні, і наявність даної кваліфікації, або її відсутність, є принциповим для визнання порушення прав на торговельні марки та притягнення правопорушника до відповідальності.

В нашому ж випадку, як вже було зазначено раніше, сучасне законодавство України, яке б могло регулювати сферу доменних спорів – практично відсутнє. Однак, оскільки правовідносини, що виникають в мережі Інтернет, мають свою специфіку правового регулювання та виходять поза межі правового поля суто державного характеру – досить актуальним залишається питання перспективи вирішення доменних спорів альтернативними способами.

0 коментарів

Опублікувати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Ваш надійний партнер по реєстрації та супроводу бізнесу за кордоном, підготовці фінансових звітів та аудиту, реєстрації торгових марок

РОЗДІЛИ САЙТУ

ПРО КОМПАНІЮ

Учасник міжнародної мережі постачальників послуг:

КОНТАКТИ

Офіс в Україні:
Київ, вул. Парково-Сирецька, 4В
Тел.: +380 (44) 374-50-80
Email: info@4b.ua

Офіс в США:
26 Diplomat Parkway Unit CU2-15 Hallandale, FL 33009
Тел.: +1 609 775 99 04
Email: usa@4b.ua