Продовжуємо тему про можливості іноземного інвестування резидентом України (фізичною особою), і, мабуть, ще трохи новин про процедуру отримання ліцензії НБУ.

Вітаємо вас, дорогі читачі!

У першій частині цієї теми (посилання на статтю -) ми коротко розглянули процедуру отримання ліцензії, а також обговорили відповідальність, яка з’являється, якщо такої ліцензії немає. Далі поговоримо про документи.

Документи – перш за все. Пакет документів, що подається для отримання ліцензії, досить значний:

1) Заява, де вказується:

  • Обсяг і вид інвестованих валютних цінностей (оскільки розміщення гривні за кордоном суворо заборонено, допускаються будь-які інші валютні цінності), гранична дата розрахунків (!)
  • Форма – готівкова / безготівкова
  • Якщо в безготівковій формі – найменування і країна фінансової установи, реквізити рахунку заявника, з якого відбуватиметься переказ валюти
  • Найменування і країна фінансової установи, реквізити рахунку (+ його власник), на який будуть переведені кошти, які інвестуються
  • Мета інвестиції
  • Об’єкт інвестиції;

2) При купівлі корпоративних прав компанії (пряма інвестиція) – оригінали або нотаріально завірені копії про реєстрацію нерезидента, в статутний капітал якого інвестуються кошти, а також оригінали або нотаріально завірені копії документів про реєстрацію частки статутного капіталу (об’єкта інвестиції), яку планує купити резидент-заявник (наприклад, сертифікат акцій);

 

3) При здійсненні інших видів інвестицій – оригінали або нотаріально завірені копії документів, що підтверджують право власності нерезидента-продавця на об’єкт інвестиції;

 

4) Копії завірених підписом заявника сторінок паспорта;

 

5) Якщо інвестиція становить більше 10 000 євро на користь однієї особи, також подається копія податкової декларації про майновий стан і доходи за останній звітний рік з відміткою податкового органу. Якщо сума доходів в такій декларації менше суми інвестиції – копії декларацій за попередні звітні періоди (роки) – для підтвердження ваших доходів, поки не «збереться» сума інвестиції;

 

6) Оригінал або копія (завірена нотаріально або суб’єктом оцінювання) акта оцінки ринкової вартості об’єкта інвестиції (якщо об’єкт – НЕ цінні папери та корпоративні права в межах їх номінальної вартості). Термін між датами акту оцінки та договору, за яким здійснюється інвестиція, не повинен перевищувати 30 календарних днів.

Ну і, звичайно, НБУ може вимагати додатково будь-які інші документи.

Термін розгляду заяви та документів – 25 робочих днів. При запиті додаткових документів строк зупиняється і відновлюється після подачі таких документів.

 

Якщо законодавством країни інвестиції передбачений інший порядок реєстрації об’єкта інвестиції, наприклад, спочатку гроші – потім реєстрація (що, до речі, має бути підтверджено відповідною нормою закону), документи, перераховані в пунктах 2 і 3, можуть не подаватися. Пізніше у виданій ліцензії НБУ вкаже порядок подачі документів, що підтверджують реєстрацію об’єкта інвестиції.

Важлива деталь: всі документи необхідно подавати тільки в паперовій формі, у будь-якому іншому випадку вони не підлягають розгляду. У винятковому (і тільки) випадку вам можуть дати 5 днів для належної подачі документів.

Документи іноземною мовою (крім російської) повинні бути перекладені на українську мову, і такий переклад має бути засвідченим нотаріально. Якщо в документі вже є паралельний переклад на українську – окремо подавати його українською мовою не потрібно.

Неприпустимо приймати документи, в яких є будь-які виправлення, викреслювання, дописування тощо (в принципі, це логічно, – документи все-таки!).

Звичайно, усе не безкоштовно – ви будете винні НБУ 3560 грн., і тільки потім вам вишлють вашу ліцензію. Другий екземляр ліцензії зберігається в НБУ, а копія також відправляється в податковий орган, де ви перебуваєте на обліку (так, Великий Брат продовжує стежити).

При безготівковій операції переказу коштів для інвестиції ви пред’являєте в банку свою ліцензію. Банк робить на ній позначки з датою і сумою інвестиції і зберігає копію.

Ліцензія видається на термін, необхідний для здійснення інвестиції. Логічно, якщо згадати, що одна ліцензія видається для однієї інвестиції.

 

Якщо необхідно внести зміни до ліцензії – подаються відповідні документи, які стосуються змін.

Але не все так просто, якщо ви бажаєте змінити суму інвестиції: тут потрібно отримувати нову ліцензію, відповідно, заново подавати пакет документів. В цьому випадку всі подані раніше документи не враховуються.

Зміни і доповнення вносяться протягом 20 робочих днів з дня реєстрації поданих документів.

Звичайно, вам можуть і відмовити у видачі ліцензії, якщо ви брешете (тобто є помилкова інформація в документах) або все неправильно оформляєте (не по законодавству) і т. п.

Крім того, НБУ може відкликати ліцензію, якщо ви порушили її умови або самі захотіли її відкликати. Це відбувається за розпорядженням НБУ. У такому випадку власник ліцензії зобов’язаний припинити здійснення інвестиції і повернути в Україну всі перераховані раніше кошти і доходи, отримані від такої інвестиції.

Якщо вам відмовили у видачі ліцензії або ліцензія бали відкликана, таке рішення НБУ (вірніше, розпорядження) можна оскаржити в адміністративному суді – подати на НБУ в суд. Суд дійсно може прийняти рішення на вашу користь і зобов’язати НБУ все-таки видати вам ліцензію, такі рішення бували на практиці.

Загалом, якщо у вас все чесно, по закону і ви не боїтеся прозорості, – вперед! – сміливо отримуйте індивідуальну ліцензію і спіть спокійно. А якщо ні – що ж, можна ризикнути, все-таки чітка процедура притягнення до фінансової відповідальності за інвестування за своїм бажанням, а не за ліцензією, відсутня, про що ви напевно прочитали в нашій попередній статті, але ми не можемо не нагадати вам, що дії НБУ просто непередбачувані!