При використанні компаній-нерезидентів зазвичай використовуються латвійські банки. Чому саме Латвія? Як відкривалися рахунки до 2016 року і що змінилося пізніше?

Латвію прийнято вважати молодою Швейцарією. Саме тут більша частина банків орієнтована на ринок пострадянських країн. При цьому враховується і вартість послуг (в порівнянні зі Швейцарією, латвійські банки надають послуги дешевше, при цьому зберігається надійність і якість сервісу).

Як відкривалися рахунки до 2016 року?

Відкриття рахунку в Україні та в Латвії – дві великі різниці. У нас достатньо просто надати пакет документів, прийти в банк і підписати банківські документи – усе, рахунок відкритий.

Відкриття рахунку в Латвії (як у багатьох інших країнах) складається з таких етапів:

1) підготовка документів по компанії, яка відкриває рахунок – корпоративні документи;

2) підготовка документів по кінцевому вигодонабувачу (реальному власнику бізнесу) – підтвердження досвіду в даному сегменті бізнесу, перевірка достатку, відгуки партнерів;

3) подача документів в банк і співбесіда з представником компанії (розпорядником рахунку);

4) розгляд документів банком.

Тепер детальніше:

Якщо з підготовкою документів усе зрозуміло, то виникають питання з підтвердженням досвіду бенефіціара в сфері діяльності та його достаток.

Досвід бенефіціара підтверджується такими документами: резюме, записи в трудовій книжці, наявність різних дипломів і сертифікатів, які покажуть – людина «в темі». Банк оцінює, наскільки реально клієнт орієнтується в даному сегменті, чи є досвід ведення бізнесу. Іноді надаються відомості по резидентність бізнесу (ФОП, ТОВ) або ж відгуки публічних партнерів по бізнесу. До речі, публічний партнер – компанія, яку можна знайти в Google, у неї є сайт, і зрозуміло, чим вона займається.

Після підготовки документів, представник і бенефіціар компанії йдуть в банк або представництво банку для подачі документів і проходження співбесіди. На даному етапі потрібно мило поговорити з менеджерами банків за тематикою свого бізнесу: що робимо? Хто партнери? Чому працюємо саме в цьому сегменті? Який оборот за рахунком в місяць? Чи є у Вас квартира / земля / інша нерухомість, автомобіль?

Якраз останнє запитання найбільше «бентежить» відкривачів рахунків. Навіщо показувати нажите непосильною працею? У нас такого не питають? А навіщо це потрібно? Все пояснюється дуже просто: банку потрібно розуміти, хто перед ним. Якщо заявляється оборот в 50 тис. доларів на місяць (тобто 600 тис. доларів на рік) за рахунком, і у клієнта немає нерухомості або автомобіля, то це якось підозріло …

Після отримання документів і проведення співбесіди, менеджери банку запускають тривалий процес перевірки всіх наданих відомостей: спочатку менеджери представництва перевіряють документи на повноту і передають в латвійський офіс. Там запускається повторний огляд документів юристами, департаментом «compliance». Останній департамент якраз і вивчає власника бізнесу по всім відкритим джерелам.

Результатом такого вивчення можуть стати запити додаткових документів: довідка про зарплату, контракт з партнером, письмове пояснення і інші документи, про які консультанти не завжди можуть знати на етапі підготовки документів для банку.

Що змінилося в 2016?

Основна частина збереглася, але питання щодо термінів порушується досить серйозно. Це пов’язано з тим, що банки зараз працюють на поліпшення якості клієнтів, а не їх кількості. Більше часу приділяється на перевірку компанії, якій відкривається рахунок, її бенефіціару та представнику, іноді і партнерам.

Цього року прибалтійські банки по кілька разів пройшли перевірки незалежними аудиторами. Одна з причин перевірок – порушення політики по боротьбі з відмиванням грошей. Як результат – штрафи і звільнення співробітників банку, розслідування правоохоронними органами та судові процеси.

Одна з ключових санкцій – закриття доларових кореспондентських рахунків в Deutschebank. В результаті починаються обмеження по доларових операцям і підвищуються тарифи на транзакції.

І наостанок…

Незважаючи на те, що з роками процедура перевірки клієнтів в латвійських банках все більше і більше ускладняється, стабільний попит на таку послугу все одно залишається. Не варто нехтувати допомогою професійних консультантів для полегшення цієї процедури – вони допоможуть правильно підготувати документи, а також нададуть цінні рекомендації щодо проходження індивідуальної співбесіди в банку. Але потрібно пам’ятати, що реальні терміни відкриття рахунку і успішний фінал завжди залежить від самих відкривачів, адже саме вони вирішують, як швидко і якісно надавати всю інформацію.